2016-02-17, 18:56
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eikerem
Det är nog inte så jäkla konstigt att personalen på fartyget trodde det var ett snösjok som föll ner.
Ett moln av glassplitter lär ha omgärdat bilen i fallet.

Nja. Det var på natten och bilen var svart. Det var nog krockkuddarna man såg.
Citera
2016-02-17, 18:58
Medlem
morpheustheonlyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedog-com
OT. De är ganska intressant hur många i tråden beskriver eller påpeka hur andra borde uppfattat eller agerat i en viss situation.

Ni som bor i städer och kör bil varje dag. Hur många rödlysen passerar du, till och från jobbet? Räkna idag och kontrollera imorgon. Hade du rätt?

Jag passerar inga rödlysen, jag stannar vid dom! Kör dessutom 60-tons ekipage så riskerar helst inte mitt eller andras liv.
Citera
2016-02-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag läser ditt inlägg som att du själv inte pallat gå ur bilen om du sett en bil köra av en bro...
Varför bry sig liksom?

Det är just tolkningar av vad som har sagts som har lett till missförstånd och diskussion utifrån felaktig fakta halva denna tråd. När vi i nuläget inte vet kan vi heller inte döma de andra som väntade på bron. Kanske en bil längst fram såg allt, föraren hamnade i chock och blev handlingsförlamad. Kanske ringde en kompis eller fru istället för polisen. Chockade människor kan bete sig irrationellt. Poängen är att vi just inte vet någonting, och då behöver det inte vara något märkligt (när och om omständigheterna blir kända och vi får ett facit).
Citera
2016-02-17, 19:04
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Varför kan ni inte läsa ett par sidor bak i tråden? Det har skrivits otaliga gånger.
Det sparas i 24 timmar varefter det raderas automatiskt.
Ja? Det var ju precis vad hen skrev? Att filmen sparas om det finns behov.
Citera
2016-02-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nja. Det var på natten och bilen var svart. Det var nog krockkuddarna man såg.
Glas eller snö. Ser likadant ut i lampans sken.
Citera
2016-02-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpheustheonlyone
Jag passerar inga rödlysen, jag stannar vid dom! Kör dessutom 60-tons ekipage så riskerar helst inte mitt eller andras liv.

OT. Då antar jag att du inte pendlar till och från jobbet. Jag antar också att du inte förstår analogin mellan rödlysen och trafiksignal.
Citera
2016-02-17, 19:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
... Uppenbarligen tyckte varken polisen eller Trafikverket att det var värt att spara inspelningen. För egen del tror jag inte filmen tillfört något eftersom kameran sitter en bit från bron och det var mörkt.

Det kan ju faktiskt varit så att det fanns belysning på bilen.. Du tror inte att den skulle synts på filmen? Att filmen inte sparats är mer än skandal.
Citera
2016-02-17, 19:39
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det kan ju faktiskt varit så att det fanns belysning på bilen.. Du tror inte att den skulle synts på filmen? Att filmen inte sparats är mer än skandal.

Filmen är troligen sparad men av utrednings- och humanitära skäl inte offentliggjord ännu.

Finns ingen lag som säger att den måste publiceras innan utredningen av olyckan är klar.
Citera
2016-02-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eikerem
Det är nog inte så jäkla konstigt att personalen på fartyget trodde det var ett snösjok som föll ner.
Ett moln av glassplitter lär ha omgärdat bilen i fallet.

Det var ett djävla tjat om fartygets personals syn. Det är 4 broar som ska passeras. Fartyget är drygt 120m och bryggan längst bak. Ovanpå det var det säkert säkerhetsmarginal till första bron. Det ger troligen ett avstånd på 300-600m från bryggan till olycksplatsen. Man ser inte så mycket på det avståndet mitt i natten.
Citera
2016-02-17, 19:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Som skrivits tidigare finns datat lagrat 5-6 mil från Södertälje.
Uppenbarligen tyckte varken polisen eller Trafikverket att det var värt att spara inspelningen. För egen del tror jag inte filmen tillfört något eftersom kameran sitter en bit från bron och det var mörkt.

Mitt fetade: Osökt inställer sig då frågan - varför finns ingen kamera placerad där det är som mest kritiskt?? D.v.s. nära lyftbron...

Det handlar ju inte bara om bilar som åker över kanten - en strategiskt placerad kamera skulle även kunna dokumentera ev. skadegörelse, sabotage, tekniska felaktigheter, you name it.

Vi pratar ju faktiskt inte om en glest trafikerad bro i övre Norrland (no offense, norrlänningar) - det här är E4:an på väg till/från Sveriges huvudstad.
Citera
2016-02-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Som någon skrivit tidigare bör tråden delas i en med fakta om bilolyckan och en tråd med mer eller mindre fantasifulla konspirationsteorier om att någon utanför olycksfordonet orsakat olyckan.

Jag har två gånger i tråden uttryckt ett troligt händelseförlopp. Men ingen är intresserad av det utan tråden spårar ur i en massa ovidkommande trams om vilka som ringde när eller vart. Eller vilka som inte ringde. Snart har ett fartyg och dess propeller orsakat olyckan.

Fem människor blev halshuggna när de körde in i en bro. Det är inte svårare än så. Och ändå så svårt att ta in att det var bilföraren som orsakade denna katastrof.

Håller delvis med. Mycket diskuteras kring vad som hänt efter olyckan. Det som är intressant är händelseförloppet som ledde till det tragiska. Allt som hände efter är väl tämligen ointressant t.ex. huruvida alla omkom när bilen träffade bron innan den störtade ned i kanalen. Det vet ju ingen eftersom det ännu inte är klart på vilken höjd bilen"skalades" av bron. Däremot så klarar med alla säkerhet inte fallet ned i kanalen med livet i behåll. Tramset med omständigheterna kring fartygets passage bringar ju ingen klarhet i huvudfrågan.
Citera
2016-02-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Håller delvis med. Mycket diskuteras kring vad som hänt efter olyckan. Det som är intressant är händelseförloppet som ledde till det tragiska. Allt som hände efter är väl tämligen ointressant t.ex. huruvida alla omkom när bilen träffade bron innan den störtade ned i kanalen. Det vet ju ingen eftersom det ännu inte är klart på vilken höjd bilen"skalades" av bron. Däremot så klarar med alla säkerhet inte fallet ned i kanalen med livet i behåll. Tramset med omständigheterna kring fartygets passage bringar ju ingen klarhet i huvudfrågan.

Jag har bekanta som var med i räddningsarbetet. De som togs upp ur vattnet initialt var illa tilltygade i huvudet och döda innan de träffade vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in