• 1
  • 2
2016-02-13, 00:48
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
är det bara att plita upp ett inneboendekontrakt och lämna till soc.

Behövs inget kontrakt. Kopia på hyresavin så de ser hyreskostnaden och sedan kan de själva se hur många personer som är skrivna där. Soc räknar sedan ut sökandes del av kalaset och betalar ut. Dock får föräldern skriva ett kvitto varje månad på att sökanden har betalt, men det räcker med en enkel handskriven lapp typ:
härmed intygas att olle ek 90-01-01-1234 har betalat sin del av mars hyra 2500:-
undertecknat olles mamma

Så har jag många bekanta som gjort, ingen har blivit nekad och vad jag vet har beloppen på ca 2000 per månad men det beror ju på hyresnivån...
Senast redigerad av Bollreg 2016-02-13 kl. 00:52.
Citera
2016-02-13, 01:42
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Jag har för mig att man måste ha bott hemifrån i minst 6 månader eller mer och sen flyttat hem igen. Fick avslag på detta några gånger när jag var yngre och ville suga ut lite extra pengar. Men detta var ju 5-6 år sen också. Reglerna kanske är ändrade. Och sen måste du kunna bevisa att du har betalt hyra till nu den som ska ha den. Men det kan man ju alltid fiffla med och få tillbaka av den man betalar till om han/hon nu e så snäll.
Citera
2016-03-26, 18:30
Medlem
Man kan bland annat läsa följande på Försäkringskassans hemsida:

Citat:
Kan man ansöka om bostadsbidrag som inneboende?

Nej. Den som hyr en del av någon annans bostad kan inte få bidrag till sina bostadskostnader när den som äger bostaden eller innehar den med hyresrätt eller bostadsrätt själv också bor permanent eller tidvis i bostaden.

Trådskaparen kan alltså inte ansöka om bostadsbidrag så länge TS bor kvar hos sina föräldrar, utan TS får vänta tills personen har en egen bostad. Om man läser vidare så står det att man måste ha en egen bostad, där andrahandskontrakt går bra. Men man kan inte vara inneboende och få bostadsbidrag.

Jag vet att folk här tipsar om socialbidrag, men en förutsättning för att kunna få det är att man är inskriven på Arbetsförmedlingen och sköter sina åtaganden (som möten och aktiviteter). TS klarar inte av det, så socialbidrag är ganska uteslutet. Dessutom skulle TS få klara sig på aktivitetsstödet/utvecklingsersättningen på 2700 kr i första hand, och sedan endast få komplettering upp till norm.
Citera
2016-03-27, 03:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Eftersom du inte har en aning om vad du snackar om så är det bättre om du är tyst.
han har ju rätt. Du har fel. SÅ du kan vara tyst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in