• 1
  • 2
2016-02-12, 23:50
Medlem
Hej, om jag bor hos mina föräldrar kan jag ansöka om bostadsbidrag då? Eftersom jag måste betala en del av hyran. Eller krävs det att jag måste ha ett eget boende för att få detta bidrag?
Citera
2016-02-12, 23:56
Citat:
Ursprungligen postat av Mrreekt
Hej, om jag bor hos mina föräldrar kan jag ansöka om bostadsbidrag då? Eftersom jag måste betala en del av hyran. Eller krävs det att jag måste ha ett eget boende för att få detta bidrag?

Här finns en bra upplysningssida angående detta:http://www.forsakringskassan.se/priv...bostadstillagg
Citera
2016-02-12, 23:57
Medlem
Bollregs avatar
Du kan få socialbidrag för att betala din del av hyran men det beror på hur stor lägenheten är och hur många som bor där. Sedan spelar din inkomst såklart också en roll.
Citera
2016-02-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Här finns en bra upplysningssida angående detta:http://www.forsakringskassan.se/priv...bostadstillagg
Tackar

Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Du kan få socialbidrag för att betala din del av hyran men det beror på hur stor lägenheten är och hur många som bor där. Sedan spelar din inkomst såklart också en roll.

Om vi är 4:a personer som bor där och min brorsa betalar inte hyra fast han har inkomst och betalar av andra utgifter som t.ex. tv kanaler och internet avgift kommer dem då inte räkna in han som "hyres betalare" då?
Citera
2016-02-13, 00:14
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Tackar

Om vi är 4:a personer som bor där och min brorsa betalar inte hyra fast han har inkomst och betalar av andra utgifter som t.ex. tv kanaler och internet avgift kommer dem då inte räkna in han som "hyres betalare" då?

Soc räknar ut vad din del av hyran/el osv blir och understiger din inkomst existensminimum + hyressumman så betalar soc ut. Har du låg inkomst?
Citera
2016-02-13, 00:15
Medlem
Citat:
Soc räknar ut vad din del av hyran/el osv blir och understiger din inkomst existensminimum + hyressumman så betalar soc ut. Har du låg inkomst?

Har ingen inkomst

(Tänkte ansöka igenom försäkringskassan)
Citera
2016-02-13, 00:23
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Har ingen inkomst

(Tänkte ansöka igenom försäkringskassan)

Har du ingen inkomst är du berättigad till existensminimum (ca 3000 kr/månad) och din del av hyran. Förutsatt att du är inskriven på arbetsförmedlingen.

Vad lever du på och varför går du utan inkomst???
Citera
2016-02-13, 00:30
Medlem
Citat:
Har du ingen inkomst är du berättigad till existensminimum (ca 3000 kr/månad) och din del av hyran. Förutsatt att du är inskriven på arbetsförmedlingen.

Vad lever du på och varför går du utan inkomst???

Var inskriven på arbetsförmedlingen och det slutade med att dem skickade iväg mig på "ungdomsgarantin 18 - 25 år" och fick då ca 2700kr av försäkringskassan men jag anser att det inte är värt dessa pengar eftersom man man måste gå på "möten/aktiviteter" med massa andra personer i grupp 2 dagar varje vecka och 2 timmar per tillfälle och efter 90 dagar så dubblas timmarna till 4 timmar.

Mat och sånt finns hemma och behöver ej betala. Men skulle behöva bara ett bostadsbidrag tills jag hittar nåt jobb.
Senast redigerad av Mrreekt 2016-02-13 kl. 00:33.
Citera
2016-02-13, 00:32
Bannlyst
Citat:
nej dom betalar inget om man bor hos sina föräldrar. du kan få till din del av maten kanske men inte till hyran
Citera
2016-02-13, 00:35
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
nej dom betalar inget om man bor hos sina föräldrar. du kan få till din del av maten kanske men inte till hyran

Det försöker i regel att inte godkänna pengar för hyra när man bor hos föräldrar, men eftersom föräldrarna inte har någon försörjningsplikt gentemot sina vuxna barn så är det bara att plita upp ett inneboendekontrakt och lämna till soc.
Möjligt att de ändå nekar med då är det bara att fortsätta tjata och ev. överklaga beslutet.
Citera
2016-02-13, 00:35
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet

Eftersom du inte har en aning om vad du snackar om så är det bättre om du är tyst.
Citera
2016-02-13, 00:37
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det försöker i regel att inte godkänna pengar för hyra när man hos föräldrar, men eftersom föräldrarna inte har någon försörjningsplikt gentemot sina vuxna barn så är det bara att plita upp ett inneboendekontrakt och lämna till soc.
Möjligt att de ändå nekar med då är det bara att fortsätta tjata och ev. överklaga beslutet.

Vuxna barn räknas som inneboende och föräldrarna har därför rätt att kräva hyra, något soc måste hjälpa till med om man uppfyller deras krav (AF, inkomst osv).

Citat:
Ett kvarboende vuxet barn som får ekonomiskt bistånd bör genom biståndet få möjlighet att betala sin del av familjens boendekostnad, bl.a.

– om föräldrarna på grund av att det vuxna barnet bor kvar har en högre boendekostnad än de annars skulle ha haft, antingen genom att tvingas behålla en stor bostad eller genom att helt eller delvis mista rätten till bostadsbidrag eller
– om det vuxna barnet tidigare har betalt hemma och inte har rätt till studiestöd enligt studiestödslagen (1999:1395) eller förlängt barnbidrag enligt 15 kap. socialförsäkringsbalken.

Med ett kvarboende vuxet barn avses ett barn som efter fyllda 18 år bor kvar i föräldrahemmet men som föräldrarna inte är underhållsskyldiga för.

https://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2013-1
Senast redigerad av Bollreg 2016-02-13 kl. 00:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in