• 1
  • 2
2016-02-12, 13:43
Bannlyst
Jag springer 250 m per minut, 10 km klarar jag av att springa på 42 min. Uthålligheten är sämre på längre distanser. Tiden på 4 km är 15 min och 30 sekunder. När jag springer 18 - 19 km/h orkar jag som mest 200 meter innan jag är fullkomligt slut och måste stanna.

Jag vill springa ännu snabbare och få ner tiderna med några minuter åtminstone, hur kan jag göra det?

När jag jämför mig med afrikaner så är det helt absurt att de kan springa 10 km på drygt 26 min. Det är vad jag springer i nästan full hastighet men då orkar jag max 100 meter. Hur är det möjligt att springa så fort? Det är extremt när man sätter sig in i hur snabbt det egentligen är.

En sista sak, hur stora är effekterna av doping? Hur snabbt kan jag springa 10 km om jag skulle få för mig att dopa mig?
Citera
2016-02-12, 13:49
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
Jag springer 250 m per minut, 10 km klarar jag av att springa på 42 min. Uthålligheten är sämre på längre distanser. Tiden på 4 km är 15 min och 30 sekunder. När jag springer 18 - 19 km/h orkar jag som mest 200 meter innan jag är fullkomligt slut och måste stanna.

Jag vill springa ännu snabbare och få ner tiderna med några minuter åtminstone, hur kan jag göra det?

När jag jämför mig med afrikaner så är det helt absurt att de kan springa 10 km på drygt 26 min. Det är vad jag springer i nästan full hastighet men då orkar jag max 100 meter. Hur är det möjligt att springa så fort? Det är extremt när man sätter sig in i hur snabbt det egentligen är.

En sista sak, hur stora är effekterna av doping? Hur snabbt kan jag springa 10 km om jag skulle få för mig att dopa mig?

Du maste differentiera mellan Ostafrikaner och Vastafrikaner.

Genetiskt satt sa ar Ostafrikaner mer lampade att springa langa distanser (tank dig Kenyaner och Etiopier), medan Vastafrikaner ar mer lampade att springa kortare distanser (Tank dig hur de Amerikanska loparna ser ut)

Men for att halla oss till amnet, ja det ar ganska sjukt att dom kan halla det tempot i den distansen.
Citera
2016-02-12, 13:52
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:

Vill du bli snabbare ska du blanda att springa intervaller och att springa sakta. Det låter fel men många proffs tränar i de lägre tempozonerna.

Gällande afrikanerna så lever de ofta på höghöjd vilket ger tunnare luft. Åker du till alperna på skidresa en vecka kommer din kondition av vara något bättre när du kommer hem. Sen går det visserligen ner lite igen efter ett tag.
Citera
2016-02-12, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Du maste differentiera mellan Ostafrikaner och Vastafrikaner.

Genetiskt satt sa ar Ostafrikaner mer lampade att springa langa distanser (tank dig Kenyaner och Etiopier), medan Vastafrikaner ar mer lampade att springa kortare distanser (Tank dig hur de Amerikanska loparna ser ut)

Men for att halla oss till amnet, ja det ar ganska sjukt att dom kan halla det tempot i den distansen.
Ok, Kenenisa bekele som är från Etiopien är ju 1,65 lång vilket gör det hela ännu mer obegripligt.

Vet du nåt om hur mycket doping påverkar kroppen om vi enbart tänker på att få ner tiderna och inte några bieffekter?
Citera
2016-02-12, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vill du bli snabbare ska du blanda att springa intervaller och att springa sakta. Det låter fel men många proffs tränar i de lägre tempozonerna.

Gällande afrikanerna så lever de ofta på höghöjd vilket ger tunnare luft. Åker du till alperna på skidresa en vecka kommer din kondition av vara något bättre när du kommer hem. Sen går det visserligen ner lite igen efter ett tag.
Luften påverkar nog men att det är så pass mycket att det syns på konditionen visste jag inte.

Menar du att ställa in intervaller på t.ex 12 km/h en kort stund och sen 17 km/h eller vad är lämpligt?

Bekele springer milen med en snitthastighet på 22,8 km/h. Det är helt absurt.
Citera
2016-02-12, 14:27
Medlem
Starobrnos avatar
En dokumentär i ämnet gick till botten med varför kenyaner m fl kan springa så fort. Hemligheten är mycket smala underben, som kostar minimalt att förflytta. Och bland de som vinner stora lopp är ju dopning inte helt ovanligt. Omöjligt att slå dem i löpning, men dom är ju inte världsmästare i schack eller annan problemlösning.

Tirunesh Dibaba är min favorit. Söt och med underbart löpsteg. "A shy girl that says nothing - but she runs like the devil".

Dina tider är ok. För att pressa tiderna bör du två gånger per vecka träna ditt hjärta/syretransportsystem; intervaller i 30 minuter, och lägga in lite fartlek under de längre passen för att automatisera ditt löpsteg i hög fart.
Citera
2016-02-12, 14:32
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Luften påverkar nog men att det är så pass mycket att det syns på konditionen visste jag inte.

Menar du att ställa in intervaller på t.ex 12 km/h en kort stund och sen 17 km/h eller vad är lämpligt?

Bekele springer milen med en snitthastighet på 22,8 km/h. Det är helt absurt.
Värm upp i lagom lunkande. Med dina tider så kanske 5 minuter i ~5min/km-tempo.
Sen ökar du till ~4:30 tempo och kör det i 3*5 min med 2 min vila emellan. I vilan ska du ner ordentligt i tempo, säg 5:15.

Kör sen rusningar. Jag brukar köra 10*200 m med 1,5 min vila emellan. När det är klart lunkar jag hem igen i ~5min/km.

Du kan också testa något liknande detta. Långsamt tempo i uppvärmningen sen ökar du tempot något för varje bricka. Säg 5 min/km i uppvärmning, sen 4:45, 4:30 och 4:15.

By the way. Patrik Nilsson sprang marathondelen på Ironman Kalmar i fjol med en snitthastighet på 15.3 km/h. Då har han precis cyklat 18 mil innan.

Edit; Börja springa längre tider. Distanserna är inte så viktiga. Försök vara ute 90+ minuter. Dra ner på tempot så att du klarar att hålla dig ute så länge.
Senast redigerad av Pappersvargen 2016-02-12 kl. 14:39.
Citera
2016-02-12, 16:52
Bannlyst
tveksam till dedär med smala vad/ben.

Finns VÄLDIGT många vita och ickesvarta som är i världstoppen. kolla på tex ney york marathon förra året. på 6:e plats en japan, 5 sekunder efter en afrikan och 1.20 till tredje plats. visst. det är 2 vita i top 10 men säger det verkligen nåt om att afrikaner är bättre för dom har en viss kroppstyp? Japanen på 6:e plats var före massor av världens toplöpande afrikaner tex. här är resultat top 10:

1 Stanley Biwott 2:10:34 Kenya KEN
2 Geoffery Kamworor 2:10:48 - Kenya KEN
3 Lelisa Desisa 2:12:10 Ethiopia ETH
4 Wilson Kipsang 2:12:45 Kenya KEN
5 Yemane Tsegay 2:13:24 Ethiopia ETH
6 Yuki Kawauchi 2:13:29 Japan JPN
7 Meb Keflezighi 2:13:32 CA United States USA
8 Craig Leon 2:15:16 OR United States USA
9 Birhanu Dare Kemal 2:15:40 NY United States ETH
10 Kevin Chelimo 2:15:49 OR United States KEN -

säkert spelar lättare smalben en roll, absolut, men det känns lite långsökt då det annars skulle vara uteslutande afrikaner om det nu var sån fördel. anders gärderud, etniskt svensk och helvit svensk rekordhållare på 3000 m hinder i 31 år fick sitt rekord slaget av mustafa mohammed med 5 sekunder som därmed blev europas näst snabbaste på den distansen någonsin efter simon vroemen... en holländsk VIT man.

man ska också kommaa ihåg att dom absolut bästa i världen är just afrikaner men resten då? dessa top 5 afrikaner är typ 0,01% av alla afrikaner i ett startfält så alla andra afrikaner med smala vader blir ju slagna av vita...

Många av dessa afrikaner ser det som ett sätt att komma ut från fattigdom osv, en hyfsad bra motivation får man säga men oavsett...den mentala styrkan och viljan är det som avgör mest.

För att bli absolu absolut bäst kanske man måste vara afrikan med smala vader men när man kollar på reslutaten världen över så blir jag ändå tvungen att säga nej, haha.
Citera
2016-02-12, 17:12
Bannlyst
kan tillägga att top 9 och 10 snabbaste någonsin på 10 000 m är araber, alltså inte ens svarta. En marockan och en från quatar.
Citera
2016-02-13, 16:57
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonsna
tveksam till dedär med smala vad/ben.

Finns VÄLDIGT många vita och ickesvarta som är i världstoppen. kolla på tex ney york marathon förra året. på 6:e plats en japan, 5 sekunder efter en afrikan och 1.20 till tredje plats. visst. det är 2 vita i top 10 men säger det verkligen nåt om att afrikaner är bättre för dom har en viss kroppstyp? Japanen på 6:e plats var före massor av världens toplöpande afrikaner tex. här är resultat top 10:

1 Stanley Biwott 2:10:34 Kenya KEN
2 Geoffery Kamworor 2:10:48 - Kenya KEN
3 Lelisa Desisa 2:12:10 Ethiopia ETH
4 Wilson Kipsang 2:12:45 Kenya KEN
5 Yemane Tsegay 2:13:24 Ethiopia ETH
6 Yuki Kawauchi 2:13:29 Japan JPN
7 Meb Keflezighi 2:13:32 CA United States USA
8 Craig Leon 2:15:16 OR United States USA
9 Birhanu Dare Kemal 2:15:40 NY United States ETH
10 Kevin Chelimo 2:15:49 OR United States KEN -

säkert spelar lättare smalben en roll, absolut, men det känns lite långsökt då det annars skulle vara uteslutande afrikaner om det nu var sån fördel. anders gärderud, etniskt svensk och helvit svensk rekordhållare på 3000 m hinder i 31 år fick sitt rekord slaget av mustafa mohammed med 5 sekunder som därmed blev europas näst snabbaste på den distansen någonsin efter simon vroemen... en holländsk VIT man.

man ska också kommaa ihåg att dom absolut bästa i världen är just afrikaner men resten då? dessa top 5 afrikaner är typ 0,01% av alla afrikaner i ett startfält så alla andra afrikaner med smala vader blir ju slagna av vita...

Många av dessa afrikaner ser det som ett sätt att komma ut från fattigdom osv, en hyfsad bra motivation får man säga men oavsett...den mentala styrkan och viljan är det som avgör mest.

För att bli absolu absolut bäst kanske man måste vara afrikan med smala vader men när man kollar på reslutaten världen över så blir jag ändå tvungen att säga nej, haha.
Att Östafrikaner som grupp har lättare smalben betyder inte att samtliga Östafrikaner har lättare smalben än t ex Européer. Det är dessutom bara en delfaktor som kan hjälpa till att förklara varför de dominerar sporten. Individuella skillnader i förmåga att syresätta kroppen t ex kan ha större inverkan, men allt annat lika kommer en långdistanslöpare att prestera bättre om hans smalben är lättare.
Citera
2016-02-25, 17:19
Bannlyst
Vad är skillnaden om någon dopar sig mot någon som inte gör det?
Jag har t.ex 15 min 30 sen på 4 km, vad skulle hända om jag dopade mig? Av ren nyfikenhet för att ställa dopningens effekter i perspektiv.

Någon som vet en bra text i ämnet doping?
Citera
2016-02-25, 18:31
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Vad är skillnaden om någon dopar sig mot någon som inte gör det?
Jag har t.ex 15 min 30 sen på 4 km, vad skulle hända om jag dopade mig? Av ren nyfikenhet för att ställa dopningens effekter i perspektiv.

Någon som vet en bra text i ämnet doping?

De som dopar sig har potential att bli bättre om allt annat är detsamma. Frågan passar bättre i dopingforumet men jag tror ingen där här särskilt stor koll på doping för konditionsidrotter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in