2016-02-12, 00:54
Medlem
mad356s avatar
Hej!

Bor i ett timmerhus som är uppvärmt året runt och 2 rum på övre våningen har förra ägaren tilläggsisolerat väggarna inifrån då har han använt regel (tror de är 45x75) mot timret sen isolering 60cc sen plast(ångspärr) och nån sorts spånskiva sen tapet. De känns att de är mycket varmare i dessa rum än de övriga rummen när de är minusgrader utomhus.

Läste att man max får isolera 10 cm på insidan av en timmervägg. Om man inte har plast på insidan så tränger väll varma luften ut genom timret till utomhusväggen och de är väll inte bra alls då kan de uppstå fuktproblem. Kan se på våran fasad att på vissa ställen har snön smält lite när de är snö/is på väggen.

läst runt på olika forum vissa säger att man inte ska använda plast på insidan av timmerhus vissa säger att de går bra (är massa tjafs kring denna fråga) men nu har denna plast suttit på insidan i 25 år och jag kan inte se någon som helst skada på timret varken på utsidan eller insidan jag kan se insidan på timret för vi har bytt innertak och såg utsidan tidigare när vi bytte fasad. Rent teoretiskt måste väl timret klarat sig för det har andats utifrån.

Om man läser på Pardocs hemsida påvisar dom att man kan isolera så som jag beskriver om jag förstår det rätt.

http://paroc.se/losningar-och-produk...?sc_lang=sv-SE

Nu funderar jag på att isolera fler rum inifrån på samma sätt som förra ägaren dock gips istället för spånskiva och göra bättre ventilation finns knappt nån ventilation nu men om det funkat som förra ägaren gjort i 25 år så förstår jag inte riktigt varför de är så mycket tjafs kring denna fråga. Kanske andra personer kan tipsa hur dom gjort.

Tacksam för alla svar!
Citera
2016-02-12, 07:29
Medlem
Tjafset kan vara från det att man inte ska ha plast i hus som inte är uppvärmda hela året. Det kan bli fuktproblem då för att daggpunkten hamnar fel då det kan vara kallare inne än ute. Varför skulle man inte få isolera mer än 10 cm? Det låter märkligt.
Citera
2016-02-12, 14:12
Medlem
Bongomans avatar
Det finns en bubbelplast med aluminiumfolie som ska fungera ypperligt. Man läktar, plastar och läktar igen. Sedan på med de skivor du känner för. Inga fuktproblem eftersom den är ventilerad.

Men betygen på den är blandade och vissa säger att det är bortkastade pengar. På en oisolerad plåthall skulle jag definitivt välja den. Som tillägg till en timmerstuga, tveksamt om man inte är extremt rädd om utrymmet.

Generellt ska man inte isolera innanför isolering (timmer är isolering) så man får räkna på daggpunkter och fuktvandring innan man sätter igång. Troligen landar expertens råd på 45-70 mm stenull på stålregel.
Citera
2016-02-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det finns en bubbelplast med aluminiumfolie som ska fungera ypperligt. Man läktar, plastar och läktar igen. Sedan på med de skivor du känner för. Inga fuktproblem eftersom den är ventilerad.

Men betygen på den är blandade och vissa säger att det är bortkastade pengar. På en oisolerad plåthall skulle jag definitivt välja den. Som tillägg till en timmerstuga, tveksamt om man inte är extremt rädd om utrymmet.

Generellt ska man inte isolera innanför isolering (timmer är isolering) så man får räkna på daggpunkter och fuktvandring innan man sätter igång. Troligen landar expertens råd på 45-70 mm stenull på stålregel.
Det gäller väl bara om det är tätskikt där så man riskerar att få problem med att daggpunkten blir innanför tätskiktet.

Om man gör tankeexperimentet först ett lager isolering och sedan ett lager till jämfört med ett dubbelt så tjockt borde de ge samma resultat. I det första fallet är det isolering på isolering.
Citera
2016-02-12, 21:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det gäller väl bara om det är tätskikt där så man riskerar att få problem med att daggpunkten blir innanför tätskiktet.

Om man gör tankeexperimentet först ett lager isolering och sedan ett lager till jämfört med ett dubbelt så tjockt borde de ge samma resultat. I det första fallet är det isolering på isolering.

Om du river bort alla skivor så blir det en homogen vägg med ny tjocklek. Om du har olika material måste du tänka.
Citera
2016-02-13, 13:56
Medlem
zemeks avatar
Jag skulle nog köra på någon slags ekologisk isolering som t.ex. Ekovilla, och någon slags vindtät papp. Litar mera på att fukten skall kunna vandra i väggen än att hålla på med plast och skit...
Citera
2016-02-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Jag skulle nog köra på någon slags ekologisk isolering som t.ex. Ekovilla, och någon slags vindtät papp. Litar mera på att fukten skall kunna vandra i väggen än att hålla på med plast och skit...
Är det tänkt att den inte ska värmas upp hela året så är det ett måste med papp. Annars ser jag inget problem med att isolera inuti hur tjockt som helst med plast som tätskikt. En timmervägg motsvarar cirka 50 mm isoleringsmaterial.

Det naturligtvis viktigt att stommen får torka ut ordentligt, en timmerstomme kan ge ifrån sig tiotals ton med vatten innan den har torkat färdigt. Dessutom är det viktigt att tänka på att reglar och väggskivor ska ha möjlighet att ta vägen någonstans när liggtimret rör sig. Annars kan de ställa till det med timmerisoleringen eller komma i spänn. Tänk på hur ett teleskop fungerar.
Citera
2016-02-16, 00:00
Medlem
mad356s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Är det tänkt att den inte ska värmas upp hela året så är det ett måste med papp. Annars ser jag inget problem med att isolera inuti hur tjockt som helst med plast som tätskikt. En timmervägg motsvarar cirka 50 mm isoleringsmaterial.

Det naturligtvis viktigt att stommen får torka ut ordentligt, en timmerstomme kan ge ifrån sig tiotals ton med vatten innan den har torkat färdigt. Dessutom är det viktigt att tänka på att reglar och väggskivor ska ha möjlighet att ta vägen någonstans när liggtimret rör sig. Annars kan de ställa till det med timmerisoleringen eller komma i spänn. Tänk på hur ett teleskop fungerar.

Aha smart tänkt, timmerväggen som inte varit isolerad har torkat i snart 100 år så tror den är torr då. Förra ägaren använde som sagt regel vanlig isolering( de ser ut som vanlig isolering) plast och spånskiva nu har de suttigt där i 25 år och huset har varit uppvärmt året runt och ser som helst inga som helst tecken på nåt fel skulle uppstått i vägen så förra ägaren har väll redan bevisat att man kan ha plast i en timmervägg om huset är uppvärmt året runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in