Tjena flashback!
Riktar denna tråd till dig som jobbar som brandman, utbildar dig till det eller bara är allmänt intresserad av yrket!
Har sedan en tid tillbaka tänkt mycket och länge på att välja vägen som brandman och har nu beslutat mig för att ta klivet. Jag skulle uppskatta värdefulla tips, stora som små, som kan vara bra att tänka på när man börjar utbildningen. Som jag förstått det kan jag göra Skydd mot Olyckor på distans för att sedan resa ner/upp X antal gånger per termin för att genomföra diverse övningar och tester.
Under den två år långa utbildningen har jag hört att man ska kunna jobba som deltidsbrandman på hemmaorten (om man har tur). Det vore ju optimalt, men hur fungerar det i praktiken? Åker man med på uttryckningar då med de heltidsanställda? Eller fungerar det mer som en praktikplats där man mest får observera och öva för att sjunka in i yrket?
Hur stor betydelse har egentligen valet av ort som brandman? som jag uppfattat det har man större chanser att få heltidsanställning, något jag siktar på, om man kan tänka sig att jobba i lite mindre städer än stockholm till exempel. Men finns det några andra för/nackdelar med att välja andra orter, till exempel hur den "vanliga dagen" ser ut?
Jag är 20 år föresten, klassas jag som för ung som deltidsbrandman?
Uppskattar alla svar!