• 1
  • 2
2016-02-12, 00:05
Medlem
FunkyPhils avatar
Tjena flashback!

Riktar denna tråd till dig som jobbar som brandman, utbildar dig till det eller bara är allmänt intresserad av yrket!

Har sedan en tid tillbaka tänkt mycket och länge på att välja vägen som brandman och har nu beslutat mig för att ta klivet. Jag skulle uppskatta värdefulla tips, stora som små, som kan vara bra att tänka på när man börjar utbildningen. Som jag förstått det kan jag göra Skydd mot Olyckor på distans för att sedan resa ner/upp X antal gånger per termin för att genomföra diverse övningar och tester.

Under den två år långa utbildningen har jag hört att man ska kunna jobba som deltidsbrandman på hemmaorten (om man har tur). Det vore ju optimalt, men hur fungerar det i praktiken? Åker man med på uttryckningar då med de heltidsanställda? Eller fungerar det mer som en praktikplats där man mest får observera och öva för att sjunka in i yrket?

Hur stor betydelse har egentligen valet av ort som brandman? som jag uppfattat det har man större chanser att få heltidsanställning, något jag siktar på, om man kan tänka sig att jobba i lite mindre städer än stockholm till exempel. Men finns det några andra för/nackdelar med att välja andra orter, till exempel hur den "vanliga dagen" ser ut?

Jag är 20 år föresten, klassas jag som för ung som deltidsbrandman?

Uppskattar alla svar!
Citera
2016-02-12, 08:27
Medlem
W.Smiths avatar
Usch vad jag inte vill rasera dina drömmar. Och jag säger absolut inte att du ska ge upp, om brandman verkligen är yrket för dig och du är beredd att göra det som krävs så kan du absolut bli brandman också.

Men det finns ett par men;

Först och främst bör du känna till att SMO inte är en renodlad brandmansutbildning. Det är istället en utbildning för säkerhetsarbete, och det är mycket mer teori i form av riskanalyser m.m än vad man först kan tro. Du måste ta ett mycket stort eget ansvar för dina studier, framförallt det praktiska. Du kommer förväntas träna praktiska moment utanför den planlagda studietiden, detta beror på att man helt enkelt inte kan skapa brandmän på enbart två år med en utbildning som inte är avsedd att producera rena brandmän. Är du riktigt driven kan du klara det ändå, men det kan ändå vara bra att känna till inför utbildningen.

För det andra så finns det ett enormt överskott på utbildad personal när det gäller brandmän i Sverige. Väldigt få brandmän slutar sitt yrke i förtid (väldigt många trivs väldigt bra) och att skaffa en heltidstjänst är svårare än att hitta Eldorado i princip. Arbetsgivaren är väl medveten om personalöverskottet och utnyttjar sin personal till max, och en del brandmän jobbar som vikarieanställda hur länge som helst ibland i hopp om att det ska mynna ut i en heltidstjänst på sikt. Du bör vara beredd att flytta, kanske mer än en gång, i jakten på en ev fast anställning.

Att plugga på distans avråder jag dig helt från, i alla fall om du vill bli brandman.

Edit:

Du kan givetvis arbeta som deltidsbrandman under tiden. Det blir dock på samma villkor som vilken deltidsbrandman som helst. Om du uppfyller dom grundläggande kraven kan du höra av dig till din lokala station och höra om dom behöver folk.
Senast redigerad av W.Smith 2016-02-12 kl. 08:31.
Citera
2016-02-12, 10:56
Medlem
teflonpannan69s avatar
Sök till brandingenjör istället så kan du så småningom bli räddningsledare!
Citera
2016-02-12, 17:59
Medlem
FunkyPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Usch vad jag inte vill rasera dina drömmar. Och jag säger absolut inte att du ska ge upp, om brandman verkligen är yrket för dig och du är beredd att göra det som krävs så kan du absolut bli brandman också.

Men det finns ett par men;

Först och främst bör du känna till att SMO inte är en renodlad brandmansutbildning. Det är istället en utbildning för säkerhetsarbete, och det är mycket mer teori i form av riskanalyser m.m än vad man först kan tro. Du måste ta ett mycket stort eget ansvar för dina studier, framförallt det praktiska. Du kommer förväntas träna praktiska moment utanför den planlagda studietiden, detta beror på att man helt enkelt inte kan skapa brandmän på enbart två år med en utbildning som inte är avsedd att producera rena brandmän. Är du riktigt driven kan du klara det ändå, men det kan ändå vara bra att känna till inför utbildningen.

För det andra så finns det ett enormt överskott på utbildad personal när det gäller brandmän i Sverige. Väldigt få brandmän slutar sitt yrke i förtid (väldigt många trivs väldigt bra) och att skaffa en heltidstjänst är svårare än att hitta Eldorado i princip. Arbetsgivaren är väl medveten om personalöverskottet och utnyttjar sin personal till max, och en del brandmän jobbar som vikarieanställda hur länge som helst ibland i hopp om att det ska mynna ut i en heltidstjänst på sikt. Du bör vara beredd att flytta, kanske mer än en gång, i jakten på en ev fast anställning.

Att plugga på distans avråder jag dig helt från, i alla fall om du vill bli brandman.

Edit:

Du kan givetvis arbeta som deltidsbrandman under tiden. Det blir dock på samma villkor som vilken deltidsbrandman som helst. Om du uppfyller dom grundläggande kraven kan du höra av dig till din lokala station och höra om dom behöver folk.

Tack för svaret! Jo tack jag jag har förstått att arbetsmarknaden inte är den bästa direkt, och att fast anställning får man efter lång tid, mycket anpassning samt lite tur. Låt oss hypotetiskt säga att jag väljer att satsa på det ändå så är SMO första steget! Man ska alltså inte gå det på distans, väger det inte alls lika tungt att ha gjort det på distans än att ha varit på plats? Jag läste på ett annat forum där en brandman tipsade om att jobba som deltidsbrandman samtidigt som man pluggade smo på distans, det låter isåfall optimalt att få teorin från smo samtidigt som man får lite kött på benen från deltidsyrket.

Är du brandman föresten och gjort SMO?

Om jag gjort klart smo, villka är de optimala förutsättningarna för att komma igång? Om jag nu skulle börja som deltidsanställd på den lokala stationen, finns det inte en hel del kompletterande kurser som bygger på meriterna. Alltså om jag nu bestämmer mig för att gå all-in, vilken är den bästa vägen att gå när det gäller upplägget av studier samt andra konkreta val?

Att jobba som deltidsbrandman under en längre tid ser jag egentligen inte som ett större problem så länge det går att kombinera med annat jobb så jag får in lite inkomst också
Citera
2016-02-12, 18:01
Medlem
FunkyPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Sök till brandingenjör istället så kan du så småningom bli räddningsledare!

Jo det har jag läst en del om också, verkar intressant! Vet du hur arbetsmöjligheterna ser ut som brandingenjör?
Citera
2016-02-13, 20:42
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyPhil
Jo det har jag läst en del om också, verkar intressant! Vet du hur arbetsmöjligheterna ser ut som brandingenjör?

Extremt god. Finns inga arbetslösa brandingenjörer. Utbildningen i Lund t.ex. anses vara en av de bästa i världen t.ex. Speciellt Nya Zeeland och Australien skriker efter svenska brandingenjörer.
Citera
2016-02-14, 22:15
Medlem
Citat:

Under den två år långa utbildningen har jag hört att man ska kunna jobba som deltidsbrandman på hemmaorten (om man har tur). Det vore ju optimalt, men hur fungerar det i praktiken? Åker man med på uttryckningar då med de heltidsanställda? Eller fungerar det mer som en praktikplats där man mest får observera och öva för att sjunka in i yrket?

Jag är 20 år föresten, klassas jag som för ung som deltidsbrandman?

Uppskattar alla svar!

Hej!

Jag har inte gått SMO så där kan jag inte svara på något. Men, jag jobbar som deltidare*. Det viktigaste om du vill jobba som deltidare är att stationen där du bor är en deltidsstation. Är det så, kan du söka deltidstjänst där och oftast krävs ingen formell utbildning innan. Det brukar vara krav på att man är 18 och har B-kort. Man brukar få gå en introkurs på 3 veckor och när man jobbat något år en längre utbildning som är både platsbunden och på distans.

Där jag jobbar är ingen skillnad i operativa arbetsuppgifter för hel- och deltidspersonal. Det är också samma fyskrav.

Som deltidare har man beredskap i hemmet var tredje eller fjärde vecka. Man kan bo på stationen men det är inte att föredra. Man åker på de larm som kommer och har regelbundna övningar.

* Det heter egentligen räddningspersonal i beredskap men alla säger deltid.
Citera
2016-02-15, 01:55
Medlem
FunkyPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Hej!

Jag har inte gått SMO så där kan jag inte svara på något. Men, jag jobbar som deltidare*. Det viktigaste om du vill jobba som deltidare är att stationen där du bor är en deltidsstation. Är det så, kan du söka deltidstjänst där och oftast krävs ingen formell utbildning innan. Det brukar vara krav på att man är 18 och har B-kort. Man brukar få gå en introkurs på 3 veckor och när man jobbat något år en längre utbildning som är både platsbunden och på distans.

Där jag jobbar är ingen skillnad i operativa arbetsuppgifter för hel- och deltidspersonal. Det är också samma fyskrav.

Som deltidare har man beredskap i hemmet var tredje eller fjärde vecka. Man kan bo på stationen men det är inte att föredra. Man åker på de larm som kommer och har regelbundna övningar.

* Det heter egentligen räddningspersonal i beredskap men alla säger deltid.

Okej! Att jobba deltid låter faktiskt rätt lockande ändå. Vad gör du utöver brandmansyrket? Hur ser dina dagar ut när du är i beredskap? Uppstår det ofta situationer där du kan vara mitt uppe i något men tvingas släppa det totalt för att åka på larm? Hur mycket tjänar man som deltidsbrandman? Hur stor procent utav personalen är deltid? Hur trivs du med yrket?

Sorry om jag pumpar ur mig frågor men det kanske blir enklare att svara då!
Citera
2016-02-15, 21:18
Jag har gått SMO på Distans, och det var inga som helst problem att klara av utbildning som i mitt tycke var en väldigt enkel utbildning och då är inte jag extremt vältränad. Sen att komma in på en heltidsstation är en helt annan sak, det är då man verkligen ser om man är gjord för yrket eller inte, de tester som man får göra till SMO är ingenting jämfört med räddningstjänsterna, därför det tyvärr utbildas folk som inte är lämpade för yrket, vi hade några i klassen som, skolorna vill bara utbilda. Så se till att du vet vad som krävs och är du praktisk lagd så har du större chans, det ser räddningstjänsten direkt, sen skiter dom i om du fick fullt betyg på nån rapport om miljöpåverkan eller systematisk brandskydds arbete, kan du inte stabilisera en bil eller använda verktygen, problemlösning mm då blir det problem. Även om skolorna vill få yrket till mera förebyggande arbete, så är det fortfarande ett yrke som kräver att man är praktisk lagd. Så sa dom på stationen jag sommarvikade för.

Lite att tänka på bara innan du går två års utbildning.
Senast redigerad av Green Cargo 2016-02-15 kl. 21:22.
Citera
2016-02-16, 22:49
Medlem
FunkyPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Jag har gått SMO på Distans, och det var inga som helst problem att klara av utbildning som i mitt tycke var en väldigt enkel utbildning och då är inte jag extremt vältränad. Sen att komma in på en heltidsstation är en helt annan sak, det är då man verkligen ser om man är gjord för yrket eller inte, de tester som man får göra till SMO är ingenting jämfört med räddningstjänsterna, därför det tyvärr utbildas folk som inte är lämpade för yrket, vi hade några i klassen som, skolorna vill bara utbilda. Så se till att du vet vad som krävs och är du praktisk lagd så har du större chans, det ser räddningstjänsten direkt, sen skiter dom i om du fick fullt betyg på nån rapport om miljöpåverkan eller systematisk brandskydds arbete, kan du inte stabilisera en bil eller använda verktygen, problemlösning mm då blir det problem. Även om skolorna vill få yrket till mera förebyggande arbete, så är det fortfarande ett yrke som kräver att man är praktisk lagd. Så sa dom på stationen jag sommarvikade för.

Lite att tänka på bara innan du går två års utbildning.

Ja absolut är det inte ett yrke för alla. Vad gjorde du samtidigt som du pluggade på distans och vart tog du vägen efter du genomfört utbildningen? Jag är som sagt 20 år gammal och känner att jag står framför ett ganska stort livsval, försöker samla på mig så mycket fakta som möjligt innan!

Har man tid för extrajobb parallellt med utbildningen? Hur många gånger åkte du ner och genomförde övningar och tester per termin?
Citera
2016-02-17, 19:46
Jag bestämde mig för att enbart satsa på utbildningen dvs inget jobb alls vid sidan om. Beroende på hur man är så kan man nog klara av att jobba oxå, men problemet är att man gör uppgifter i grupp om 6-8st och då är det lite osjysst mot övriga om några jobbar under tiden eftersom dom får göra mera. Föreläsningar spelas in så det kan du titta på när du vill inget du måste närvara på, dock kan du inte ställa några fråga såklart.

Sen är det lite obligatoriska seminarium via webbportalen typ redovisningar, nått prov mm.

Nu åkte jag inte ner utan upp till skolan, gick på Sandö. Men vi åkte kanske upp var 6:e och i snitt 2 veckor åt gången. så totalt blir det runt 12 närträffar, om dom nu inte gjort om i utbildningen.

Det man gjort på träffarna var praktiska övningar och lite prov, föreläsningar. men mestadels mycket övningar.

Just nu så jobbar jag och söker jobb som brandman vilket är extremt svårt då det är flera hundra som söker till varje tjänst, Det räcker att nån har lite mera erfarenhet och man ligger längst ner i högen....... Sen får man räkna med att ta kanske några sommarvikariat innan man kan få fast anställning.
Citera
2016-02-19, 15:46
Medlem
Citat:
Okej! Att jobba deltid låter faktiskt rätt lockande ändå. Vad gör du utöver brandmansyrket? Hur ser dina dagar ut när du är i beredskap? Uppstår det ofta situationer där du kan vara mitt uppe i något men tvingas släppa det totalt för att åka på larm? Hur mycket tjänar man som deltidsbrandman? Hur stor procent utav personalen är deltid? Hur trivs du med yrket?

Sorry om jag pumpar ur mig frågor men det kanske blir enklare att svara då!

Jag pluggar(inte SMO)
Vi har dagtidsstyrka på heltid som jobbar på vardagar. Kvällarna och helgerna kan se olika ut men har ju alltid sökaren med mig.
Ja det händer men jag tänker alltid till vad jag gör när jag har beredskap.
Avtalet är 4k i fast ersättning och sen timlön vid larm och övning.
På min station är 2/3 deltid.
Jag trivs jättebra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här