2016-02-11, 12:39
Bannlyst
När den är på?
När den är av?
Ingen skillnad?
Citera
2016-02-11, 12:43
Medlem
när den varit på i flera år.
Citera
2016-02-11, 12:48
Medlem
Har man sidorna på lär det ju inte hamna mycket i den när den är avstängd.

En del säger ju att övertryck skulle vara bättre i datorn för att hålla dammet borta men jag har aldrig förstått varför förens någon talade om filter på fläktarna och hela det snacket verkade handla om att OM man har FILTER PÅ FLÄKTARNA så om de suger in luft med filter framför så fastnar såklart dammet där och det blir mindre i lådan medan om de drar ut luft utan att filter framför så åker det in damm från alla möjliga håll och kanter och dammar ner den ytterligare.

Jag har inga filter och jag har allt mitt som utblås men ja, OM man har filter så kan det väl vara värt att montera fläktarna på ett sådant sätt att man filtrerar luften som kommer in i datorn för att minska mängden damm i den.
Citera
2016-02-11, 14:26
Medlem
BrandmanSams avatar
När den är på och står på golvet. Upp med datorn, sätt dit dammfilter som du gör rent en gång i månaden. Självklart kommer det komma in damm iaf, men långt ifrån lika mycket.
Citera
2016-02-11, 15:31
Medlem
x12s avatar
Det är fläktarna som drar in det allra mesta (d.v.s när datorn är i drift) och det spelar vanligtvis ganska liten roll var datorn står. Det kan också komma in genom galler på datorns ovansida även om den är avstängd. Håll rent i rummet och försök öka luftfuktigheten, t.ex med luftfuktare eller sådana där keramikbehållare som hängs på elementen så binds dammet och mindre av det kommer in i datorn.
Om det är heltäckningsmatta i rummet, överväg att riva ut den om damm är ett problem. Städa ofta. Om det finns pälsdjur eller fåglar i rummet, städa ännu oftare. Stora mängder damm i datorn tyder på att det finns ännu större mängder damm utanför, så.. återigen, städa!

Citat:
En del säger ju att övertryck skulle vara bättre i datorn
Datorchassin är så perforerade av skruvhål, oanvända fläktplatser, glipor i chassiet osv, så det funkar inte med övertryck. Luften pyser bara ut genom närmsta glipa. Det bästa man kan göra är att försöka få till ett riktat genomflöde där normen är att luft tas in via fläkt långt ner i framkant och knuffas ut längst via fläkt långt upp i bakkant.

Citat:
Jag har inga filter och jag har allt mitt som utblås
Om du då tittar var dammet samlas i din dator så torde det vara kring glipor och hål där luften sipprar in. Oavsett om damm är ett problem hos dig eller inte så är det är långt ifrån idealiskt att ha det på det sättet, du kommer få bättre temperaturer i datorn om du vänder fläktarna rätt.
Citera
2016-02-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Datorchassin är så perforerade av skruvhål, oanvända fläktplatser, glipor i chassiet osv, så det funkar inte med övertryck. Luften pyser bara ut genom närmsta glipa. Det bästa man kan göra är att försöka få till ett riktat genomflöde där normen är att luft tas in via fläkt långt ner i framkant och knuffas ut längst via fläkt långt upp i bakkant.
Anledningen till att det pyser ut istället för att sipra in är ju just att det är övertryck ..

Inblås med filter = filtrerad luft in som ligger och trycker mot alla galler och gliper och förhindrar att damm kommer in där.

Utblås utan filter = ofiltrerad luft sugs in i alla galler och glipor och drar med sig dammet in.

Effekten handlar alltså inte om trycket i lådan vilket är vad jag aldrig har förstått varför det gör skillnad utan om huruvida luften är filtrerad eller inte vilket såklart gör skillnad. Men att filtrera utblåsluften hjälper ju inte och att filtrera före utblåsfläkten gör det inte heller .. Så filter på inluften är ju det som gäller om man vill minska dammet. Givetvis om man har ofiltrerade utblås och filtrerade intag där det inte sitter fläktar så kommer ju lite damm fastna där ändå men luft kommer tas från alla hål och glipor och inte bara där medan om man istället har fläktar som blåser in så kommer luften "bara" tas där och allt annat fungera som utblås istället.

Köper man dammsugarpåsar på ICA så får man väl med en filterbit till dammsugaren, iaf på mina, kanske får att sätta framför om man inte har något annat, kommer ju minska luftflödet och kanske ljudnivån en aning.
Senast redigerad av aliquis 2016-02-11 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in