Det är fläktarna som drar in det allra mesta (d.v.s när datorn är i drift) och det spelar vanligtvis ganska liten roll var datorn står. Det kan också komma in genom galler på datorns ovansida även om den är avstängd. Håll rent i rummet och försök öka luftfuktigheten, t.ex med luftfuktare eller sådana där keramikbehållare som hängs på elementen så binds dammet och mindre av det kommer in i datorn.
Om det är heltäckningsmatta i rummet, överväg att riva ut den om damm är ett problem. Städa ofta. Om det finns pälsdjur eller fåglar i rummet, städa ännu oftare. Stora mängder damm i datorn tyder på att det finns ännu större mängder damm utanför, så.. återigen, städa!
Citat:
En del säger ju att övertryck skulle vara bättre i datorn
Datorchassin är så perforerade av skruvhål, oanvända fläktplatser, glipor i chassiet osv, så det funkar inte med övertryck. Luften pyser bara ut genom närmsta glipa. Det bästa man kan göra är att försöka få till ett riktat genomflöde där normen är att luft tas in via fläkt långt ner i framkant och knuffas ut längst via fläkt långt upp i bakkant.
Citat:
Jag har inga filter och jag har allt mitt som utblås
Om du då tittar var dammet samlas i din dator så torde det vara kring glipor och hål där luften sipprar in. Oavsett om damm är ett problem hos dig eller inte så är det är långt ifrån idealiskt att ha det på det sättet, du kommer få bättre temperaturer i datorn om du vänder fläktarna rätt.