• 1
  • 2
2016-02-11, 05:47
Bannlyst
Hallå där!

Just nu som ni ser är jag vaken 5 på natten utan sömn sedan 12 på dagen. Jag vill kunna sova imorgon före klockan hinner bli efter 3 på natten, borde jag trycka i mig lite sömn nu och vakna före 9-10 idag på morgonen eller dygna och sova 00-02 inatt?

Kommer dygna hjälpa mig att somna?
Citera
2016-02-11, 05:52
Medlem
Jag förstår mig inte på alla dessa personer som inte lägger sig på samma tid på dygnet.
Att man gör det tillfälligt men sedan rätar till det men Hur bär de sig åt egentligen alla som inte gör det och sedan får problem med div frågor som hela tiden dyker upp ?

Oansvarigt eller ?
Citera
2016-02-11, 05:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag förstår mig inte på alla dessa personer som inte lägger sig på samma tid på dygnet.
Att man gör det tillfälligt men sedan rätar till det men Hur bär de sig åt egentligen alla som inte gör det och sedan får problem med div frågor som hela tiden dyker upp ?

Oansvarigt eller ?

Så många ord men inget svar. Du borde bli politiker.
Citera
2016-02-11, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersamgrabb
Så många ord men inget svar. Du borde bli politiker.

Jag menar du har eget ansvar över ditt liv, tänk lite själv på dina sömnproblem.

Gå och lägg dig samma tid på dygnet och sen kliver du upp samma tid på dygnet så slipper du sömn bekymmer, så enkelt är det.

SEN kan man titta på andra orsaker till sömn besvär tillex skola, jobb, psykiska sjukdomar etc.

Men grundregel är: ner i säng samma tid, upp i från säng samma tid.
Citera
2016-02-11, 06:09
Bannlyst
Citat:
Jag menar du har eget ansvar över ditt liv, tänk lite själv på dina sömnproblem.

Gå och lägg dig samma tid på dygnet och sen kliver du upp samma tid på dygnet så slipper du sömn bekymmer, så enkelt är det.

SEN kan man titta på andra orsaker till sömn besvär tillex skola, jobb, psykiska sjukdomar etc.

Hade såna rutiner förut, helt förstört nu då är det inte så lätt gå lägga sig samma tid/ somna samma tid just det som är problemet!
Citera
2016-02-11, 06:12
Medlem
Citat:
Hade såna rutiner förut, helt förstört nu då är det inte så lätt gå lägga sig samma tid/ somna samma tid just det som är problemet!

Varför inte, vad är viktigare än din sömn, din hälsa går väl först ?
Citera
2016-02-11, 06:26
Medlem
technoisbests avatar
Citat:

Du har ingen kunskap i ämnet och är troligtvis oförmögen att ta till dig sådan, då ditt intellekt saknar förståelse för biologi och då du sannolikt besitter någon form av utvecklingsstörning. Men här har du ändå lite att läsa om du mot förmodan skulle vara intresserad. https://en.wikipedia.org/wiki/Delaye...phase_disorder
https://en.wikipedia.org/wiki/Insomnia
Senast redigerad av technoisbest 2016-02-11 kl. 06:29.
Citera
2016-02-11, 06:35
Medlem
Har haft samma problem och det som hjälpte mig var melatonin.
(Sen är ju hård fysisk träning inte att underskatta).
Man kan få det utskrivet dyrt av läkare i Sverige eller köpa billigt på nätet (receptfritt
i många länder bla USA).

Enligt samtliga studier är det ofarligt att inta, om det inte är bra för dig lär du märka det.
(Du blir väldigt trött på dagen.)

Från att var och varannan natt var problem är det nu högst nån gång i månaden.
Oftast somnar jag som en stock.
Senast redigerad av Epikantus 2016-02-11 kl. 06:40.
Citera
2016-02-11, 06:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Från att var och varannan natt var problem är det nu högst nån gång i månaden.
Oftast somnar jag som en stock.

Åh vad underbart det låter, inte kunnat somna än.
Citera
2016-02-11, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Åh vad underbart det låter, inte kunnat somna än.
Känner igen mig, halva högstadiet och hela gymnasiet var varannan dag få sova.
Hade ju iofs en del kul varannan natt men extremt jobbigt att inte kunna sova ändå.

Jag tränade varje dag i den åldern så det gjorde ju ingenting för sömnen kan jag säga.

Melatonin är kroppens egna sömnmedel, ungefär som att adrenalin och endorfin är
kroppens egna knark, så det är helt ofarligt dessutom.

Fast precis stressa inte upp dig, när det började i mellanstadiet dom första veckorna
gjorde ju det att man börja noja så att man absolut inte kunde somna.
Det är inte hela världen om man är vaken hela natten det går bra ändå.
Att inte somna är ju inget man dör av och förr eller senare somnar man ändå
i vilket fall. Låt vara att det går en extra dag.
Senast redigerad av Epikantus 2016-02-11 kl. 06:55.
Citera
2016-02-11, 06:44
Medlem
Citat:
Hallå där!

Just nu som ni ser är jag vaken 5 på natten utan sömn sedan 12 på dagen. Jag vill kunna sova imorgon före klockan hinner bli efter 3 på natten, borde jag trycka i mig lite sömn nu och vakna före 9-10 idag på morgonen eller dygna och sova 00-02 inatt?

Kommer dygna hjälpa mig att somna?
Träna ordentligt någon timme per dag och var fysiskt aktiv resten av dagen. Sluta med fysisk aktivitet vid 18 på kvällen. Samma sak för hjärnaktiviteter,aktiv dagtid lugn på kvällen. Ät på dagen och inte på natten.
Stressa inte upp dig över vakna nätter.
Citera
2016-02-11, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Känner igen mig, halva högstadiet och hela gymnasiet var varannan dag få sova.
Hade ju iofs en del kul varannan natt men extremt jobbigt att inte kunna sova ändå.

Jag tränade varje dag i den åldern så det gjorde ju ingenting för sömnen kan jag säga.

Melatonin är kroppens egna sömnmedel, ungefär som att adrenalin och endorfin är
kroppens egna knark, så det är helt ofarligt dessutom.

Fast precis stressa inte upp dig, när det började i mellanstadiet dom första veckorna
gjorde ju det att man börja noja så att man absolut inte kunde somna.
Det är inte hela världen om man är vaken hela natten det går bra ändå.
Att inte somna är ju inget man dör av och förr eller senare somnar man ändå
i vilket fall.

Oj, såg nu att det lät nog lite som att jag var TS, men det är jag inte^^

Tänkte att jag kände igen melatonin någonstans ifrån. Ska i vilket fall kolla om det går att få tag i. Har några nätter i rad där jag suttit sömnlös med hjärnan på högvarv. Tycker om att tänka på kvällen, men det är knappast hållbart in the long run. Need to get some of that daylight!

3 veckor har jag för mig att man ska göra något aktivt för att bygga det till en vana btw. Så försök komma i säng ordentligt i 3 veckor så ska det gå av gammal vana.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in