2016-02-11, 04:41
Medlem
Hej, blev sjukskriven av läkare 29/1.
Läkaren skickade då in ett läkarintyg till försäkringskassan och jag trodde att detta räknas som en sjukanmälan?

Nu har jag fått ett brev från försäkringskassan där det står följande;

"När du är frånvarande på grund av sjukdom ska du skicka in en sjukförsäkran, Försäkran för aktivitetsstörd eller utvecklingsersättning vid sjukdom, för att Försäkringskassan ska kunna bedöma din rätt till aktivetetssstöd för den tiden.

Försäkringskassan har registrerat en sjukanmälan med anmälningsdatum 29 jan 2016, som var den dag då ditt läkarintyg kom in. Under punkt 5, Övriga upplysningar, i sjukförsärkan kan du förklara varför du själv inte sjukanmälde dig första dagen.

Information om sjukanmälan

För att du ska ha rätt till aktivetetsstöd vid sjukdom måste du sjukanmäla dig till Försäkringskassan.
Det gör du den första dagen du är helt frånvarande från programmet pga sjukdom, antingen på forsakringskassan.se eller på *nummer*.

Om du var förhindrad att sjukanmäla dig, eller om det finns några särskilda skäl, kan Försäkringskassan betala ut ersättning för mer än sju dagar före anmälan. Särskilda skäl kan t.ex vara om du var allvarligt sjuk och behövde sjukvård."

Så, dom skriver först att dom har registrerat en sjukanmälan och sedan detta? Har förklarat varför, och det var för att jag inte visste och trodde sjukintyget räknades som en sjukanmälan. Är jag rökt hela sjukskrivningen eller kommer jag endast förlora de dagar jag ej varit "sjukanmäld" under? Skickade in försäkran samt sjukanmälan idag.
Citera
2016-02-11, 06:14
Medlem
gniff754s avatar
När blev du sjuk? Ofta går man till läkaren först när det ser ut som att sjukdomen blir långvarig, men vet inte hur det är i ditt fall, vilken var den första dag du var hemma från jobbet?
Citera
2016-02-11, 07:41
Medlem
SkepticalHippos avatar
Ring dem (deras telefonkö senast jag ringde var bara 52 minuter ).

Jag blev sjukskriven några månader förra våren och behövde inte anmäla till Försäkringskassan. Jag fick anmäla till arbetsgivaren så klart, arbetsgivaren sjukanmälde mig till FK, läkarintyg skickades från läkare till FK och sedan gå in och ansöka om sjukpenning på Försäkringskassans Mina Sidor.

Har du inte sjukanmäkt dig till arbetsgivaren? Uppbär du aktivitetsstöd, föräldrapenning eller något dylikt så att du kan antas vara den som ska anmäla till FK? Jag tänker om reglerna kan vara annorlunda för det sistnämnda?
Citera
2016-02-11, 09:06
Medlem
Använd deras hemsida så mycket som möjligt. Mitt bästa tips.. varit sjukskriven i 1 år.. och under denna tid haft 4 olika handläggare. Jag har en typ av funktionsnedsättning.
Citera
2016-02-25, 00:16
Medlem
Man ska sjukanmäla sig första dagen man är sjuk. Gör man inte det så kan FK göra en anmälan åt en, men sedan måste du ange varför du inte gjort det själv. Detta händer väldigt ofta, och brukar inte vara några problem om det är första gånger du glömmer och har en rimlig förklaring. Detta gäller när man har aktivitetsstöd eller när man vabbar.

Om man är anställd och sjuk mer en 14 dagar ska arbetsgivaren sjukanmäla den anställda, så att hen kan ansöka om sjukpenning sedan.

Så ja, olika regler för olika förmåner. Läs FKs faktablad om den förmån du ansöker om, det har oftast en bra sammanfattning av vad man behöver göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in