2016-02-10, 17:18
Medlem
Hej!

För att inleda: Jag har aldrig ägt eller pysslat med vinylspelare förut. Min kunskap sträcker sig ungefär så långt att jag vet att en vinylspelare ska anslutas till phono-ingången, såvida ett (seperat eller inbyggt) RIAA-försteg inte finns för då är det inga problem att koppla in i vilken RCA-ingång som helst (?). Rätta mig gärna om jag har fel!

Till frågan:
En släkting har köpt en ny vinylspelare; en Sony, modell likadan (eller åtminstonde liknande) som den här:
http://www.clasohlson.com/se/Skivspe...300USB/38-5347

Släktingens hifi-anläggning är inköpt på 70-talet och är inte mycket att hänga i granen, så mitt förslag var att istället försöka koppla in den till hennes Bose 3-2-1 GSX som i dagsläget främst används som enhet för TV/DVD. Se baksida här:
http://www.solavi.lv/catalog/213/big...-solavi-02.jpg

Problem: Vinylspelaren är inkopplad i AUX-ingången i Bose-enheten (via RCA). Ljud kommer, men det är fruktansvärt (!) lågt. Jag trodde att det var fritt fram att koppla in den var som helst eftersom vinylspelaren har ett inbyggd RIAA-försteg?

Har provat andra ingångar, samma sak där. Hur löser jag detta enklast?

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av jensu 2016-02-10 kl. 17:20.
Citera
2016-02-10, 21:03
Medlem
Skulle testa koppla svarven till den gamla anläggningen för att testa ljudet. Fungerar inte det tillfredställande så blir det att titta på en annan grammofon med separat riaa.
Utgångsnivån är säkert låg då det är en budgetsvarv. Därav det låga ljudet.
Citera
2016-02-11, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renaissance
Skulle testa koppla svarven till den gamla anläggningen för att testa ljudet. Fungerar inte det tillfredställande så blir det att titta på en annan grammofon med separat riaa.
Utgångsnivån är säkert låg då det är en budgetsvarv. Därav det låga ljudet.

Jag förstår. Den är testad på den gamla anläggningen och där låter den helt ok - betydligt bättre iaf. Den var å andra sidan då inkopplad i Phono-ingången.

Tror du/ni att det hjälpt med en extern RIAA eller är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av jensu 2016-02-11 kl. 10:49.
Citera
2016-02-11, 12:17
Medlem
Kan nästan garantera att det inte blir sämre med separat riaa. Men hänger även på vilken pickup som är monterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in