2016-02-10, 21:22
Medlem
addicted2fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Bra poäng.

Även om det vore en bra poäng... Är det väsentligt?
Citera
2016-02-10, 21:23
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Vart framgår det att det är en flicka?
Det finns citerat i tråden, men vi kan ta det en gång till:

Citat:
Advokat Edip Samuelsson företräder en av pojkarna som nu sitter häktad misstänkt för brottet.
– Vi har haft tre förhör och han förnekar att han begått något brott. Han har uppfattat det som att flickan dels var med på det och dels var 15 år, alltså lika gammal som min klient var vid tillfället, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22241173.ab
Citera
2016-02-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addicted2fb
Även om det vore en bra poäng... Är det väsentligt?

Jo för att förhindra liknande fall så är det bra att veta.
Citera
2016-02-10, 21:25
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2987227-atta-pojkar-misstanks-for-grov-valdtakt-mot-barn

Varför kan han vilja "poängtera" att de inte "använder begreppet gruppvåldtäkt i det här sammanhanget". Vad är poängen. Att gruppvåldtäkt inte är ett rättsligt begrepp, eller att det här dådet inte kan sägas vara en gruppvåldtäkt? Om det inte var en gruppvåldtäkt där 8 gärningsmän misstänks för grov våldtäkt mot en flicka vid ett tillfälle, vad var det då.
Antagligen menas det att de misstänks har turats om med att gå in i ett rum där flickan låg. En i taget men direkt efter varandra.
Citera
2016-02-10, 21:26
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Oj vad det drar iväg här. Visst, namnen kommer nog att komma fram här, men att tänka på är att det mycket väl kan bli så att ett eller flera av namnen kommer att plockas bort såsom friade under utredningens gång.

Var det vid gruppvåldtäkten i Tensta* det visade sig att en av killarna genom en mobilfilm kunde bevisa att det rörde sig om frivilligt sex, och att flickan inför denna bevisning bekände att "ojsan, just det ja, honom låg jag ju med frivilligt"?
Kul för honom att hans namn spreds såsom våldtäktssnubbe. Jättekul.

* Jag minns inte om det var vid just den gruppvåldtäkten. Förresten blev det väl i slutänden friande för alla där. Jag vet inte, minns inte.

Sedan har vi ett annat fall där två killar satt häktade och sedan fälldes för våldtäkt, i tingsrätten. De överklagade och behövde inte sitta häktade i väntan på att hovrätten skulle ta upp fallet. Då ordnade de så att en mobil sändes iväg för undersökning (vilket de förgäves hade bett om inför tingsrättsförhandlingen).
De som grejade med mobilen lyckades ta fram det raderade klippet (eller hur det nu var), och detta klipp visade tydligt att tjejen var med på noterna.

Ovanstående är fritt ur minnet.

Min poäng med detta? Man kanske ska ge fan i att kalla dessa nu gripna för "svin" och liknande epitet och man kanske ska låta bli att sprida deras namn över hela internet tills mer info har kommit.
Om det är som du beskriver ovan så måste namnet på tjejen fram. Tjejer ska inte kunna ljuga om något så allvarligt som våldtäkt och komma undan med det.
Citera
2016-02-10, 21:27
Medlem
addicted2fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Hörrödudu, det är la för fan inga män om de är 14 år gamla?

Men, snälla! Det är väl för fan en våldtäkt för den stackars flickan även om förövaren är 12 eller 102 år?

Vad är problemet? En flicka har blivit vådtagen! Ni verkar mer beskymrade över ålder på förövare?
Citera
2016-02-10, 21:30
Medlem
addicted2fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo för att förhindra liknande fall så är det bra att veta.

Ok.

På vilka olika sätt vill du förhindra detta om det är pojke eller flicka? Burka på båda könen? Berätta skillnaden för mig, tack.
Citera
2016-02-10, 21:31
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Solklar 291 som skulle mörkas in i det sista, börjar tappa räkning på gruppvåldtäkter hitills har alla inblandade varit invandrare. Detta är helt jävla otroligt.

Solna kolonilott
Båten amorella
Tensta
Kumla
Älvsjö
Mariannelund
Sthlm södermalm (fåfängan)

Borlänge 2009
Ludvika 2013
On topic:
Göteborg 2015

Herregud... Jag googlade på företeelsen ... Det verkar ju vara massor av fall av denna vidrighet!
Citera
2016-02-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addicted2fb
Ok.

På vilka olika sätt vill du förhindra detta om det är pojke eller flicka? Burka på båda könen? Berätta skillnaden för mig, tack.

I mitt fall har jag en dotter i åldern strax under och det skulle för min del vara bra att veta vad som hänt beroende på det och för att kunna förebygga. Omständigheterna är garanterat olika beroende på om det är en pojke eller flicka.

Jag har en ännu yngre pojke också och än så länge så ser jag inte denna typ av brott som något som vi aktivt måste förbereda honom för, men det kanske blir så framöver. Vem vet.
Citera
2016-02-10, 21:39
Medlem
Gizurs avatar
Här framgår att det är flickan själv som anmält våldtäkten nu.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2987227-atta-pojkar-misstanks-for-grov-valdtakt-mot-barn
Citat:
Ärendet är alltså inte färskt, vilket enligt både polis och åklagare beror på att det dröjt mellan brottstillfället och anmälan från den utsatta flickan.

Jämför man med försvarsadvokatens uppgift så tycks han, eller hans klient, därmed försöka påstå att gänget och flickan nyss blivit osams och att hon därför anmält det nu. Som om allt var frid och fröjd mellan flickan och gänget ända tills nu när de blev osams därför anmälde hon det som hände i augusti som våldtäkt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22241173.ab
Citat:
- Jag tror att man på något sätt blivit arga på varandra och därför har någon gått vidare. Denna händelse har varit känd under hela perioden, säger Edip Samuelsson.

En annan variant som låter mer sannolik än ligistens är att flickan äntligen lyckas bryta sig ur det här gängets förtryck och samlat mod och anmält händelsen.
Citera
2016-02-10, 21:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Hörrödudu, det är la för fan inga män om de är 14 år gamla?

Det som jag tycker är lite märkligt är att media, förutom afrobladet som skriver 8 män medans afrobladet skrev 8 pojkar. Media brukar inte vara sen att skriva pojkar om alla förövare senaste tiden men i det här fallet så använder de män vilket kan tyda på att de sett förövarna och kanske uppskattat åldern till högre än det som står i texten
Citera
2016-02-10, 21:54
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Varför samlas 8 killar och en tjej i en lägenhet? Varför följde hon med?
Vilken lägenhetsinnehavare lånar ut en lägenhet till en grupp på 10 minderåriga? Ingen granne som reagerat?

Svaret är att det i såna här fall inte är så som det plägar vara i "Sverige". (Lade till citattecken då man aldrig kan vara säker på att saker är vad ordet normalt betyder, dvs både hängslen och livrem, ursäkta för det.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in