Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-10, 15:51
Medlem
section80s avatar
Hej, jag står inför ett val angående vilka tillvalskurser jag ska läsa i 3:an på gymnasiet. Just nu så läser jag natur/samhälle (natur utan Kemi & Biologi). Jag undrar vad som gynnar mig mest inför Högskolestudier alt. Högskoleprovet. Jag är väldigt oviss inför vad jag vill studera i framtiden, så jag försöker skaffa den bredaste utbildningen möjligt. Har redan 2.0 i meritpoäng, alltså kan jag bara få 0.5 merit ytterligare.

Valet står mellan Engelska 7 eller Matte 4. Båda ger 0.5 merit. Vilken kurs tycker ni är mest fördelaktig? (Kan även välja båda).

Tack på förhand.
Citera
2016-02-10, 16:30
Medlem
För att få det så brett som möjligt skulle jag rekommendera Matte 4 eftersom att den behövs på en del (om inte alla) ingenjörsutbildningar bl.a. Engelska 7 är väl inget krav för nån utbildning, men kan ju vara bra att ha i arbetslivet och livet i allmänhet. Men ah, matten är mitt tips.

OT: Hur kan du ens gå NA utan att läsa Matte 4? Trodde det var obligatoriskt även om du går NA/SA.

Edit: Själv ska jag gå Engelska 7 men beror mest på att det är ett givet A, samt att jag ändå läser Matte 4.
Citera
2016-02-10, 16:35
Medlem
section80s avatar
Tydligen så är det varken obligatoriskt för Na/Na eller Na/Sam på min skola. Lutar åt matten för min del då. Tack för ditt tips!
Citera
2016-02-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Edit: Själv ska jag gå Engelska 7 men beror mest på att det är ett givet A, samt att jag ändå läser Matte 4.

Var inte så säker på det. Har själv aldrig haft några problem med engelskan (A i engelska 5 & 6) men fick med nöd och näppe ett C i Eng 7. Som tur är spelar det ingen roll vilket betyg du erhåller då även ett E genererar 1,0 i meritpoäng.

Av nån anledning skruvade min lärare upp tempot och svårighetsgraden rejält på denna meritkurs och inte blev det bättre av att han även var ett stort fan/freak av tråkig och gammal brittisk litteratur. Hört historier från kompisar som läste kursen på annan gymnasieskola där de hade det betydligt enklare med mindre/enklare moment än det jag hade.
Citera
2016-02-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Var inte så säker på det. Har själv aldrig haft några problem med engelskan (A i engelska 5 & 6) men fick med nöd och näppe ett C i Eng 7. Som tur är spelar det ingen roll vilket betyg du erhåller då även ett E genererar 1,0 i meritpoäng.

Av nån anledning skruvade min lärare upp tempot och svårighetsgraden rejält på denna meritkurs och inte blev det bättre av att han även var ett stort fan/freak av tråkig och gammal brittisk litteratur. Hört historier från kompisar som läste kursen på annan gymnasieskola där de hade det betydligt enklare med mindre/enklare moment än det jag hade.

Kan säkert stämma att svårighetsgraden stiger en del, men vår engelsklärare är fruktansvärt snäll med betygen - därav ett säkert A.

Förresten TS: Matte 4 sägs faktiskt vara enklare än Matte 3, då den mest innehåller repetition, och Engelska 7 säger ju bl.a. DaMarcus var ganska svårt. Ännu en anledning att välja matten.
Citera
2016-02-10, 18:54
Medlem
section80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Kan säkert stämma att svårighetsgraden stiger en del, men vår engelsklärare är fruktansvärt snäll med betygen - därav ett säkert A.

Förresten TS: Matte 4 sägs faktiskt vara enklare än Matte 3, då den mest innehåller repetition, och Engelska 7 säger ju bl.a. DaMarcus var ganska svårt. Ännu en anledning att välja matten.

Hoppas det, då matematik inte är mitt bästa ämne. Lycka till med studierna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in