2016-02-10, 15:35
Medlem
Hej! Jag gick ut gymnasiet sommaren 2015 och har under den större delen av gymnasietiden varit fokuserad på att efter ett års uppehåll plugga vidare till Civilingenjör inom Datateknik på LiTH.
Jag gick natur och har läst 5 gymnasiekurser inom matematik och hade inga större problem med dessa, men min fundering är om det behövs förkunskaper inom programmering för några såna kurser fanns inte att läsa på naturlinjen..?
Jag gissar att studietakten är rätt snabb och att det är mycket att lära sig, så även om det inte är ett krav kanske det är en bra idé att ha koll på något språk inom programmering?

Jag har tänkt läsa en introduktionskurs i matematik under sommaren och hittade denna kurs inom programmering som också verkar vettig att läsa som förberedelse (http://www.sommarprogrammering.se/ku...ngsteknik-6hp/). Någon som läst kursen eller vet om den är värd att läsa?

Jag har nu efter jul börjat kolla på youtubevideos för att lära mig grunderna i python, hittade videos jag gillade (Mr.1Buying tog dock bort alla videos när jag var i mitten av serien....). Tycker det går ganska bra och kan programmera väldigt enkla program, men detta är första gången jag stöter på programmering (och det verkar hur kul som helst), men är kursen bra nivå för mig? För lätt? för svår?

Mycket tacksam för svar!
/ Blivande LiTH-student
Citera
2016-02-10, 16:41
Medlem
anonpeds avatar
Inget krav, men det hjälper säkerligen.
Citera
2016-02-10, 17:29
Medlem
Jag skulle föreslå Teamtreehouse.com, riktigt bra sida som jag lärt mig mycket ifrån. Gått från att bara kunna markupspråk och skriptspråk som HTML, CSS och Javascript, till att ha bra förståelse för objektorienterad programmering, ganska bra kunskaper inom Java och utvecklar nu Android-appar på fritiden. Började på codecademy.com med kurser i HTML, CSS och Javascript och skulle lugnt föreslå det innan du slänger dig in huvudet först i objektorienterat. När du känner dig bekväm med de enklare språken är Python och Java bra att börja med, och de kurserna finns på Teamtreehouse.

Självklart är det inte nödvändigt att kunna programmera innan du börjar plugga D. Programmet är utformat på sådant sätt att man inte behöver kunna någonting om programmering och ändå kunna hänga med (i början i alla fall).

Lycka till!

P.S. ska söka samma utbildning på samma lärosäte HT i år, ses förhoppningsvis där!
Citera
2016-02-10, 19:01
Medlem
Tack för svaret! Ska kolla in sidan. Kul att du också söker, får hoppas vi ses!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in