2016-02-10, 01:05
Medlem
Är karriär lösning på depression?

Jag märker senaste tiden att jag blir deprimerad om jag inte har så mycket att göra, jag blir rastlös, men genast då jag har en del saker att göra som jag tycker är relativt kul så försvinner min depression, så frågan är då om en karriär som man tycker varken är rolig eller tråkig är lösningen på depression eller kommer man få återfall i depression när man tycker jobbet är lite trist efter något år? Jag tror hela tiden att ett jobb som jag tycker är varken roligt eller tråkigt i längden är lösningen på min depression... Jag tänker hela tiden på om bara jag får examen på universitetsnivå så blir allt bra, men så ser väl inte verkligheten ut? Man kommer vara deprimerad ändå?
Citera
2016-02-10, 01:48
Medlem
Alla som jobbar som läkare, ekonom, jurist, ingenjör osv verkar vara så lyckliga jämfört med den genomsnittlige arbetaren i en butik.
Citera
2016-02-10, 07:43
Medlem
Germanofils avatar
Förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre med ett jobb "som inte är för roligt". Ju roligare jobb desto bättre hjälper det mot deppression, eller?

Däremot så är det viktigt att jobbet är lagom utmanande. Lite stress är positivt men många typiska "karriärsjobb" betyder mycket stress och en stor press. Detta är definitivt inte bra för den psykiska hälsan. Tvärtom så leder till sjukdom i många fall. Speciellt för människor som redan från början mår lite dåligt.
Citera
2016-02-10, 09:12
Medlem
LazyBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Är karriär lösning på depression?