2016-02-09, 21:34
Medlem
Jag brukar jämnt få näsblod i badet. Jag har varit hos läkaren flera gånger och tagit blodprov men har inte hittat något fel. Vad kan det bero på?
Citera
2016-02-09, 21:35
Medlem
prostinnans avatar
Många snyter sig överdrivet i duschen Gör du det?
Citera
2016-02-09, 21:37
Medlem
Nej det gör jag inte, jag brukar sitta med min telefon och bada sen så ser jag blod som droppar ner.
Citera
2016-02-09, 21:41
Medlem
prostinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentjej94
Nej det gör jag inte, jag brukar sitta med min telefon och bada sen så ser jag blod som droppar ner.

Be om remiss till ÖNH-mottagning om det inte är där du varit.
Citera
2016-02-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostinnan
Be om remiss till ÖNH-mottagning om det inte är där du varit.

Tack för tipset! Ska göra det
Citera
2016-02-09, 23:00
Medlem
Jag blöder näsblod ca 10 gånger i månaden, och många gånger av dem är p.g.a värme eller stress.
Det är vanligt att just värme och/eller rörelse kan få en att blöda näsblod.
Det behöver inte vara någon fara alls, bara att ett blodkärl brister. Det skulle kunna vara blödarsjuka (som i mitt fall) men eftersom du tagit blodprover så kan du utesluta det.

Däremot kan jag som erfaren blödare ge lite tips om när du väl börjar blöda.
1. Luta ALDRIG huvudet bakåt, många gör detta men det leder inte till att det slutar blöda näsblod. Det rinner istället ner i halsen. Låt det "blöda ut" och böj gärna huvudet framåt istället.
2. Håll handleden under en kall stråle vatten, det hjälper (jag vet inte hur) i mitt fall.
3. Om det inte ger sig eller om du blöder mycket så kan du lägga en kall blöt handduk/pappersbit tvärs över näsan precis mellan ögonen. Kylan kan hjälpa till att dämpa näsblodet.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in