Citat:
Ursprungligen postat av
KalleAnkaPartiet
Lol?
Fast psykiatrin har aldrig lyckats bevisa att det rör sig om kemisk obalans i hjärnan, man kan inte bara påstå saker utan att ha belägg för det.
Verkar vara du som inte förstår den vetenskapliga principen, troll.
"Kemisk obalans" är alldeles för svepande och generell förklaring, även om det skulle visa sig att det är just för lite serotonin t.ex. ur vissa aspekter. Ur andra perspektiv så kan det vara negativt att höja serotonin-nivåerna. Det verkar i viss mån maskera ens verkliga känslor, t.ex.
Där det däremot finns evidens för SSRI handlar det om att de har mindre biverkningar än tidigare mediciner, och ändå lindrar depression. Dvs, upplevda effekter. Än så länge provar vi oss bara fram, för våra verktyg för att mäta och observera hjärnan är ännu på ett mycket primitivt stadium.
Så jag är iaf jävligt tacksam att de finns, även om de ändå har rätt många tråkiga biverkningar. Men till skillnad från många tidigare mediciner så är biverkningarna så pass lindriga att man står ut i större grad.
Utan min SSRI-besläktade medicin hade jag helt säkert varit tvungen att supa eller knarka för att orka leva.