2018-12-30, 11:57
Medlem
MartinJeeps avatar
https://illvet.se/medicin/lakemedel/experter-varnar-for-populara-lyckopiller
Det största problemet är att dom inte hjälper öht. Ingen blir bättre av SSRI och andra antidepressiv medicin. Charlatan. SSRI ger ingen njutning alls, bara biverkningar.
Citera
2018-12-30, 23:16
Medlem
Jag har tagit Cipramil sedan 1995 och skulle inte kunna klara mig utan dem. Minns att vi (jag och min dåvarande psykläkare) försökte skära ned på dem men jag mådde skit av det och fick börja ta ursprunglig dos igen.
Citera
2018-12-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinJeep
https://illvet.se/medicin/lakemedel/experter-varnar-for-populara-lyckopiller
Det största problemet är att dom inte hjälper öht. Ingen blir bättre av SSRI och andra antidepressiv medicin. Charlatan. SSRI ger ingen njutning alls, bara biverkningar.

Det är helt idiotiskt av dig att skriva att INGEN blir hjälpt. Då måste du vara faktaresistent å det grövsta.

Det finns ex tusentals beskrivningar på nätet av folk som blivit hjälpa av sin SSRI. Är alla dom fake?

Det finns många forskningsrapporter som visar att dom vanliga SSRI-medicinerna spöar placebo, är dom fake också?

Hur kommer det sig att jag några månader efter jag började käka en SSRI blev ställd mot väggen av mina dåvarande vänner som frågade mig vad som hänt med mig eftersom jag verkade så "normal" helt plötsligt? Var mina kompisar sponsrade av Big Pharma?

SSRI ger inte njutning dock det har du rätt i, men de minskar ångest.
Citera
2018-12-31, 04:19
Medlem
MartinJeeps avatar
SSRI ger tillvänjning, tolerans, beroende, biverkningar och avtändning. Riktiga droger är i så fall lika bra. Studier visar att bl.a. kokain och amfetamin gör 100 % av deprimerat folk lyckliga. Nu har jag inte mer tid att skriva. Nu ska jag ut i vildmarken mina herrar och damer. Om ni bara visste. Hejdå.
Citera
2018-12-31, 19:02
Medlem
godhetsapostelns avatar
"SSRI behandlar en sjukdom som inte finns."
Meningsfullt att ge sig in i en diskussion när man inte ens vet vad en sjukdom är?
Ett sjukdomstillstånd som tex behandlas med ssri är deppression. Så du tror inte deppression finns?
Obalans i serotoninnivåerna är inget man studerat enligt dig? håhå jaja

Alltså jag vill inte ha ett von oben pespektiv. Men en del skribenter är så dumma att oavsett vad man skriver går det inte att sänka sig till deras nivå...möjligen om man började med bebisspråk.
Citera
2019-01-01, 03:12
Medlem
Gissningsvis är en orsak till motståndet mot SSRI att det sätts in på fel sätt. Jag tror många har upplevelsen av att gå till läkaren, få en burk med sig hem för att sedan bli lite bortglömda. Kanske får uppföljning via telefon där läkaren bestämt sig för en måldos redan före samtalet. Även fast olika personer behöver olika doser.
Citera
2019-01-01, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"SSRI behandlar en sjukdom som inte finns."
Meningsfullt att ge sig in i en diskussion när man inte ens vet vad en sjukdom är?
Ett sjukdomstillstånd som tex behandlas med ssri är deppression. Så du tror inte deppression finns?
Obalans i serotoninnivåerna är inget man studerat enligt dig? håhå jaja

Alltså jag vill inte ha ett von oben pespektiv. Men en del skribenter är så dumma att oavsett vad man skriver går det inte att sänka sig till deras nivå...möjligen om man började med bebisspråk.

Fast professorn Peter C. Gøtzsche säger samma sak, det finns ingenting sådant som "kemisk obalans" i hjärnan, det är pseudovetenskap. Orkar inte länka men klippet finns på Youtube, Malou efter tio, "mediciner gör mer skada än nytta". Ingen har heller kunnat visa att Peter C. Gøtzsche har fel.

Var inte så pseudovetenskaplig ditt lilla troll.
Citera
2019-01-01, 10:30
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Fast professorn Peter C. Gøtzsche säger samma sak, det finns ingenting sådant som "kemisk obalans" i hjärnan, det är pseudovetenskap. Orkar inte länka men klippet finns på Youtube, Malou efter tio, "mediciner gör mer skada än nytta". Ingen har heller kunnat visa att Peter C. Gøtzsche har fel.

Var inte så pseudovetenskaplig ditt lilla troll.
Lol. Du känner inte ens till den vetenskapliga principen att det är den som kommer med ett påstående som skall bevisa sin sak? Inte vi andra som skall bevisa att han har fel. Och du och jag skall diskutera vetenskap?????
Citera
2019-01-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Lol. Du känner inte ens till den vetenskapliga principen att det är den som kommer med ett påstående som skall bevisa sin sak? Inte vi andra som skall bevisa att han har fel. Och du och jag skall diskutera vetenskap?????

Lol?

Fast psykiatrin har aldrig lyckats bevisa att det rör sig om kemisk obalans i hjärnan, man kan inte bara påstå saker utan att ha belägg för det.

Verkar vara du som inte förstår den vetenskapliga principen, troll.
Citera
2019-01-01, 11:38
Avslutad
Börja med och se första filmen samvetet och återkom med vad ni tycker.
Medicinerna hjälpte mig under många år men efter att ha slutat så förstod jag att biverkningarna var en stor del till mitt dåliga mående, något jag inte visste då (att de var biverkningar alltså).
Idag har jag en medicin utanför ssri segmentet och mår bra. Framtiden får utvisa hur de går.

Men se filmen allihopa om ni är intresserade av ssri och dess effekt på samhället i ett större perspektiv

https://www.whocaresinsweden.com
Citera
2019-01-01, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Lol?

Fast psykiatrin har aldrig lyckats bevisa att det rör sig om kemisk obalans i hjärnan, man kan inte bara påstå saker utan att ha belägg för det.

Verkar vara du som inte förstår den vetenskapliga principen, troll.

"Kemisk obalans" är alldeles för svepande och generell förklaring, även om det skulle visa sig att det är just för lite serotonin t.ex. ur vissa aspekter. Ur andra perspektiv så kan det vara negativt att höja serotonin-nivåerna. Det verkar i viss mån maskera ens verkliga känslor, t.ex.

Där det däremot finns evidens för SSRI handlar det om att de har mindre biverkningar än tidigare mediciner, och ändå lindrar depression. Dvs, upplevda effekter. Än så länge provar vi oss bara fram, för våra verktyg för att mäta och observera hjärnan är ännu på ett mycket primitivt stadium.

Så jag är iaf jävligt tacksam att de finns, även om de ändå har rätt många tråkiga biverkningar. Men till skillnad från många tidigare mediciner så är biverkningarna så pass lindriga att man står ut i större grad.

Utan min SSRI-besläktade medicin hade jag helt säkert varit tvungen att supa eller knarka för att orka leva.
Citera
2019-01-01, 15:42
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem