2016-02-09, 19:10
Medlem
Skulle vilja ha ett cykellås som skruvas på ramen och sen dras ut eller möjligen snurras runt ramen.. Gärna godkänt av stöldskyddsföreningen så det går att kombinera med en försäkring. Är beredd att betala en slant bara låset är bra. Är inte ute efter ett bygellås utan något mer praktiskt och böjligt att låsa fast flera delar av cykeln... tips?
Citera
2016-02-11, 21:40
Medlem
bumb. vill ha ett stöldsäkert lås, gärna utdragbar vajer som går att låsa fast hjul och ram
Citera
2016-02-11, 21:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Du får nog ge upp på någon punkt tyvärr.
Vajerlås och stöldsäkert går inte ihop.
Citera
2016-02-12, 07:45
Medlem
kimdah2002s avatar
http://www.eumoppenomc.se/ABUS-Cykel...odell-godkaent
Citera
2016-02-12, 12:43
Medlem
slaskbaks avatar
ABUS Bordo kör jag med på mina cyklar. Sitter som en smäck i medföljande fodral/fäste som man skruvar fast i flaskhållefästena i ramen. Har man inte sådana så följer det med rejäla kardborreband att fästa det med.

http://www.abus.com/eng/Mobile-Secur.../Folding-locks

[Tillägg] Bordo GRANIT X Plus 6500 är godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningen.
Senast redigerad av slaskbak 2016-02-12 kl. 12:45.
Citera
2016-02-12, 15:21
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du får nog ge upp på någon punkt tyvärr.
Vajerlås och stöldsäkert går inte ihop.

Givetvis är det inte jättesäkert men jag tror att kombinationen "ramlås" och vajer duger gott när man ska sticka och handla eller annat där cykeln står 20-90 minuter och det rör sig relativt mycket folk.
För mig känns det i alla fall som en bra kombination av säkerhet och bekvämlighet, det är jätteskönt att slippa släpa med sig stora lås utan istället bara ha en vajer och ett lås fastmonterat på ramen.

Sen är det klart att jag ju inte skulle ställa cykeln så vid stationen om jag ska ta tåget till grannstaden och vara borta över natten, men det säger väl sig självt.

Nu har jag en lös vajer, men jag skulle tro att abus amparo som länkas tidigare i tråden funkar utmärkt när man bara ska ställa ifrån sig cykeln ett kort tag, i alla fall om man väljer en vajer lång nog att även framhjulet kan låsas fast.
Citera
2016-02-12, 16:10
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Givetvis är det inte jättesäkert men jag tror att kombinationen "ramlås" och vajer duger gott när man ska sticka och handla eller annat där cykeln står 20-90 minuter och det rör sig relativt mycket folk.
För mig känns det i alla fall som en bra kombination av säkerhet och bekvämlighet, det är jätteskönt att slippa släpa med sig stora lås utan istället bara ha en vajer och ett lås fastmonterat på ramen.

Sen är det klart att jag ju inte skulle ställa cykeln så vid stationen om jag ska ta tåget till grannstaden och vara borta över natten, men det säger väl sig självt.

Nu har jag en lös vajer, men jag skulle tro att abus amparo som länkas tidigare i tråden funkar utmärkt när man bara ska ställa ifrån sig cykeln ett kort tag, i alla fall om man väljer en vajer lång nog att även framhjulet kan låsas fast.
Visst är det så, har man en kärringcykel t.ex så behöver man ju inget rejält bygellås precis.
Allt beror ju på hur rädd man är om cykeln och vad man skulle förlora på att bli av med den.

Men vill man se till att få behålla cykeln så finns det tyvärr inte så mycket säkrare grejer än rejäla kedjor eller bygellås. Inte ens dessa ledade Bordo-lås är särskilt svåra att få upp, godkända eller ej.

Kedjor och bygellås är ju inte heller stöldsäkra per se, eftersom allt går att få upp. Bara det att det krävs rejälare maskiner för starkare lås.
Citera
2016-02-12, 17:42
Detta är jag rätt nöjd med:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...as-2000018122/

Nån professionell cykeltjuv får gärna ge sin åsikt. Försöker låsa fast min cykel i ramen, annars i cykelställ, i bakhjulet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in