2016-02-09, 19:02
Medlem
Hej! Jag ska snart välja mina individuella val och jag undrar vad som är bäst att ha läst. Engelska 7, Spanska 4, Retorik eller Entreprenörskap? Jag funderar antingen på ett jobb inom ekonomi eller hållbar utveckling. Om det gör någon skillnad så läser jag Natur Natur.
Tacksam för svar!
Citera
2016-02-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eissan
Hej! Jag ska snart välja mina individuella val och jag undrar vad som är bäst att ha läst. Engelska 7, Spanska 4, Retorik eller Entreprenörskap? Jag funderar antingen på ett jobb inom ekonomi eller hållbar utveckling. Om det gör någon skillnad så läser jag Natur Natur.
Tacksam för svar!
Både Engelska 7 och spanska 4 ger meritpoäng så jag skulle väl säga någon av de två.
Citera
2016-02-09, 20:10
Medlem
Skulle helt klart säga Engelska 7 då du förmodligen får ta Cambridge-examen i slutet av kursen. (detta får iallafall vi i min skola). Att ha en Cambridge-examen ser jäkligt fint ut på ditt CV
Citera
2016-02-09, 20:16
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coveen
Skulle helt klart säga Engelska 7 då du förmodligen får ta Cambridge-examen i slutet av kursen. (detta får iallafall vi i min skola). Att ha en Cambridge-examen ser jäkligt fint ut på ditt CV

Är Cambridge så märkvärdig? Vi har fått chansen (eng7) och ska själv skriva nu i vår, men vi får hosta upp 1200kr.

Att ha en bra engelska är väl aldrig fel, inte spanska heller för den delen....
Citera
2016-02-09, 20:45
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coveen
Nu ska vi inte överdriva, har man fullföljt en svensk gymnasieutbildning, samt någon form av högskoleutbildning så förväntas man klara av att både prata och skriva på engelska. Kanske inte helt flytande men iallafall någorlunda obehindrat.

Ta det du tycker är roligast och det du tror du kan få bäst betyg i. Tro dock inte att du kommer få någon jättenytta av spanskan i ditt yrkesliv såvida du inte kan skriva och prata det på en bra nivå. Jag själv läste franska i 5 år på högstadie- och gymnasienivå, men klarar knappt av att köpa en baguette på ett bageri när jag är i Frankrike. Skulle aldrig få för mig att anta en arbetsuppgift i mitt yrke där jag behöver kommunicera på det franska språket.
Citera
2016-02-09, 22:04
Medlem
Spanska eller engelska på grund av meritpoängen. Om du redan är hyfsad i engelska hade jag valt spanska eftersom du är på en sån nivå att det gör väldigt stor skillnad om du läst spanska 4 eller inte rent kunskapsmässigt.
Citera
2016-02-09, 22:49
Medlem
Men om jag ska välja mellan alla de 4? Vilka två bör jag välja?
Citera
2016-02-09, 23:04
Medlem
Foxiess avatar
Citat:

Eng7 och spanska!!! Entrepenörskap är en jävla flumkurs. Du lär dig kursinnehållet och mer därtill genom att läsa ekonomiavdelningen på flashback och googla entrepnör, wips så kan du allt kursen "lär" ut.

Samma med retorik, sånt har man koll på utan att behöva slösa sin tid och viktiga betygspoäng.

Välj språk, du tycks ju vara bra på det samt så ger det en rejäl bonus på meritfronten.
Citera
2016-02-10, 08:22
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ta något av språken om du behöver meritpoängen, annars tar du det du tror att du får lättast ett bra betyg i.
Citera
2016-02-10, 09:51
Medlem
1. Engelska 7 skulle jag alltid rekommendera, även om du hade planer att flytta till Spanien.
Engelska 7 är faktiskt en av de bättre kurserna på gymnasiet, lärde mig en hel del samtidigt textanalys som man fick meritpoäng.

2. Det finns endast en anledning till att välja spanska i detta fall och det är om du är säker på att du kommer få ett A i spanskan och ett E/F i engelska. Det vill säga för att ge en boost i dina betyg om du är på gränsen att komma in på drömutbildningen, skulle dock vara sorgligt om du var tvungen att göra det.

3. Du kommer ha störst nytta av engelska i framtiden om du läser på universitet, då det ibland förekommer att kurslitteraturen är på engelska.

4. Det finns värdefullare kontakter att knyta genom engelskan än vad det gör med spanskan om du inriktar dig på ekonomi(säkert i hållbar utveckling också).

EDIT: Såg att du skulle välja två, om du inte har 2.5 i meritpoäng ännu ska du självklart välja spanska. Förvänta dig inte att du kommer lära dig essentiella kunskaper i de andra kurserna, spara det till vidare studier.
Senast redigerad av legalchamp2k 2016-02-10 kl. 09:54.
Citera
2016-02-10, 13:29
Medlem
Välj enbart spanska om du använder språket dagligen eller har för avsikt att göra det. Spanska steg 4 är inte på långa vägar tillräckligt för att klara sig på ett vettigt sätt med språket, även om du klonkar allt på kursen. Enda anledningen till att välja det är således enbart om du behöver just behörigheten för annat (typ studier, arbete), där du har planer på att fortsätta inlärningen.

Jag läste till steg 4 i spanska, och då tog det mig cirka 3 år efter att jag avslutat kursen med tal och skrift dagligen för att vara på en någorlunda vettig nivå för ett arbete i ett spansktalande land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in