2016-02-09, 18:14
Medlem
Agejevs avatar
Jag har en ca 3 år gammal bacbook med Maverick som till i fredags fungerat felfritt. Jag märkte först att quicksilver-kommandona inte fungerade som vanligt och bestämde mej för att stänga av datorn (vilket man ju aldrig gör) för sätta på den på tåget senare, vilket jag räknade med skulle lösa problemet. Istället stängde datorn av sej automatiskt efter ungefär hälften av startsekvensen och jag kommer inte längre än så. Jag har prövat de flesta kombinationer härifrån: https://support.apple.com/sv-se/HT201255
Att starta i felsäkert läge genom att hålla ner shift fungerar inte alls. Apple Hardware Test/Apple Diagnostics stannade på typ 99% och gav ingenting. När jag prövade "first aid" på hårddisken visade den först att jag hade 182GB kvar och blablabla, sedan stod det att skiten inte kunde slutföras och därefter visade den att jag hade hela hårddisken ledig, att 0kb har använts.... Sååååå, någon som vet vad jag har för alternativ? Jag är extremt tacksam för hjälp då jag misstänker att det skulle kosta en arm och flera ben att få hårddisken återskapad via auktoriserad macsupport.
Citera
2016-02-10, 17:22
Medlem
Agejevs avatar
Om jag väljer att återställa datorn till den senaste stabila versionen, vet någon ifall jag får se vilket datum det isf återställs till innan jag väljer, eller hur den saken funkar?
Citera
2016-02-11, 06:36
Medlem
Hej!

Samma sak hände för mig för några veckor sedan. För mig var det hårddisken som hade gått sönder. Jag hade tur och det gick att rädda allt innehåll på den (hade slarvat med back-up förstås). Jag provade med allt man läser om på nätet men fastnade hela tiden på äpplet.

Jag har tyvärr alltså inga bra råd att ge, men det blev inte så hemskt dyrt för mig som jag hade trott att det skulle bli. Mac-killen satte in en hårddisk som inte var original och det gick snabbt att få över innehållet till den. Totalt: 3000 kr.
Citera
2016-02-12, 03:50
Medlem
Inte så enkelt när man inte vet vad du har för dator.
Kolla upp vilken typ du har så kan man hjälp dig lättare.

Det verkar nog som att hårddisken är felet.
Har du provat starta datorn från ett usb minne eller sd minne eller liknande??
Ibland funkar det, underlättar kanske för dig om du vill, behöver rädda bilder eller så??

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in