• 1
  • 2
2016-02-09, 15:20
Medlem
partyboels avatar
Har varit slarvig tidigare och fått en del skulder till Kronofogden. Har i alla fall fått fast anställning och vill nu beta av så mycket som möjligt, problemet är bara att det ligger skyhöga räntor bakom det här. Om man har ett skuldsaldo hos Kronofogden ser jag det föga troligt att jag får lån. Har jag rätt, eller finns det möjlighet? Har ungefär 28.000 brutto i lön och kan även fixa en medsökande (alternativt en som står enskild på lånet). Vilket låneinstitut rekommenderar ni, om ni nu vet om något?
Citera
2016-02-09, 15:23
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Har varit slarvig tidigare och fått en del skulder till Kronofogden. Har i alla fall fått fast anställning och vill nu beta av så mycket som möjligt, problemet är bara att det ligger skyhöga räntor bakom det här. Om man har ett skuldsaldo hos Kronofogden ser jag det föga troligt att jag får lån. Har jag rätt, eller finns det möjlighet? Har ungefär 28.000 brutto i lön och kan även fixa en medsökande (alternativt en som står enskild på lånet). Vilket låneinstitut rekommenderar ni, om ni nu vet om något?

Lendo.
Citera
2016-02-09, 15:30
Medlem
Fenjal888s avatar
Hur mycket skulder rör dig sig om? Jag skulle också rekommendera Lendo.
Citera
2016-02-09, 15:35
Medlem
revodnebs avatar
Om du har en medsökande så är det nog billigare att gå direkt till en bank än via lendo.
Citera
2016-02-09, 18:33
Medlem
Isnatts avatar
Hur stor är skulden?
Citera
2016-02-09, 18:44
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Hur mycket skulder rör dig sig om? Jag skulle också rekommendera Lendo.

Ca. 160.000 kronor. 110k ligger ungefär hos kronofogden men vill gärna samla upp skulderna och få bättre ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du har en medsökande så är det nog billigare att gå direkt till en bank än via lendo.

Har extrem ränta nu så tror jag kommer komma ned i kostnader i vilket fall som, om jag nu kan bli beviljad ett lån. Har en medsökande men undviker i högsta mån att dra in någon annan för mina misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur stor är skulden?

160.000:-.
Citera
2016-02-09, 19:02
Medlem
Boka ett möte på din egen bank i stället och säg att du vill betala av skulder osv med ett större lån.

Var seriös och ta med samtliga skulder du har, anställningsbevis, lönespeccar osv.
Citera
2016-02-09, 19:04
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Boka ett möte på din egen bank i stället och säg att du vill betala av skulder osv med ett större lån.

Var seriös och ta med samtliga skulder du har, anställningsbevis, lönespeccar osv.

Tror jag kommer få ett hånflin i ansiktet om jag går dit och frågar om ett såpass stort lån när jag precis fått fast anställning. Känns mer som att jag får gå till något mindre oseriösa bolag med högre ränta för att få igenom ett lån. Dessutom nekar väl näst intill alla låneinstitut om man har ett skuldsaldo hos just KFM?
Citera
2016-02-09, 19:44
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Tror jag kommer få ett hånflin i ansiktet om jag går dit och frågar om ett såpass stort lån när jag precis fått fast anställning. Känns mer som att jag får gå till något mindre oseriösa bolag med högre ränta för att få igenom ett lån. Dessutom nekar väl näst intill alla låneinstitut om man har ett skuldsaldo hos just KFM?

Kan inte skada, eller hur? Om du inte är för stolt, men å andra sidan befinner du dig redan i en rätt pinsam situation, lika bra att göra det bästa av den.
Citera
2016-02-09, 20:58
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Du har inga ägodelar, som hus/lägenhet eller bil att ha som säkerhet?
Citera
2016-02-09, 21:05
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Du har inga ägodelar, som hus/lägenhet eller bil att ha som säkerhet?

Dessvärre har jag inte det. Har ett litet sparkonto på 10.000 på min flickväns bank men inte mer än så tyvärr.
Citera
2016-02-10, 14:29
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Dessvärre har jag inte det. Har ett litet sparkonto på 10.000 på min flickväns bank men inte mer än så tyvärr.

Får man fråga vad du har för ränta hos kronofogden? Så man vet vilken procent man ska sträva att vara under i alla fall.

Såg att Lendo inte accepterade om man hade skulder hos kronis tyvärr.

Loadsys finns ju också, där ansöker man om ett lån så kommer privatpersoner finansera det via p2p. Då kommer privatpersonerna "tävla" om att låna ut pengar till dig genom att erbjudna egna räntor. Det blir mer eftertraktat att låna ut till dig om du har fast arbete och bra lön såklart. Du kan välja att acceptera lånet eller inte när väl räntan är satt. Jag TROR dock maxlånet ligger på 50k här, men kan vara mer. Inte superinsatt. Loadsys är en plattform för Savelend.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in