• 1
  • 2
2016-02-09, 11:37
Medlem
En bil Saab 9:3 2006 som gått 20 tusen .... behöver servas, normalt bara

Men det är körförbud på den pga 2r på besiktingen och det skulle kosta c:a 3 - 5 tusen att laga ...
lika mycket för service och någon lampa o så
Så för en vanlig människa max 10 så är den tipp topp

Min fråga är, skulle det vara lagligt, möjligt, om man självklart berättar allt att sälja sagda bil till en bilfirma för sig 20/25 , dom lagar den och kan sälja den för ( enligt blocket ) för c:a 50 tusen
... kan det funka ?
Citera
2016-02-09, 11:42
Medlem
iggesundarns avatar
Lagligt är det, men tror inte firman vill först betala dej, sen laga för att sen sälja med garantier.
Citera
2016-02-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Lagligt är det, men tror inte firman vill först betala dej, sen laga för att sen sälja med garantier.

Tänkte dom skulle få en bra bil billigt , dom skulle ju kunna laga den mkt billigare än vad jag kan, men ja får fråga på en firma
Citera
2016-02-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacivc
Tänkte dom skulle få en bra bil billigt , dom skulle ju kunna laga den mkt billigare än vad jag kan, men ja får fråga på en firma

Kolla vad liknande går för på blocket. Räkna av alla repartion- samt serviceavgifter + lite till för besväret och en snabb affär. Sen lägger du ut den på blocket för den summa du kommer fram till. Var bara noga med att beskriv allt som behöver göras med bilen.
Citera
2016-02-09, 12:14
Medlem
ormbitens avatar
Det finns säkert någon LITEN handlare på någon bakgata (Hassans bil KB) som skulle kunna tänka sig att köpa din bil för att göra den i ordning och sälja den vidare, men jag tror knappast att du kommer att få ett bud som är så mycket högre än 7-10k, och dom stora märkeshandlarna kommer förmodligen att säga nej tack.

Man kan ju faktiskt köpa en 9-3 2006 med 20k mil på blocket för under 35k utan att ha prutat.
Citera
2016-02-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det finns säkert någon LITEN handlare på någon bakgata (Hassans bil KB) som skulle kunna tänka sig att köpa din bil för att göra den i ordning och sälja den vidare, men jag tror knappast att du kommer att få ett bud som är så mycket högre än 7-10k, och dom stora märkeshandlarna kommer förmodligen att säga nej tack.

Man kan ju faktiskt köpa en 9-3 2006 med 20k mil på blocket för under 35k utan att ha prutat.

Ska testa alla dom, tack
Citera
2016-02-09, 15:25
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:

Men det är körförbud på den pga 2r på besiktingen och det skulle kosta c:a 3 - 5 tusen att laga ...

Min fråga är, skulle det vara lagligt, möjligt, om man självklart berättar allt att sälja sagda bil till en bilfirma för sig 20/25 , dom lagar den och kan sälja den för ( enligt blocket ) för c:a 50 tusen
... kan det funka ?

Varför inte bara laga den själv och sedan sälja den till privatperson eller handlare?
Lämnar du in på Abdullahs bil och tobak så kommer du nog undan billigast.

Vad är det för 2or på bilen?
Citera
2016-02-09, 15:29
Medlem
Megaforces avatar
Det går ju att lämna in den för inbyte hos en del märkeshandlare som då fixar bilen på egen hand i egna verkstaden (när de har strötid över). Men man får väldigt lite för bilen, och den måste ju transporteras till bilfirman också.
Citera
2016-02-09, 15:32
Bannlyst
varför inte bara laga och köra med den själv , ingen garanti att du får tag i någon bättre bil än den du har , finns gott om vrak där ute fast de är nyare
Citera
2016-02-09, 15:36
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Är det inget "skumt" med bilen och att dessutom servicebok och att inte bilen haft alltför många ägare så skulle säkert en och annan både privatperson liksom mindre bilverkstad vara intresserad.

Det är en Sedan och ingen Kombi kan jag tänka mig!?

Hur har du kommit fram till en reparationskostnad på 3.000 - 5.000 dvs max 10.000 kronor?

Det enda negativa är att SAAB rent allmänt är iskall... SUPERISKALL på svenska marknaden. 9-3 lite mer poppis än 9-5. Kombin är betydligt mer poppis än vad en Sedan är. En Aero är betydligt mer populärare än vanliga 2.0t.

För övrigt - helt lagligt att sälja en bil med körförbud bara du naturligtvis upplyser om det.
Citera
2016-02-09, 20:55
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

... kan det funka ?

Bilfirmor skulle kanske köpa den men räkna med att de betalar max 10.000:-, dels för att de ska göra vinst på den men också pga oförutsedda utgifter samt att bilen inte är värd några 50.000:-.
Citera
2016-02-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
varför inte bara laga och köra med den själv , ingen garanti att du får tag i någon bättre bil än den du har , finns gott om vrak där ute fast de är nyare

Vill inte ha bil, el behöver ingen då jag bor i sthlm nu, och har varken råd el tid att fixa den, tänkte detta var enklast

Men får väl ta o laga den o sälja sedan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in