Jag har alltid lyckats inreda mina rum väldigt mörkt. Det liksom faller naturligt och det är sånna möbler jag äger. Krävs ingen stor inredningsplan för att det ska bli så.
Nu har jag för tillfället en väldigt stor mörkröd orientalisk matta som täcker största delen av golvet. Jag bor i en etta med ett medelstort rum. Jag har mörkröda sammetsgardiner och röda/bruna skynken som hänger bakom min mörklila soffa som har lite röd/orangeafiltar och guld/brun/lila-aktiga kuddar från indiska. Framför är ett svart glasbord som jag fått använda av dom jag hyr av, så det var verkligen bara ett "passande" sammanträffande att dom ville ge mig just ett svart soffbord.
Nu till problemet:
Jag har haft rätt mycket problem med obehagliga drömmar under mitt liv, och på senare tid har det varit fruktansvärt påtagligt. Har mycket bättre drömmar nu dock, och mår mycket bättre. Men jag har fortfarande liksom varit rädd i det här rummet, och jag tror att mörktret gör det lite värrre.
Frågan:
Kan man på något sätt göra rummet ljusare genom tex några passande ljusare gardiner? För jag vill defenitivt inte göra av mig med några av mina möbler. Framför allt inte mattan, soffan och kuddarna. Men skulle det verkligen passa med ljusa gardiner till en mörklila soffa och en mörkröd matta? Har också mysbelysning i det här rummet. Älskar nämligen oreange-lysande ljus.
Och om det går att ha tex ljusare gardiner, vilken färg till det jag har beskrivit?