2016-02-09, 08:16
Bannlyst
Jag vet väldigt många som i överhuvudtaget får psykiska mediciner/sömnmediciner utskrivna, när de i själva verket inte har några sömnproblem.
Förstår inte folk att dessa preparat ger biverkningar, och iallafall enligt mig bör medicinering vara den sista utvägen, inte den första.
Citera
2016-02-09, 22:40
Medlem
Enligt egen erfarenhet som patient så uppfattar jag det som att detta är det lättaste för läkarna helt enkelt.

Dom slipper lägga ner någon längre tid eller energi på patienter om dom bara fyller dom med antidepp eller sömntabletter.
Med tanke på hur oerhört överbelastade alla vårdinrättningar i hela landet är så tvivlar jag på att detta kommer upphöra.

Det ser bra ut i deras statistik om patient 1 inte längre behöver träffa läkare.
Citera
2016-02-10, 00:01
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Jag vet väldigt många som i överhuvudtaget får psykiska mediciner/sömnmediciner utskrivna, när de i själva verket inte har några sömnproblem.
Förstår inte folk att dessa preparat ger biverkningar, och iallafall enligt mig bör medicinering vara den sista utvägen, inte den första.

Tror du läkare bryr sig om patienterna får biverkningar? de skiter väl i sina patienter, de bryr sig bara om sin feta lön. Mediciner är ett enkelt sätt att bli av med folk utan att det kostar nått för vården.
Citera
2016-02-10, 00:08
Bannlyst
Well. Äter man sömnmedel utan att ha sömnproblem är man givetvis inte normalt funtad. Många med sömnproblem söker vård för att kunna få något att sova på såklart. Någon långtidslösning är det däremot inte.
Citera
2016-02-14, 06:16
Medlem
neuron-drones avatar
Ge mig alla dessa läkare! Har levt med en allvarlig sömnstörning i flertal år av mitt liv. Men det tog 10 år som patient inom psykiatrin innan jag fick sömnmedicin, och jag får inte till alla nätter heller. Att det skulle vara lätt att få sömnmeds har iallafall inte drabbat mig. Som faktiskt HAR kroniska sömnproblem....
Citera
2016-02-14, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ge mig alla dessa läkare! Har levt med en allvarlig sömnstörning i flertal år av mitt liv. Men det tog 10 år som patient inom psykiatrin innan jag fick sömnmedicin, och jag får inte till alla nätter heller. Att det skulle vara lätt att få sömnmeds har iallafall inte drabbat mig. Som faktiskt HAR kroniska sömnproblem....
Det är precis det där jag menar. Jag vet många som har fått utskrivna sömnmediciner efter första besöket, och notera de somnar lika fort som en "normal" vuxen person, ca 15 min. Men sedan folk med grova sömnproblem för inga sömnmedel utskrivna.
Senast redigerad av Marcop0lo 2016-02-14 kl. 10:55.
Citera
2016-02-14, 11:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Det är precis det där jag menar. Jag vet många som har fått utskrivna sömnmediciner efter första besöket, och notera de somnar lika fort som en "normal" vuxen person, ca 15 min. Men sedan folk med grova sömnproblem för inga sömnmedel utskrivna.

Tror folk kan vara lite bortskämda. Vet en som fick sömnisar att ta varje natt pga insomni. Jag frågade honom hur länge det tog utan att somna, han sa hela 20 minuter. Han ansåg att man ska somna med en gång. Under 10 minuter är inte ens normalt (tyder på att man fått för lite sömn) men han tyckte det skulle vara så....

Nuförtiden får jag vara glad om jag somnar på bortre sidan av 6 på morgonen. Varje gång det händer är det en seger.
Citera
2016-02-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Du har helt enkelt gått till fel läkare. Pillervänliga doktorer finns det gott om. Har du testat melatonin btw? Inte beroendeframkallande. Benzo och benzoanaloga (Stilnoct etc) är svårt beroendeframkallande. Abstinensen är från helvetet och kan hålla på i månader och t o m år.
Citera
2016-02-15, 00:27
Medlem
purpurites avatar
Man gör det väl på egen risk, läkaren säkert informerar patienterna om riskerna och ger sin syn på saken.

Men om patienten ändå vill ha, är det inte läkarens roll att peka med pinnen, speciellt om det
finns inga bevis på missbruk.

Sen går allt in i journalen, läkaren skriver vad denne sa etc. och vidare vad patienten bestämde sig för.

Minns själv när jag vände mig till läkaren för mina sömnproblem, jag ansåg inte de så allvarliga att jag ville eller ens var villig att ta sömnmediciner som är ju beroendeframkallande. Jag och läkaren var då på samma sida för denne tyckte det samma, fanns ingen motsättning, skrev ut Atarax.
Citera
2016-02-15, 00:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Du har helt enkelt gått till fel läkare. Pillervänliga doktorer finns det gott om. Har du testat melatonin btw? Inte beroendeframkallande. Benzo och benzoanaloga (Stilnoct etc) är svårt beroendeframkallande. Abstinensen är från helvetet och kan hålla på i månader och t o m år.

Bensosömnis eller inte spelar noll roll eftersom jag redan är fysiskt beroende av Xanor. Analoga kan jag inte ta men när jag kunde och inte hade benso så upplevde jag dem inte som beroendeframkallande, bara att man fick mycket insomni om man slutande med dem. Testat melatonin, funkar rätt bra men tar jag dem bildas inflammatoriska reaktioner i min kropp (har en kronisk sjukdom) vilket gör att mer än enstaka gånger kommer att bryta ner mig. Tyvärr. Annars är det den enda medicinen som faktiskt behandlar den typen av sömnproblem jag har (dygnsrytmsstörning, kan spåra drag av den ner till jag var 1 år gammal).
Citera
2016-02-15, 01:01
Medlem
neuron-drones avatar
Välja doktor kanske man kan göra i Stockholm. Här får du vänta ett halvår-år på läkarkontakt och sedan får du nöja dig med den läkaren du får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in