Tjenare! Tänkte köpa en Saab 9-3 99 som jag tycker har en rimligt pris.
Bilen i frågan startar ej då säljaren påstår att bilen förmodligen har en trasig tändkassett.
Jag vet att det är vanligt att just kassetten går sönder, jag har även fått lov att testa skruva ditt en annan kassett innan jag köper bilen och testar så att det är den. Vet ni några andra vanliga fel som kan göra att bilen inte startar på en saab 9-3 om det inte är kassetten. Jag vill gärna veta lite innan så man inte köper bilen om det tex är vanligt att det och det går sönder om det tex kostar 10.000kr ja ni förstår säkert vad jag menar.
En nästan 100-procentig metod på SAAB är att spruta in lite startgas i luftintaget medan man kör på starten.
Tänder den inte är det nära på garanterat tändkassetten. Tänder den däremot på startgasen så är soppa-pumpen kass.
Du ska kolla så att servicen med oljebyten är skött, denna modell kan haverera på grund av oljesludge.
SAAB gjorde ofantligt, korkat nog sorti med den gamla slitstarka 9000-motorn (204 och 234) och skapade en väsentligt sämre motor i 9-3 och 9-5. Nåväl, den är kanske inte så tokig om man sköter oljebytena men missar man det minsta kan det vara kört.
En nästan 100-procentig metod på SAAB är att spruta in lite startgas i luftintaget medan man kör på starten.
Tänder den inte är det nära på garanterat tändkassetten. Tänder den däremot på startgasen så är soppa-pumpen kass.
Du ska kolla så att servicen med oljebyten är skött, denna modell kan haverera på grund av oljesludge.
SAAB gjorde ofantligt, korkat nog sorti med den gamla slitstarka 9000-motorn (204 och 234) och skapade en väsentligt sämre motor i 9-3 och 9-5. Nåväl, den är kanske inte så tokig om man sköter oljebytena men missar man det minsta kan det vara kört.
Han säger att olja och filter ska vara byt varje 1000mil enligt förra ägaren men det var inget stämplat och att sedan ska ha stämplat, förra ägaren skall också varit bilmekaniker..
En 1999 borde vara T5, B2X4, om det inte är en viggen.
Han säger att olja och filter ska vara byt varje 1000mil enligt förra ägaren men det var inget stämplat och att sedan ska ha stämplat, förra ägaren skall också varit bilmekaniker..
Man får inte stämpla i serviceboken om man gör service själv. Det man då gör istället är att man sparar kvitton och skriver mätarställningen och lägger i bilens lilla bokfodral. Så gör jag för då kan jag visa svart på vitt vad som har gjorts och inte gjorts om jag skulle vilja sälja den..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!