2016-02-08, 22:40
Medlem
Bimsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
Alla Comviq Kontant har en prisplan. Du får reda på prisplanens namn genom att skriva *111# och trycka på lur/send.

Där kan då t.ex stå:

Du ringer nu med Bas.

och lite längre ner:

SALDO: 0,01 kr
Prisplan: Bas

När du väl vet vilken prisplan du har för tillfället, kan du läsa mer om just din prisplan på:
http://webbutik.comviq.se/kontantkort.html

Om det visar sig att du har Fastpris eller Fastpris Mini, har du inga pengar i nån pott.

Lycka till!

Men innebär inte en prisplan månadsavgift? Något sådant har jag isf inte.
Citera
2016-02-09, 00:03
Medlem
Bimsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
Alla Comviq Kontant har en prisplan. Du får reda på prisplanens namn genom att skriva *111# och trycka på lur/send.

Där kan då t.ex stå:

Du ringer nu med Bas.

och lite längre ner:

SALDO: 0,01 kr
Prisplan: Bas

När du väl vet vilken prisplan du har för tillfället, kan du läsa mer om just din prisplan på:
http://webbutik.comviq.se/kontantkort.html

Om det visar sig att du har Fastpris eller Fastpris Mini, har du inga pengar i nån pott.

Lycka till!

Valt minne tomt står det bara
Citera
2016-02-09, 02:35
Medlem
sebnies avatar
Ja koden för att tanka på står alltid numera på kvittot. Detta då påtankningen köps elektroniskt. Förut fick man ett kort med ett skrapfält för att tanka på, och dessa hade en giltighetstid. Om giltighetstiden tog slut så "brann" pengarna inne, både för kiosken om de inte fått sålt kortet, och för kunden. Emellanåt hände det att en kund råkade köpa ett kort där giltighetstiden redan gått ut, och då stod man där med svarte petter.
Nu har man ändrat systemet så att kioskerna köper koden direkt av comviq elektroniskt i säljögonblicket, det innebär att koderna aldrig behöver ta slut, och de har alltid samma giltighetstid för kunden och att inga pengar riskerar att "brinna inne" för kiosken.

Det är INTE tekniskt möjligt att direkt i kiosken tanka på kortet utan det får man göra själv. Det finns altså ingen koppling mellan de 100 kr du köpte och kontantkortet med 0 kr som du köpte för 49 kr, så de på comviq support kan INTE spåra påtankningen på något sätt.

Ibland är de snälla och gör det åt dig, dvs sätter i simkortet åt dig, och tankar på med koden, dvs att personen i kassan lånar din mobil och gör det åt dig, men har den inte gjort det så är det tyvärr kört om du slängt bort kvittot.

Har du slängt kvittot, ja då är det kört. Då har du slängt bort dina 100 kr, så enkelt är det. Du kan tanka på via comviqs hemsida, men då får du altså betala 100 kr på nytt.
Senast redigerad av sebnie 2016-02-09 kl. 02:42.
Citera
2016-02-09, 23:54
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimsen
Valt minne tomt står det bara

Det är ett meddelande som inte kommer från Tele2s nät, utan från din mobil. Har du verkligen knappat in *111# och sen sänt iväg det? Alltså stjärna ett ett ett fyrkant + lur/send.
Citera
2016-02-09, 23:56
Medlem
bredbarens avatar
Citat:

Nej prisplan är synonymt med vilken prislista du går efter just nu. Det har inget med abonnemang att göra.

En prisplan har alla Kontantkort.
Citera
2016-02-10, 05:57
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Nej, det är ingen månadsavgift. Man väljer ett tankningsalternativ som har sin egen prisplan. Prisplanen berättar bara vad du får betala för samtal, sms, mms, hur mycket surf som ingår osv. Det är ingen månadsavgift.

Även om du väljer en prisplan som gäller i 30 dagar, så är det ingen riktig månadsavgift. Du ringer med den prisplan du senast har tankat. Om du inte har tankat på med en ny prisplan på 30 dagar så har det övergått till prisplanen Bas och du behåller det saldot som är kvar. Men det är inget krav på att man tankar kortet varje månad, så en månadsavgift är det ju inte egentligen. (Med undantag för Fastpris/Fastpris mini).
Citera
2016-02-10, 10:17
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Nej, det är ingen månadsavgift. Man väljer ett tankningsalternativ som har sin egen prisplan. Prisplanen berättar bara vad du får betala för samtal, sms, mms, hur mycket surf som ingår osv. Det är ingen månadsavgift.

Även om du väljer en prisplan som gäller i 30 dagar, så är det ingen riktig månadsavgift. Du ringer med den prisplan du senast har tankat. Om du inte har tankat på med en ny prisplan på 30 dagar så har det övergått till prisplanen Bas och du behåller det saldot som är kvar. Men det är inget krav på att man tankar kortet varje månad, så en månadsavgift är det ju inte egentligen. (Med undantag för Fastpris/Fastpris mini).

Fastpris/Fastpris mini har heller ingen månadsavgift. Inte heller där tvingas du betala varje månad. Det gäller samma för alla kontantkort.
Citera
2016-02-10, 12:56
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servalack
Fastpris/Fastpris mini har heller ingen månadsavgift. Inte heller där tvingas du betala varje månad. Det gäller samma för alla kontantkort.

En del kontantkort runt om i världen kan simulera abonnemang, genom att man "prenumererar" på regelbundna månadspåfyllningar med sitt bankkort. Så har några operatör i Sverige också haft.
Citera
2016-02-11, 02:18
Medlem
Det enklaste du kan göra om du har internetbanken är att ladda mobilen där ifrån, man väljer sin operatör och sitt mobil nr och hur mycket du vill sätta in på ditt kontantkort.
Lycka till!
Citera
2016-02-11, 07:37
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servalack

Det jag menade var att om jag till exempel skaffar Comviq Compis 75 kr och inte förbrukar alla pengar inom 30 dagar, så får jag behålla saldot när prisplanen övergår till bas. Detta gäller de flesta laddningarna/takningsalternativen/prisplanerna. Har man fast pris/fast pris mini så försvinner 'saldot' efter 30 dagar. Det var det jag försökte tala om i just det stycket.

Vill man då kunna ringa/smsa varje månad när man har någon av fast pris-varianterna, så måste man fylla på det varje månad. Det blir då en slags månadsavgift, även om det egentligen är en felaktig benämning men jag använder det i brist på ett bättre uttryck. Medan det inte är nödvändigt att tanka kontantkortet om man väljer en annan prisplan och behåller saldot när de 30 dagarna har tagit slut, och övergått till bas.
Senast redigerad av Spyrran 2016-02-11 kl. 07:51.
Citera
2016-02-11, 14:53
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det jag menade var att om jag till exempel skaffar Comviq Compis 75 kr och inte förbrukar alla pengar inom 30 dagar, så får jag behålla saldot när prisplanen övergår till bas. Detta gäller de flesta laddningarna/takningsalternativen/prisplanerna. Har man fast pris/fast pris mini så försvinner 'saldot' efter 30 dagar. Det var det jag försökte tala om i just det stycket.

Vill man då kunna ringa/smsa varje månad när man har någon av fast pris-varianterna, så måste man fylla på det varje månad. Det blir då en slags månadsavgift, även om det egentligen är en felaktig benämning men jag använder det i brist på ett bättre uttryck. Medan det inte är nödvändigt att tanka kontantkortet om man väljer en annan prisplan och behåller saldot när de 30 dagarna har tagit slut, och övergått till bas.

Men egentligen gäller ju samma för Kontant Fastpris också. Du kan ju fortsätta att använda mobilen även efter Fastspris prisplan slutat gälla, så länge du har pengar i potten. Den går ju tillbaka till prisplan Bas, alltså samma som för alla andra prisplaner.
Citera
2016-02-12, 07:07
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Men egentligen gäller ju samma för Kontant Fastpris också. Du kan ju fortsätta att använda mobilen även efter Fastspris prisplan slutat gälla, så länge du har pengar i potten. Den går ju tillbaka till prisplan Bas, alltså samma som för alla andra prisplaner.

Då måste de ha ändrat det. Har köpt Fast Pris 145 några gånger. Det har slutat med att potten på 145 kr har försvunnit när de 30 dagarna har tagit slut. Då övergår det alltså till Bas, med 0 kr att använda. Om det numera är likadant för fastpris som med de andra prisplanerna så är det alltså något som jag har missat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in