2005-11-15, 20:25
Medlem
tewmtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
En sak jag inte frstr, om man tar bort stora sedlar, fr man inte d bara frakta fler mindre sedlar? Det r vl nd lika mycket pengar som mste ta sig frn punkt A till punkt B ?
Precis, det r ju inte de stora valrerna rnarna vill t, det r vrdet. Det hr frslaget r bara skit i min mening.
Vill dom stoppa vrdetransportrn s fr dom vl bygga skrare bilar och ha bevpnad eskort eller s, att ta bort de stora valrerna gr ju bara att det blir mer sm-sedlar att transportera.
Citera
2005-11-15, 21:08
Medlem
naryas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Fuskare? Jag har massa betalningsanmrkningar men har aldrig fuskat; jag r bara slarvig.

S jvla ltt r det inte att f en betalningsanmrkning - imho s mste det till lite mer n bara vara slarvig.

Men det gr vl att f visa kort utan kredit typ Visa Electron (som iofs inte fungerar verallt) ven om man har anmrkningar?

OnT: Det skulle ju vara grymt sknt att slippa alla kontanter men lite skrmmande r det ju att man lmnar spr verallt.
Citera
2005-11-16, 08:11
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narya
S jvla ltt r det inte att f en betalningsanmrkning - imho s mste det till lite mer n bara vara slarvig.

Men det gr vl att f visa kort utan kredit typ Visa Electron (som iofs inte fungerar verallt) ven om man har anmrkningar?

OnT: Det skulle ju vara grymt sknt att slippa alla kontanter men lite skrmmande r det ju att man lmnar spr verallt.

Okej d, sjukligt ovillig att ppna post och ta tag i jobbiga privatekonomiska saker d. Men min betalningsvilja har det i alla fall inte varit ngot fel p, det var bara det jag ville t. JAg har betalat varenda spnn som ngonsin krvts av mig,,,
Citera
2005-11-16, 09:06
Medlem
OT: allts, flt om jag inte frstr en sak.. men varfr skulle en betalningsanmrkning hindra en person frn att f tillgng till ett ex. VISA-BANKKORT? (inte med tillhrande kredit naturligtvis). Exakt vad fr risk ser en bank? Svrt att betala rsavgiften?... Men jag utgr ifrn att det r en myt och fullt mjligt att f ett betalkort utan kredit trots anmrkningar.

F.. s mste horbankerna snka sina avgifter (bttre inlsenavtal) gentemot handlarna. Helt sjukt hga avifter om man inte tillhr en strre kjedja.
Citera
2005-11-16, 09:08
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBL
OT: allts, flt om jag inte frstr en sak.. men varfr skulle en betalningsanmrkning hindra en person frn att f tillgng till ett ex. VISA-BANKKORT? (inte med tillhrande kredit naturligtvis). Exakt vad fr risk ser en bank? Svrt att betala rsavgiften?... Men jag utgr ifrn att det r en myt och fullt mjligt att f ett betalkort utan kredit trots anmrkningar.

F.. s mste horbankerna snka sina avgifter (bttre inlsenavtal) gentemot handlarna. Helt sjukt hga avifter om man inte tillhr en strre kjedja.

Jag frstr inte heller det, kortet r ju direkt kopplat till mitt konto och finns dr inga pengar s r ju kortet obrukbart. Jag tror att VISA som administrerar tjnsten t bankerna har nolltolerans nr det gller bet.anmrkningar, det r sklet.
Citera
2005-11-16, 11:48
Medlem
BennyGass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
En sak jag inte frstr, om man tar bort stora sedlar, fr man inte d bara frakta fler mindre sedlar? Det r vl nd lika mycket pengar som mste ta sig frn punkt A till punkt B ?

Ett otroligt genomskinligt frslag...skall men frakta 20kr sedlar? till vad > vxel?! vxel p vad ? 100kr 500kr 1000kr, finns ju inte lngre, d kan man ju lika grna 'ta bort alla kontanter' eller hur?!

Man kommer ju inte kra runt motsvarande summor som man gr idag, fast i 20kr sedlar, det r ju fysiskt omjligt fr alla parter

terigen > "Jag har inget att dlja, jag jobbar vitt och betalar skatt, mig gr det inget..."

r det aldeles skert det? Skall staten ha koll p dig till 100% knns det bra?

Om man sger s hr > Nmn ngot som staten INTE har koll p nu som de fortfarande INTE har koll p i det kontantlsa samhllet
Citera
2005-11-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BennyGas
Anledning > De (Sossarna) Vill att 'Svensson' skall framfra kravet p ett kontantlst samhlle p.g.a. "Alla dessa Rn"

Perfekt om 'Svensson' krver detta, fr i sjlva verket ger det staten en ypperlig mjlighet att ta 100% kontroll ver ALLA transaktioner med ALLAS pengar, eftersom det inte kommer att finnas ngra kontanta medel, m.a.o. allt du sljer/kper finns registrerat!

Du har skert rtt. Jag hller med till fullo att det r drfr sossarna r s jvla slappa vad gller polisens befogenheter, speciellt i rnsammanhang.
Citera
2005-11-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Jag förstår inte heller det, kortet är ju direkt kopplat till mitt konto och finns där inga pengar så är ju kortet obrukbart. Jag tror att VISA som administrerar tjänsten åt bankerna har nolltolerans när det gäller bet.anmärkningar, det är skälet.

Fel!

Kortet behöver inte alls bli obrukbart om kontot är tomt. Ibland händer det ju att terminalerna tappar kontakten med banken. Då kan du ändå handla genom att legitimera dig, finns det inga pengar på kontot ges du då en kort-tids-kredit fram tills det att transaktionen bokförs.

Om kortet har uppstansade siffror så är det beviljat för att även kunna användas i offlineläge (rubba karbonpapper över - SJ gjorde t.ex. detta förr i tiden på tågen). Electron och Maestro är platta, där måste alla transaktioner verifieras elektroniskt och dessa kort beviljas därmed till i princip vem som helst.
Citera
2005-11-16, 18:43
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Fel!

Kortet behver inte alls bli obrukbart om kontot r tomt. Ibland hnder det ju att terminalerna tappar kontakten med banken. D kan du nd handla genom att legitimera dig, finns det inga pengar p kontot ges du d en kort-tids-kredit fram tills det att transaktionen bokfrs.

Om kortet har uppstansade siffror s r det gjort fr att ven kunna anvndas i offlinelge (rubba karbonpapper ver - SJ gjorde t.ex. detta frr i tiden p tgen). Electron och Maestro r platta, dr mste alla transaktioner verifieras elektroniskt och dessa kort beviljas drmed till i princip vem som helst.

Oki, tack fr klargrandet!
Citera
2005-11-16, 19:02
S frsker vi hlla oss till topic... Som, typ var att myndigheterna vill avskaffa kontanter och ligger bakom alla rn

Nej, men ngon som skulle tjna p det r ju bankerna. Alla smavgifter som bankerna tjnar p korten i form av startavgift, mnadsavgift, avgift vid kp o mycket mer.
Citera
2005-11-17, 10:50
Medlem
BennyGass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Så försöker vi hålla oss till topic... Som, typ var att myndigheterna vill avskaffa kontanter och ligger bakom alla rån

Nej, men någon som skulle tjäna på det är ju bankerna. Alla småavgifter som bankerna tjänar på korten i form av startavgift, månadsavgift, avgift vid köp o mycket mer.

Jag har aldrig påstått att staten "ligger bakom alla rån" ...jag säger bara att detta spelar dem rätt i händerna för att genomföra..Det kontantlösa samhället..
Citera
2005-11-17, 11:21
Medlem
Un Perros avatar
Var en intressant ledare om detta i dagens DN, men det verkar inte ha hittat sig ut på nätet än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in