2016-02-07, 23:22
Medlem
Målet är 2 år på cc + 2 år på ett CSU campus. Mitt mål är alltså att göre en transfer efter 2 år. Jag kommer göra en "upper division transfer" då jag under dessa två år på cc kommer läsa 60 credits. Frågan är då, hur vet jag vilka kurser jag ska läsa för att vara "eligible" att göra en transfer till t.ex SDSU. Jag kikade runt här http://www.assist.org/web-assist/rep...-16&dora=C+SCI

Är dessa alla kurser som behövs för att få göra en transfer till sdsu till Computer science majorn? Eller något helt annat? När man läser på cc, kan man välja fritt alla kurser man läser eller måste man gå efter en associate degree?

Jag har svårt att förstå mig på detta och hjälp uppskattas enormt. Förövrigt är jag medveten om att högt gpa och sat/act förväntas av mig för att ha chans till transfer.

Såg att vissa cc:s i Kalifornien hade överenskommelser med grannstaten Arizona. Gäller något speciellt vid transfer till annan stat? Svårare/jobbigare? Finns ju en del attraktiva universitet i Arizona som ASU och University of Arizona som i och för sig kostar en del mer än det förstnämnda tyvärr.
Senast redigerad av Itsblueno 2016-02-07 kl. 23:44.
Citera
2016-02-08, 09:50
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Målet är 2 år på cc + 2 år på ett CSU campus. Mitt mål är alltså att göre en transfer efter 2 år. Jag kommer göra en "upper division transfer" då jag under dessa två år på cc kommer läsa 60 credits. Frågan är då, hur vet jag vilka kurser jag ska läsa för att vara "eligible" att göra en transfer till t.ex SDSU. Jag kikade runt här http://www.assist.org/web-assist/rep...-16&dora=C+SCI

Är dessa alla kurser som behövs för att få göra en transfer till sdsu till Computer science majorn? Eller något helt annat? När man läser på cc, kan man välja fritt alla kurser man läser eller måste man gå efter en associate degree?

Jag har svårt att förstå mig på detta och hjälp uppskattas enormt. Förövrigt är jag medveten om att högt gpa och sat/act förväntas av mig för att ha chans till transfer.

Såg att vissa cc:s i Kalifornien hade överenskommelser med grannstaten Arizona. Gäller något speciellt vid transfer till annan stat? Svårare/jobbigare? Finns ju en del attraktiva universitet i Arizona som ASU och University of Arizona som i och för sig kostar en del mer än det förstnämnda tyvärr.

Jag gjorde resan Community College --> Universitet.

Det som fungerar enklast ar om du tar kontakt med en counselor pa det/de Universitet(en) du har tank att ansoka till, och halla en dialog med dom for vad som galler. Innan du registrerar dig for kurser varje termin, ta och emaila/ring din counselor och se vad for synpunkter dom har pa kursvalen.

I mitt fall sa var min counselor valdigt hjalpsam, och vi hade en bra dialog under mina 2ar pa CC, vilket gjorde att jag kunde transfer som Junior med 63cr.

Och i mitt fall sa fick jag en Associates of Science ut av det, men det var inget som var nodvandigt, det var bara sa att alla mina kurser kunde tillgodoraknas for just det programmet.

Bara att kontakta mig via PM eller har om det ar nagot mer du undrar over.
Citera
2016-02-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Jag gjorde resan Community College --> Universitet.

Det som fungerar enklast ar om du tar kontakt med en counselor pa det/de Universitet(en) du har tank att ansoka till, och halla en dialog med dom for vad som galler. Innan du registrerar dig for kurser varje termin, ta och emaila/ring din counselor och se vad for synpunkter dom har pa kursvalen.

I mitt fall sa var min counselor valdigt hjalpsam, och vi hade en bra dialog under mina 2ar pa CC, vilket gjorde att jag kunde transfer som Junior med 63cr.

Och i mitt fall sa fick jag en Associates of Science ut av det, men det var inget som var nodvandigt, det var bara sa att alla mina kurser kunde tillgodoraknas for just det programmet.

Bara att kontakta mig via PM eller har om det ar nagot mer du undrar over.

Tack för rådet om counselors. Har kontaktat ett par stycken counselors nu på olika skolor och frågat om råd, skulle tydligen ta upp till 7 dagar så det är bara att vänta. Efter att ha researchat lite till så kan man tydligen inom Kaliforninen och Arizona transfera via ett så kallat "TAG" avtal som ens cc har mellan olika fyra års universitet. Detta innebär att man då tar IGETC kurserna och håller ett bra gpa så är man garanterat inne på det fyraårigt universitet man vill uttnytja "TAG" till i princip.

Det andra alternativet är att slutföra alla prereq kurser på cc(alltså dom som är listade på assist) och efter detta transferra. Men detta ska tydligen vara svårare än det första alternativet då "TAG" gör att man har en garanterad plats vilket inte detta alternativet gör. Detta tycker jag låter sjukt då prereq oftast är svårare kurser och detta gör såklart att det blir svårare att hålla uppe ett bra gpa.

Det jag inte fattar är om man kör på "TAG" alternativet, vilken major hamnar man i då? Är det så att man väljer fritt så får dom som har högst gpa komma in på dom mest eftertraktade utbildningarna såsom Computer science eller fungerar det på något annat sätt?

Har jag missupfattat eller missat något viktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in