2016-02-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enknutensak
Tjena.

Har en Audi 1.8t frn -07 med 10k mil p mtaren som jag pendlar ~13 mil motorvg om dagen med.

Tnkte p en sak, hur ofta br man byta olja nr man endast kr lngre strckor med bilen? Br man byta var 1000 mil eller rcker det enligt servicebok? Vad tror ni?

Kr med en VW 504 00 / 507 00 klassad olja och byt lite oftare n vad Audi rekommenderar.

I ditt fall s antar jag att vi talar om strax ver 3000 mil per r och d kanske det kan vara lmpligt att gra ett extra olje/filterbyte mellan de vanliga serviceintervallerna. Det r trots allt ingen jttestor kostnad jmfrt med vad du lgger p bensin.

Lngkrningar r ju annars lite snllare mot oljan eftersom den tillts komma upp i temperatur varvid bensin och vatten kokar bort, ngot som annars kan bidra till att slits snabbare n vanligt och/eller blir vldigt utblandad med bensin.
Citera
2016-07-19, 19:36
Medlem
MartinStLouiss avatar
r det vrt att skaffa en oljepump? Tnkte att det underlttar nr man ska byta olja i bilen s man slipper hja upp bilen p en ramp.
Citera
2016-07-19, 20:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
r det vrt att skaffa en oljepump? Tnkte att det underlttar nr man ska byta olja i bilen s man slipper hja upp bilen p en ramp.
Jad. Sedan fr du krypa under bilen fr att byta oljefiltret som inte pumpen klarar att byta. Har du sedan en modern bil med skydd som ska demonteras s kommer du bara att lska att du investerade i pumpen.
Citera
2016-07-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis

Som tidigare ppekade s beror det ju p vilken bil samt modell du syftar p. Vissa kommer man t oljefiltret upptill medans majoriteten krver att du tar det underifrn. Eller frn hjulhuset. Beror helt p modell och mrke.

Har du ingen oljeplugg som t.ex. vissa modeller av Smart, eller du vet om att dina gngor i oljetrget sjunger p sista versen s sug p. r det en bil du inte bryr dig om skulle du kunna kra p sugmetoden ocks. Frutsatt att du kommer t filtret upptill.

Annars kp en pluggpackning och byt p det vanliga sttet s fr du ut all olja samt skit som samlats dr nere. En annan frdel med detta r att du vet t.ex. att det gr i 4.7 liter, d r det bara hlla i det s r det bra. Har du sugit upp oljan vet du inte hur mycket det r kvar och fr kra skvttar i slutet och varva det genom att kolla p oljestickan s du inte verfyller.

Lycka till.
Citera
2016-07-20, 07:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jad. Sedan fr du krypa under bilen fr att byta oljefiltret som inte pumpen klarar att byta. Har du sedan en modern bil med skydd som ska demonteras s kommer du bara att lska att du investerade i pumpen.
Se dr, d var vi dr igen med ngon ny nackdel med en modern bil, jag har tappat rkningen p alla fiffiga, "arbetsbesparande", landvinningar man gjort inom bilindustrin.

Var man lite lat med sin gamla bil, som frbrukade en del olja, s fyllde man bara p vartefter, och oljan byttes ut vartefter.
Det fanns dom som inte bytt olja p mnga r.
Citera
2016-07-20, 08:47
Moderator
Citat:
Fast det beror ju p vilket mrke eller modell man kr. En del byter man ju uppifrn, srskilt nr det r insatsfilter istllet fr patron kan jag tnka. Jag har bytt p 1.8T med men jag kommer faktiskt inte ihg var det sitter p en sn, det r ju en Audi frsts s risken r vl att det r svrtillgngligt ...

TS: Jag skulle ocks som flera sagt bytt olja och filter 1500-2000 mil, absolut inte oftare med ditt krstt, det r frutom att vara igng hela tiden, det gynnsammaste fr motor och olja. Du riskerar i princip inte att f kondens eftersom oljan blir riktigt varm varje gng du kr.
Citera
2016-07-20, 09:49
Medlem
det finns gubbar som psts ha krt 50-60-70-80,000 mil utan problem
med motorerna

Kan garantera att alla bytte olja betydligt oftare n 3,000 mil

Nr det gller oljezuuug s ligger ju geggan kvar i botten - ha ha.

Oljebyte skall gras med varm motor o fall mot oljepluggen - d
blir det bzzttt!
Citera
2016-07-20, 10:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Se dr, d var vi dr igen med ngon ny nackdel med en modern bil, jag har tappat rkningen p alla fiffiga, "arbetsbesparande", landvinningar man gjort inom bilindustrin.

Var man lite lat med sin gamla bil, som frbrukade en del olja, s fyllde man bara p vartefter, och oljan byttes ut vartefter.
Frdelen r att skydden har en funktion. Det r drfr de heter just skydd. S i detta fall kan jag inte hlla med dig. Fr det r lttare att demontera ett skydd varje gng man ska serva bilen n att byta ett snderkrt oljetrg.
Citera
2016-07-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
det finns gubbar som psts ha krt 50-60-70-80,000 mil utan problem
med motorerna

Kan garantera att alla bytte olja betydligt oftare n 3,000 mil

Testar fr frsta gngen LL-04 hela vgen, dvs. oljebyte efter 3500-4000 mil (9 liter). Nu 21000 mil avverkats utan problem, rapporterar hit om fortsttningen
Senast redigerad av stmst 2016-07-20 kl. 10:46.
Citera
2016-07-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Det kanske var anledningen till att den drog mycket olja?!

Knner mnga som inte byter olja p sina bilar, dom bara "lmnar in den p service"!
Har sttt p mnga som ven hoppat ver servicen av olika anledningar och tycker att dom kpt en skitbil som brjar g dligt, drar olja eller t.o.m skr ihop!

Ska man vrda sin bil s byter man olja... punkt!
Hur ofta beror p hur mycket man vrderar sin bil och vill lgga p framtida reparationer!
Vissa tillverkare har infrt fri service de frsta ren pga idioter som inte byter just olja i motorn. Bl.a. BMW i USA brjade med det d mnga tjnstebilsfrare inte brydde sig om att serva bilarna vilket medfrde att dom fick in mnga garantirenden med motorer som geggat igen.

Personligen skulle jag aldrig suga upp oljan med en pump frn min bil. Skulle det finnas gunk i oljan s r det strst sannolikhet att jag fr ut det mesta via oljepluggen.
Citera
2016-07-20, 11:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Frdelen r att skydden har en funktion. Det r drfr de heter just skydd. S i detta fall kan jag inte hlla med dig. Fr det r lttare att demontera ett skydd varje gng man ska serva bilen n att byta ett snderkrt oljetrg.
Det hnder vl nd inte srskilt ofta ?
En del med rallyambitioner skaffade en hasplt, som var tmligen enkel att demontera.
Och Saab 96 hade redan ett skydd i form av bottenplattan.

En kul detalj i sammanhanget var att Fiat 600 saknade oljefilter, det gick lika bra i alla fall.
Citera
2016-07-20, 11:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Det kanske var anledningen till att den drog mycket olja?!

Knner mnga som inte byter olja p sina bilar, dom bara "lmnar in den p service"!
Har sttt p mnga som ven hoppat ver servicen av olika anledningar och tycker att dom kpt en skitbil som brjar g dligt, drar olja eller t.o.m skr ihop!

Ska man vrda sin bil s byter man olja... punkt!
Hur ofta beror p hur mycket man vrderar sin bil och vill lgga p framtida reparationer!
Vissa tillverkare har infrt fri service de frsta ren pga idioter som inte byter just olja i motorn. Bl.a. BMW i USA brjade med det d mnga tjnstebilsfrare inte brydde sig om att serva bilarna vilket medfrde att dom fick in mnga garantirenden med motorer som geggat igen.

Personligen skulle jag aldrig suga upp oljan med en pump frn min bil. Skulle det finnas gunk i oljan s r det strst sannolikhet att jag fr ut det mesta via oljepluggen.
Det var vl oftast gamla otta B18 motorer som rullade sina sista mil, ndtorftigt ihoplappade.
Men dom gick frvnansvrt lnge.

En bus-PV, 63a, om jag minns rtt, hade ett stort hl i motorblocket s vi hade tre femlitersdunkar med spillolja, en fr att komma till stan, en fr att ka omkring i stan, och en fr att komma hem.
Den skrotades kort drefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in