2016-02-07, 11:39
Medlem
Hej,

Jag har den senaste tiden känd en extrem motivation till att börja spara en stor andel av min lön, för att på sikt känna mer trygghet i vardagen och på sikt kunna gå i pension och leva på avkastning av kapital en bra bit innan normal pension.

Har sedan dryga halvåret tillbaka ett arbete på en mindre ort med ca 8000 invånare vilket medför en total pendlingskostnad på drygt 2000kr /månaden. Har en bostadsrätt i en stad i Mellansverige på drygt 100 000 invånare som iofs ligger på bra pendlingsavstånd (inköpt 2014) för 500 000, likvärdiga säljs idag för runt 800 000. Har planer på att sälja och flytta till den lilla orten men inte att köpa på den orten utan ( då jag tror att den marknaden är övervärderad). Hur ser ni på att flytta närmare jobbet för att öka på sparandet? skulle kunna spara 2000 i bensin, 500 i försäkringar och drygt 500kr i snitt i underhåll om jag bor med gång/ cykelavstånd till jobbet. Skulle också få in en slant extra att lägga på börsen vid försäljning av bostadsrätten.

Mitt nuvarande månadsparande är ganska långt, drygt 5000kr skulle kunna öka på detta till 8000kr vid flytt, om jag hittar en bostad för 2000-3000kr (hyresrätt) skulle jag även kunna lägga till 2000kr till (ungefär vad jag amorterat tidigare så ett sålt sparande) så allt som allt skulle jag kunna spara 10 000kr. Vilket med rätt avkastning skulle kunna hjälpa mig att nå mitt mål snabbare.

Har dock nästan lite ångest när jag tänker på att flytta till den där lilla orten, vad finns det att göra där? Men samtidigt tänker jag, kan jag häller inte spendera !?

Hur skulle ni som lyckats spara ihop ett par miljoner själva utan arv tänkt om ni var i min situation? Vad är bra och dåligt med de olika alternativen för att nå målet att bli miljonär inom 10år och ha flera miljoner inom 20 (5-10)?
Spara 5000kr och pendla, bo i bostadsrätt eller byta ner boendestandard gå till jobbet, sälja bilen och spara 10 000kr?

Tacksam för tipps
Citera
2016-02-07, 11:58
Avstängd
Stanna kvar. Du får väl göra avdrag för resor över 11000:- och med stor sannolikhet kommer du vantrivas i den lilla orten. Bostadsrätt är också en form av sparande.
Citera
2016-02-07, 12:13
Medlem
Är du motiverad och tror dig ha diciplinen så kör.
Citera
2016-02-07, 13:46
Medlem
rakarnas avatar
Du kan ju se bostaden som en investering. dock ifall du tror att värdet på den kommer vara lägra då du vill sälja än vad den är nu ska du givetvis sälja annars kan de va klokt att behålla den för att sprida investerings risken.

Du känner dig själv bäst. ta reda på vilka av dina intressen du kan göra i den mindre orten och gemför dem med dem intressen som du inte kommer kunna göra sedan får du ju fundera på ifall det är värt det eller ej.

men känns som att hyresrätter oftast är billiga i mindre orter så det är ju ett +. dock kan du jämföra hyres lägenheter kontra bostadsrätts lägenheter. oftast kan man köpa sig en mindre lägenhet för en billig peng som inte behöver kosta flera tusen i månaden i avgift.

Så mitt tips samla så mycket information du kan innan du tar beslutet så slipper du ångra dig och förlora en massa pengar för du måste hyra en dyr lägenhet i din första stad för pengarna du fick när du sålde har du låst upp i aktier som du inte tycker är ett bra tillfälle å sälja.
Citera
2016-02-07, 14:02
Medlem
christerys avatar
Hyr ut BRFen i 2a hand om det är tillåtet, då får du faktiskt pengar (lite i alla fall) för att ha den kvar - och sen har du en reträttväg om du får lappsjuka i byn där du hyr (tills en början i alla fall).
Citera
2016-02-07, 20:28
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexspektrum
Hej,

Har dock nästan lite ångest när jag tänker på att flytta till den där lilla orten, vad finns det att göra där? Men samtidigt tänker jag, kan jag häller inte spendera !?

Det här tycker jag säger det mesta. Varför flytta till mindre ort om du inte kommer trivas? För att öka på kontot med några tusen? När helgen kommer och man bara lökar och väntar tills nästa arbetsvecka?

Jag förespråkar att spara pengar. Men också att leva livet medan du gör det. Försök istället hitta alternativa investeringar eller saker som du kan tjäna pengar på.

Det är allt för ofta man stöter på äldre som sitter på en större förmögenhet men som lever som kyrkråttor ändå. Det jag menar är att det finns en risk att sparandet blir lite som en ond cirkel och man slutar unna sig nöjen bara för kostnaden.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in