2016-02-07, 08:38
Bannlyst
Hej!

Sålt min lgh och gjorde en vinst på 1 miljon. Jag har lån på 1,6 miljoner på den nya lgh som jag bor i.

Nu är frågan ska jag betala vinstskatten eller ta bostadslån motsvarande 220 tusen. Jag är kluven pga att räntorna kommer att höjas samt att jag har noll i sparande.

Vad skall jag göra?

Tacksam för svar och hjälp,
Citera
2016-02-07, 09:00
Medlem
begär du uppskov med vinsten ska du varje år betala en avgift på 0,5% av uppskovet. I ditt fall torde detta bli 5 000 kronor varje år. Om du istället tar ett extra bostadslån på 220 000 kronor blir räntekostnaden just nu cirka 4 000 kronor innan skatteavdrag vid en ränta på 1,9. Tycker du själv att detta låter som en bra affär?
Uppskov är ett djäkla skit, tänk på att pengarna förr eller senare ska betalas tillbaka, alltid bättre att betala av skiten. Om du nu oroar dig för framtiden så kan du få en djäkla smäll om priserna sjunker och du senare måste sälja med förlust, då ska du pynta upp 220 000 kronor vid den försäljningen.
Citera
2016-02-07, 09:30
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
begär du uppskov med vinsten ska du varje år betala en avgift på 0,5% av uppskovet. I ditt fall torde detta bli 5 000 kronor varje år. Om du istället tar ett extra bostadslån på 220 000 kronor blir räntekostnaden just nu cirka 4 000 kronor innan skatteavdrag vid en ränta på 1,9. Tycker du själv att detta låter som en bra affär?
Uppskov är ett djäkla skit, tänk på att pengarna förr eller senare ska betalas tillbaka, alltid bättre att betala av skiten. Om du nu oroar dig för framtiden så kan du få en djäkla smäll om priserna sjunker och du senare måste sälja med förlust, då ska du pynta upp 220 000 kronor vid den försäljningen.

Nej för förlusten är avdragsgill mot uppskovet.

Det är inte nödvändigtvis dåligt att ha ett uppskov pga det. Lagom stort då förstås.

1. Uppskov är dyrare än lån
2. Uppskovet är avdragsgillt mot eventuell framtida förlust

Jag väljer att behålla ett lagom stort uppskov pga detta.
Citera
2016-02-07, 19:42
Bannlyst
Tack för råden!
Citera
2016-02-08, 11:13
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wOrDoNtHeStReEt
Tack för råden!

Vidare kan sägas att om vinstskatten ändras så slår det på ett tidigare uppskov när den skatten ska betalas. Ökar skatten så blir uppskovet än dyrare när det ska betalas, minskar skatten blir det billigare när det ska betalas. Skatten utgår alltså från tidpunkten när den betalas och inte när den uppstod.

När samhällsdebatten är som den är känns det mer sannolikt att skatten sänks än att den höjs vilket ger ytterligare incitament att ha ett uppskov.
Citera
2016-03-25, 19:43
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Vidare kan sägas att om vinstskatten ändras så slår det på ett tidigare uppskov när den skatten ska betalas. Ökar skatten så blir uppskovet än dyrare när det ska betalas, minskar skatten blir det billigare när det ska betalas. Skatten utgår alltså från tidpunkten när den betalas och inte när den uppstod.

När samhällsdebatten är som den är känns det mer sannolikt att skatten sänks än att den höjs vilket ger ytterligare incitament att ha ett uppskov.

Vad är det som ändras, inte vinstskatten på bostadsrätter väl?
Intressant, kan man läsa mer om detta?
Citera
2016-03-25, 21:33
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Vad är det som ändras, inte vinstskatten på bostadsrätter väl?
Intressant, kan man läsa mer om detta?

Nej, något sådant förslag är inte på bordet idag men det knorras ju en del om vinstskatten och de inlåsningseffekter de menas medföra.

Men skulle skattesatsen ändras från nuvarande 22% så kommer det även påverka uppskovet när det realiseras. Skattskyldigheten uppstår alltså när du väljer att betala skatt på uppskovet inte när uppskovet uppstod så som det ser ut idag.

Dock kan ju en förändring av vinstskatten också medföra ändringar av skattskyldigheten men det har jag svårt att se då det kommer bli rejält rörigt och hålla reda på vilken del av uppskovet som ska beskattas enligt gamla respektive nya skattesatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in