• 6
  • 7
2023-03-05, 17:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
AA kan fungera utan tolvstegsbehandlingar.
Det finns massvis av medlemmar som inte gått någon tolvstegsbehandling men som går på AA.
Jag är en av dem.
Och har inget behov att ge Bill fingret, det låter ju märkligt att uttruycka sig så.
Har inget behov av att uttala mig så nedvärderande heller om de alternativ som fungerar för andra.
-------------------
Jag ser annars AA som en sista utväg för de långt gångna alkoholister där inget annat funkar till slut.
Men det var ju bra att höra att du har så lång nykterhet av egen kraft - verkligen bra gjort.
Du slår mig med ett halvår drygt.
Innan tolvstegsindustrin började infiltrera myndigheter och företagshälsovård så förde XA en tynande tillvaro i Sverige med några hundra medlemmar. Så mycket för den attraktionskraften.

Det var ju roligt att en tolvstegare tycker att det är märkligt och nedvärderande att ge farbror Bill fingret, när sanningen är att ni är de mest nedvärderande av alla. I princip hela er litteratur är ett enda stort personangrepp på en nidbild av alkoholberoende personer. Min nykterhet avfärdas med att jag är en pojke som visslar i mörkret. Är det verkligen konstigt att ni stöter på mothugg?
Citera
2023-03-14, 19:43
Medlem
theshades avatar
Jag har gjort två 12-stegsbehandlingar om totalt åtta månader och är inbiten ateist (anti-teist) sedan tidigare. Stångades en del om gudsbegreppet.

Men det är ändå individer som är på mötena och är terapeuter. Jag hade en jättebra terapeut som sammanfattade de första stegen med "jag klarar inte detta själv" osv och gav en jättebra tolkning av programmet som jag kunde ta till mig. Han pratade mycket om känslor och vikten av att lösa upp gammal sorg och ilska man dras med osv. Hans metoder kunde jag känna var riktigt hjälpsamma och bidrog till ett tillfrisknande från grunden. Flera känslor som brukade dyka upp och få mig att må dåligt kunde jag bearbeta bort med hans metoder och jag har aldrig blivit lika illa däran efter de behandlingarna, även om jag inte lyckats hålla mig på banan helt. Men det har hjälpt helt klart. Men det var KBT-inslag i behandlingen, grundat i 12-steg och det var väl mer KBT-grejerna som fungerade för mig.

Sen hade jag en annan terapeut som sade ordagrannt till mig att om jag inte kunde komma till tro på Gud så som han gjort när han såg ett ljus uppe i skyn, då kunde jag lika gärna gå ut och supa ihjäl mig. Han pekade på dörren. Han störde sig nog mer på mig än jag på honom och han betedde sig inte alls professionellt.

Den förstnämnda var en gammal tjackis och den sistnämnda en AA-gubbe. Om nu det spelar nån roll.

Lite kul att Bill hade sitt "andliga uppvaknande" på en LSD-tripp. Jag tänkte testa att trippa hårt på svamp och se om jag kan lösa upp lite knutar inom mig så kanske jag får ett uppvaknande och spolar kröken för gott. Jag klarar bara kortare perioder så är jag där igen...
Senast redigerad av theshade 2023-03-14 kl. 19:58.
Citera
2023-03-15, 16:35
Medlem
populopiduss avatar
Har bara erfarenhet av NA dit jag gick en enda gång då jag tände av från diverse substanser.

Jag blev överröst av kramar, blickar, kärlek. Men det kändes aldrig äkta. Jag fick precis samma vibbar som valfri frireligiös församling. Och tro mig, då jag växte upp i denna miljö vet jag precis vad jag pratar om.

Allt kändes fejk och forcat, och deltagarna gav intrycket av att vara rejält hjärntvättade. Jag gick aldrig dit igen och klarade det hela själv utan några som helst problem. Jag har nämligen lärt mig att om man lägger makten utanför sig själv så är det dömt att misslyckas. Ens nykterhet hamnar i händerna på en organisation som man därmed blir beroende av.

Jag har två vänner som slutat med droger genom NA och den ena tror jag helt lagt ner mötena och han har det gått bra för. Men den andra har blivit helt hjärntvättad och går inte att umgås med längre. När jag sa till honom att NA inte är min väg fick jag ett gäng NA-floskler skickat till mig som jag direkt kände igen från det som lästes under mötet. Han må vara nykter men han känns som en annan person. Märk då väl att han endast slutade med cannabis.

AA/NA är säkert nödvändigt för vissa, men jag är övertygad om att det håller folk borta från att faktiskt tillfriskna på djupet och istället blir dom beroende av detta istället. Det kan vara en bra mellanlandning men inte mer än så. Någonstans på vägen måste man släppa sin drogidentitet och det är inte möjligt så länge man går på möten och gång efter gång säger att man är beroende. Hur ska man nånsin kunna bli fri från sitt beroende då? Och tro mig det går, jag är ett levande bevis på det.
Senast redigerad av populopidus 2023-03-15 kl. 16:41.
Citera
2023-03-18, 16:18
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Klockren trådstart, även om jag nu ser att den har några år på nacken, har åldrats som ett fint vin...

Själv som TS väldigt skeptiskt till 12-stegsindustrin. Samtidigt har jag ett pragmatiskt förhållningssätt, och då spelar det inte så jäkla stor roll vad självaste Bill och Bob (??? Har jag för mig) har tyckt och tänkt. Kan folk hålla sig nyktra/drogfria med hjälp av... ...vadsom, bergsklättring, tillagning av libanesiska maträtter, hålla på Seattle Kraken, så... so be it... typ så.

Jag är inte den som ska peka finger åt den som hållit sig nykter mha AA - ÄVEN om de är en villfarelse rent intellektuellt.

Förrförrförra gången (sista!) jag var på St Göran var det en snubbe (själv 12-stegare, men med självdistans) som berättade att det fanns särskilda möten för "mötesberoende"!!! Folk som känner att de MÅSTE ila nästan varje dag sitter alltså och bekänner sig maktlösa inför detta mötesberoende... Fan vad vi garvade (inkl han själv!), delvis boostat av nattmedsen/Nitran, såklart.
Citera
2023-03-31, 22:05
Medlem
Det är ju ett syfte själva mötena i sig uppfyller där människor kan beklaga sig över sin egen tillvaro och uppnå sinnesfrid och bekräftelse ifrån andra i samma eller gärna värre sits än de själva.

Att de är duktiga ihop, gynnar varandra och skapar mening tillsammans.

Gruppen kämpar likt soldater i ett krig ihop för att vinna mot en fiende så brutal att de ensamma omöjligt denne kan besegra. När missbruket i själva verket utgör en disciplinfråga man bemästrar genom självkontroll med individuell insikt och slutar med att finna det personliga genom gruppens mening. Det slösar bara tiden på trams!

Var dig själv sann istället för att be andra om din sanning.

Gruppmöten kan däremot vara en djup meningsfull källa till komik och underhållning Med en kraftig gnutta självdistans och mörkt sinne för humor därtill!
Senast redigerad av TheContender 2023-03-31 kl. 22:15.
Citera
2024-06-04, 01:14
Medlem
Att begå brott inom Socialtjänsten är vardagsmat. Speciellt inom bordet för missbruk. Ett misstag man gör EN gång. Aldrig mer!

Riktigt vidrig verksamhet. Råkade ut för två riktiga idioter som försökte försätta mig i en riktigt taskig situation.

De använder sig utav falska uppgifter, exempelvis LVM eller ett annat behandlingshem en kortare period, som ett ultimatum. Risken för att hamna i en riktig rävsax är skyhög. Om man är dum och godtrogen. Häng ut idioterna!

Att spela på människors rädsla är deras signum. En sönderknarkad narkoman är inte så svår att lura. En perfekt verksamhet för lurendrejeri med andra ord.

STÅ UPP FÖR ER SJÄLVA!

Gör vad ni kan för att andra inte ska råka ut för samma sak.
Senast redigerad av FuckITLover 2024-06-04 kl. 01:42.
Citera
2024-06-04, 09:52
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckITLover
Att begå brott inom Socialtjänsten är vardagsmat. Speciellt inom bordet för missbruk. Ett misstag man gör EN gång. Aldrig mer!

Riktigt vidrig verksamhet. Råkade ut för två riktiga idioter som försökte försätta mig i en riktigt taskig situation.

De använder sig utav falska uppgifter, exempelvis LVM eller ett annat behandlingshem en kortare period, som ett ultimatum. Risken för att hamna i en riktig rävsax är skyhög. Om man är dum och godtrogen. Häng ut idioterna!

Att spela på människors rädsla är deras signum. En sönderknarkad narkoman är inte så svår att lura. En perfekt verksamhet för lurendrejeri med andra ord.

STÅ UPP FÖR ER SJÄLVA!

Gör vad ni kan för att andra inte ska råka ut för samma sak.

Jag fattar knappt ett dugg av vad du vill få fram.
Tror du vill varna för socialtjänsten om man är narkoman, mer än så får jag inte fram.

Du skriver "inom bordet för missbruk"? Vad betyder det?
Sedan något om att LVM och behandlingshem är falska uppgifter som dom använder som ultimatum, ultimatum för vad?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in