Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-13, 10:38
Medlem
mongomanishs avatar
Jag ska börja med att säga att jag inte läst igenom hela tråden då jag inte vill ge mig in i den allmänna debatten kring 12-steg. Utan vill bara klargöra vad 12-steg är och skillnaden mellan så kallat 12-steg via olika behandlingar och den faktiska 12-stegsrörelsen och även vilka så kallade traditionsbrott dessa behandlingar gör mot respektive 12-stegsgemenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har under en tid försökt debattera tolvsteg och missbruksvård här i drogrebabilitering. När människor i en svår situation har kommit in hit för råd och stöd har jag manat dem till försiktighet samtidigt som de som jag uppfattar som tolvstegare mer eller mindre hämningslöst har manat dem till att kapitulera, inte bara inför sig själva, utan även inför samhället, arbetsgivare och tolvstegsindustrin.

Tolvstegarna här i drogrehabilitering har inte sällan blivit väldigt provcerade av att jag har varnat potentiella rekryter för att ge upp hela sin integritet och deras argument har inte sällan bestått av rena personangrepp där andemeningen är att jag knarkar, vill döda andra människor, ljuger och följdaktligen bör hålla käften. Inte sällan så har mina varningar och påståenden bemötts med rena lögner, till exempel så har tolvstegare på fullt allvar hävdat att en missbrukare inte riskerar att bli av med körkortet om han eller hon bara söker vård frivilligt samt att myndigheter inte har tillgång till människors sjukjournaler. Trots att de har motbevisats av lagtexter, vittnesmål och myndighetsbeslut så vägrar de ge med sig och erkänna att det jag säger stämmer. Enstaka tolvstegare har hävdat att jag har rätt i teorin, men att det jag varnar för aldrig inträffar i praktiken.

Inte sällan har tolvstegarna försökt att flytta debatten från tolvsteg till mig som person. De har gång på gång försökt få mig att avslöja vem jag är så att de kan ta kontakt med en eventuell grupp som jag har gått till. Tolvstegsindustrin är smutsig och tjänar abnorma pengar på att människor försätts i en situation där de med hot om uppsägning, förlorat körkort, förlorad vårdnad, m.m. tvingas delta i deras program. Jag har med egna ögon bevittnat hur tolvstegare har anmält avhoppare till socialtjänsten.

Till att börja med så är det privata företag som själva väljer att tjäna enorma summor på att använda sig av namnet 12-steg när det i själva verket endast snor namnet för att det är något som har bevisats fungera.

Men enligt tradition 6 "En AA-Grupp bör aldrig gå i borgen för, finansiera eller låna sitt namn till närbesläktade sammanslutningar eller utomstående företag, annars kommer problem med pengar, egendom och prestige skilja oss från vårt ursprungliga syfte."

Dvs, ett företag ska aldrig på något sätt få använda sig av AA's namn eller hävda att dom arbetar med deras program. Samt enligt tradition 8 "Anonyma alkoholister bör för alltid förbli icke professionella - Men våra servicecentra kan anställa personal för speciella uppgifter"

Citat:
Jag skall göra något som jag aldrig har gjort förut. Jag brukar normalt sett vara väldigt restriktiv med detaljer som kan outa mig, men nu gör jag ett undantag. Jag har nämligen personlig erfarenhet av att bli anmäld till myndigheter och hotad med tolvsteg.

I samband att jag fyllde 30 år så genomgick jag en läkarundersökning där jag lämnade ett blodprov utan att tänka på konsekvenserna. Provet visade förhöjt CDT och naiv som jag var så erkännde jag att det berodde på hög alkoholkonsumtion. Detta visade sig vara mitt livs största misstag och var början till en ström av anmälningar och hot. Bland annat anmäldes jag till socialtjänsten och utöver detta så tog personalavdelningen på det företag som jag arbetade på kontakt med tolvstegsindustrin. Så mycket för den tystnadsplikten. Detta var 2008 och tystnadsplikten är ännu mer urholkad idag!

Jag ville inte förlora min anställning och tvingades därför av personalavdelningen att delta i en slags primärbehandling (tolvsteg) i väntan på plats på behandlingshem. I denna primärbehandling så ingick bland annat obligatoriska AA-möten. Redan under de första behandlingstillfällena och under det första AA-mötet så skar det sig på grund av den uppenbara lögnen att AA inte är en religös organisation. Jag ifrågasatte sinnesrobönen och stegen och det tog inte lång tid innan jag blev utsprakad från tolvstegsindustrin på grund av vad de kallade för bristande motivation. På mycket för det öppna sinnelagen.

Att en behandling skickar dig på ett AA-möte är högst olämpligt då det som krävs för att delta i AA är en "önska att sluta dricka" enligt tradition 3 "Det enda villkoret för medlemskap i AA är en önskan att sluta dricka"

Ska klargöras att AA inte har någon religös anknytning även programmet handlar om att komma i kontakt med en kraft starkare än sin egen (även kallad Gud). Sen blir vissa religösa, vissa får en tro på någon typ av andlighet och vissa tror inte alls.

Citat:
Efter att jag hade gett farbror Bill och hans industri fingret så skulle jag givetvis straffas och min arbetsgivare hotade med uppsägning. Tolvstegsindustrin hade nämligen övertygat personalavdelningen om att jag skulle återfalla och bli en stor kostnad för mitt företag och att jag därför borde sparkas. Jag valde att förekomma dem genom att säga upp mig själv. Som tur var så var min närmsta chef vänligt sinnad och gav mig bra referenser som jag senare hade stor nytta av.

Den lärdom jag drog av detta vad att aldrig någonsin vara ärlig med eller låta någon dokumentera något om missbruk. Du ångrar aldrig det du inte har sagt! Jag fick även lärdomen att tolvstegsindustrin är en religiös sammanslutning som utnyttjar Sveriges alkohol och narkotikapolitik till att tjäna pengar på människor samt att straffa de som inte accepterar deras lögner och religiösa dogmer. Det tog mig flera år att med hjälp av journalförstöring rensa ut all gammal skit som företagsläkare och andra hade antecknat om mig och om jag bara kan få en enda person att undvika samma resa så är det värt det. Om jag bara kan få en enda person att inte må dåligt över att han eller hon upplever sig ha gjort ett otillräckligt steg fyra så är även det värt det.

Du har rätt i sak, behandlingsindustrin börjar ofta i fel ända. Dvs att de kan tjäna pengar på detta då det i Sverige är lagstadgat att man inte kan sparka någon med alkoholproblem utan att ge behandling samt att socialtjänster överallt skickar personer på behandling hela tiden. Många av de olika behandlingarna som finns har då 12-stegsinriktning för att det är något som har funkar för många, men har egentligen ingenting med AA/NA/DAA eller liknande att göra. Utan det dom flesta av dessa ställen försöker göra är att skicka vidare sina klienter till dessa gemenskaper och därmed göra pengar på dessa gemenskapers framgång.

Citat:
Även om jag inte hoppas på för mycket så kanske ni tolvstegare här i drogrehabilitering nu förstår varför jag har ett visst mått av agg mot myndigheter, sjukvård och framför allt tolvstegsindustrin. Det är endast genom att fler människor vågar ge dessa fingret som det kan ske en förändring till det bättre! Jag uppmanar alla som går in i detta forum att tänka både en och två gånger innan ni avslöjar något om er situation för sjukvården, företagshälsan, socialtjänsten eller någon annan.

Jag förstår absolut ditt agg mot läkare/myndigheter även om jag tror att även dom gjort det dom trott skulle vara bäst för dig. Även om så kanske inte var fallet. Det enda jag önskar framföra med detta inlägg är att det du beskriver är en missvisande bild av vårat faktiska 12-stegsprogram som bygger på att man själv väljer att göra detta och har ingenting med tvång att göra. 12-steg är helt enkelt för dom som inte kan sluta dricka eller knarka på egen hand, för dom som provat andra typer av behandlingar som helt enkelt har slut på ideer om hur dom ska komma till bukt med sitt problem.

Jag hoppas att jag har gjort någon lite klokare om vad 12-steg är och hur det fungerar.
Citera
2016-02-13, 10:55
Medlem
FifthDeathSins avatar
Hej, bra information TS!

Nu ska jag berätta vad som hände mig då jag 2007 åkte fast för rattfylla (dagenefterkörning 0,3 promille )

Jag blev av med lappen i 12 månader, fick lämna de sedvanliga proverna under 6 månader. Begärde då i samma veva att få Antabus utskrivet av privatläkare, bad även denne att koda journalen så att ingen annan läkare på exempelvis Vårdcentralen skulle ha insyn i detta.

Nåväl, lämnade rena och fina prover under 6 månader, fortsatte även att äta Antabus då jag verkligen ville få distans till alkohol samt sluta med det helt.

Dagen kommer då det är dags att skicka provresultaten till Transportstyrelsen, läkaren på VC skriver ihop en liten levnadsbeskrivning om mig i dokumenten som skall skickas TransportS. Däri framgår bland annat att testerna visar goda resultat, att jag har fast arbete och att jag även behöver körkortet i mitt arbete. Sen kommer frågan om jag äter några mediciner.

Här blir jag ställd, jag vet inte om läkaren på VC har brutit journalkoden och gått in för att se vilka preparat jag vid det tillfället åt, så jag svarade ärligt. Antabus. Han antecknar detta i levnadsbeskrivningen och PANG: TransportS begär då att jag ska lämna ytterligare prover under 6 månader.

Hade jag ljugit och farit med osanning så hade jag haft tillbaka KK, nu blev jag ist straffad med ytterligare spärrtid, provtagningar och därefter fick jag ta om körkortet eftersom spärrtiden nu blev över 1år.

Vänskapligt råd, koda era journaler!! Säg aldrig till någon om ni äter antabus eller annan medicin mot alkohol eller droger. Ljug så mycket ni kan, detta premieras i vårt sjuka system!
Citera
2016-02-14, 09:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Det är otroligt sorgligt att du inte fått den hjälp du behöver TS och jag känner inte dej men din text lyser av bitterhet och förakt mot samhället, vården, företagare med mera. Med andra ord alla som faktiskt har försökt att hjälpa dej. Kan det vara så att du faktiskt har en del i problemet? Kan det vara så att du är en väldigt obstinat person som vill att saker och ting skall göras på ditt sätt?
Jag håller inte med om att någon har försökt hjälpa mig, och nej, det är inte jag som är problemet. Att i alla lägen peka på sig själv och säga att det är jag som är problemet är typisk tolvstegsretorik som syftar till att bryta ner personligheter.

Som jag ser det så är problemet i svensk missbruksvård nästan alltid tolvstegstänk och/eller svensk alkohol och narkotikapolitik. Dessa har olika rötter, men de passar väldigt bra ihop, bland annat på grund av det svartvita synsättet på användning av droger.

Om det anses vara obstinat att hålla på sin personliga sfär så är jag väl det. Jag anser hur som helst inte att min arbetsgivare har med mina dryckesvanor att göra så länge som jag inte presterar dåligt på arbetet på grund av mitt drickande, och jag anser inte att samhället i något läge har med dem att göra.
Citera
2016-02-14, 09:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
En liten fråga till Gynekologstolen.

Om man inte berättar för eller ber arbetsgivaren, vården eller någon myndighet om hjälp och undviker allt vad 12-stegsbehandlingar inklusiuve XA, vad för hjälp menar du att man ska ta?

Om man helt och hållet måste bli nykter för att man annars förlorar allt eller dör, vad är alternativet?

Betänk att jag inte hade några pengar, dom hade jag supit upp.
Detta har jag visserligen svarat på hundra gånger, men here we go again.

Det finns tre krav som är viktiga när man söker hjälp för missbruksproblem:
1) Man får inte vara i beroendeställning till den som man ber om hjälp
2) Det får inte föras någon journal eller någon annan form av dokumentation
3) Hjälpen skall inte syfta till att bryta ner personen

De som du nämner går givetvis bort, men det återstår en hel del alternativ. Det finns läkare (håll käft om missbruket och be om hjälp med bakomliggande problem), vänner, svart medicin (antabus via darknet) och en hel del annat.

En annan sak som kan hjälpa är att ha ett realistiskt mål. Att skära ner kraftigt men inte sluta helt är inget värt för en tolvstegare, men i den verkliga världen där verkliga människor finns så är det ett stort framsteg.
Citera
2016-02-14, 13:17
Medlem
Citat:

De som du nämner går givetvis bort, men det återstår en hel del alternativ. Det finns läkare (håll käft om missbruket och be om hjälp med bakomliggande problem), vänner, svart medicin (antabus via darknet) och en hel del annat.

En annan sak som kan hjälpa är att ha ett realistiskt mål. Att skära ner kraftigt men inte sluta helt är inget värt för en tolvstegare, men i den verkliga världen där verkliga människor finns så är det ett stort framsteg.

Antingen så är du i en så stor förnekelse att du inte inser ditt missbruk eller så har du aldrig varit en missbrukare. Vad tror du är hela anledningen till att man hamnar i ett missbruk? Jo, för att man inte kan kontrollera sig och just missbrukar vad det nu är man är beroende av.
Det fungerar inte (för dom allra flesta) att bara skära ner utan det är inget som gäller om man ska bli kvitt sitt missbruk. Det är något som alla missbrukare redan testat på innan dom hamnat på botten, man säger till sig själv nu ska jag sluta men så sitter man där en dag och tänker men lite kan jag väl dricka, knarka eller spela. Sen är man fast igen.

Du är bara en gammal grinig gubbe som anser att allt i världen är emot dig. Sluta se allt så jäkla negativt, attityden måste du ändra gamle man!
Citera
2016-02-15, 08:55
Medlem
Citat:

1) Kraven kan jag skita i, vad spelar beroendeställningen för roll när man slagit i botten? Man är i beroendeställning till alkoholen och drogerna och det är det man måste komma ifrån. Jag förstår verkligen inte vad du menar med beroendeställning när man ber om hjälp, du kommer alltid vara i beroendeställning till någon eller något när du ber om något, det är ju en del av livet, vad är problemet?

2) Varför får det inte föras någon journal eller dokuementation? Vad är du så rädd för? Vad bryr jag mej om journaler eller dokumentation när jag krälar under tyngden av ett långvarigt beroende?

3) Det håller jag med om till 100%

Nu skriver du lite löst om att det finns läkare som kan hjälpa till med bakomliggande problem, men om man inte vet vad fan det är för bakomliggande problem då? Om jag bara mår så in i h-te dåligt och har panikångest, hur i hela fridens dar ska jag veta vad jag ska söka för bakomliggande problem?
Svart medicin gör fetbort, jag gick på Antabus, Naltrexon, Campral, bara skit, fungerar iofs kortsiktigt men inte sjutton kunde jag hålla mej nykter för det och när jag väl satt igång så kunde jag skitenkelt dricka igenom Antabusen.

Vänner, jo tjena, dom vännerna jag hade var ju i skiten dom också, det skulle ju vara som att gå till en Valborgsbra indränkt i bensin.

Nu vill jag seriöst veta vilka alternativa behandlingar, ja, behandlingar det finns som kan hjälpa en alkis som alternativ till 12 stegsbehandlingar. Inte något snack om krav eller darknetshoppar eller alternativa mediciner/droger, benn there, done that med katastrof som resultat.

När man slagit i botten behöver man hjälp, man vet inte vad man ska göra eller hur man skall bete sej, då kan man inte sitta och rada upp krav eller önskemål för dom är helt orealistiska.
Citera
2016-02-16, 19:38
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Antingen så är du i en så stor förnekelse att du inte inser ditt missbruk eller så har du aldrig varit en missbrukare. Vad tror du är hela anledningen till att man hamnar i ett missbruk? Jo, för att man inte kan kontrollera sig och just missbrukar vad det nu är man är beroende av.
Det fungerar inte (för dom allra flesta) att bara skära ner utan det är inget som gäller om man ska bli kvitt sitt missbruk. Det är något som alla missbrukare redan testat på innan dom hamnat på botten, man säger till sig själv nu ska jag sluta men så sitter man där en dag och tänker men lite kan jag väl dricka, knarka eller spela. Sen är man fast igen.

Du är bara en gammal grinig gubbe som anser att allt i världen är emot dig. Sluta se allt så jäkla negativt, attityden måste du ändra gamle man!
Jag är förvisso medveten om att förnekelse är ett ord vars innebörd är en annan på programspråk än i vanligt språk, men jag skulle ändå vilja be dig att förklara vad du anser att jag förnekar.

Det finns faktiskt människor som har varit missbrukare och lyckats dra ner, de är vanligare än du tror. Problemet är att tolvstegare lever i sin avskärmade värld där de ständigt bekräftar sina verklighetsfrånvända uppfattningar för varandra. Jag tror att de är rädda för att ta till sig att det finns människor som lyckas dra ner eftersom att de hotar deras världsbild.
Citera
2016-02-16, 19:59
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
1) Kraven kan jag skita i, vad spelar beroendeställningen för roll när man slagit i botten? Man är i beroendeställning till alkoholen och drogerna och det är det man måste komma ifrån. Jag förstår verkligen inte vad du menar med beroendeställning när man ber om hjälp, du kommer alltid vara i beroendeställning till någon eller något när du ber om något, det är ju en del av livet, vad är problemet?
Därför att det innebär att den som du är i beroendeställning till får en väldig makt över och ett väldigt starkt påtryckningsmedel på dig. Jag är inte intresserad av att låta någon annan styra mitt liv och på grund av detta så avråder jag från att diskutera missbruk med någon som man är i beroendeställning till.
Citat:
2) Varför får det inte föras någon journal eller dokuementation? Vad är du så rädd för? Vad bryr jag mej om journaler eller dokumentation när jag krälar under tyngden av ett långvarigt beroende?
Därför att information är makt. Jag är inte intresserad av att någon har tillgång till information som kan användas till att få mig omhändertagen, få mina barn omhändertagna, få mitt körkort och mina vapenlicenser indragna, tvinga mig att lämna urinprov, få mig sparkad från jobbet (igen), m.m.

Är detta verkligen så svårt att förstå eller gör du dig till?
Citat:
3) Det håller jag med om till 100%

Nu skriver du lite löst om att det finns läkare som kan hjälpa till med bakomliggande problem, men om man inte vet vad fan det är för bakomliggande problem då? Om jag bara mår så in i h-te dåligt och har panikångest, hur i hela fridens dar ska jag veta vad jag ska söka för bakomliggande problem?
Svart medicin gör fetbort, jag gick på Antabus, Naltrexon, Campral, bara skit, fungerar iofs kortsiktigt men inte sjutton kunde jag hålla mej nykter för det och när jag väl satt igång så kunde jag skitenkelt dricka igenom Antabusen.

Vänner, jo tjena, dom vännerna jag hade var ju i skiten dom också, det skulle ju vara som att gå till en Valborgsbra indränkt i bensin.

Nu vill jag seriöst veta vilka alternativa behandlingar, ja, behandlingar det finns som kan hjälpa en alkis som alternativ till 12 stegsbehandlingar. Inte något snack om krav eller darknetshoppar eller alternativa mediciner/droger, benn there, done that med katastrof som resultat.
Du använder dig av ful retorik mot mig. Jag har redan skrivit om ett antal saker som en person kan göra för att bli nykter, men du bara avfärdar dem med argumentet att de inte fungerar på dig och kräver därefter nya svar. Det är som att jag står i en labyrint samtidigt som du sitter ovanför och ser vägen ut. Du tvingar mig att gå enligt din väg och till slut så hittar jag utgången där farbror Bill står och flinar. Jag går inte på dina fintar och de håller inte.

Den hjälplöshet som du beskriver låter inte självupplevd. Den låter snarare repeterad och inlärd under ett stort antal möten och under långa studier av farbror Bills böcker. Jag har själv suttit öga mot öga med och lyssnat på människor som låter som du gör. Jag minns särskilt en man som var förbannad på kommunens öppenvård eftersom att de inte ville att han skulle missionera där.

Allt utom programmet är fel för er, men ni tenderar att upprepa samma fraser och argument och blir därför väldigt lätta att identifiera efter en tid.
Citat:
När man slagit i botten behöver man hjälp, man vet inte vad man ska göra eller hur man skall bete sej, då kan man inte sitta och rada upp krav eller önskemål för dom är helt orealistiska.
På vilket sätt är det orealistiskt att ha önskemål?
Citera
2016-02-16, 22:31
Medlem
Citat:
Därför att det innebär att den som du är i beroendeställning till får en väldig makt över och ett väldigt starkt påtryckningsmedel på dig. Jag är inte intresserad av att låta någon annan styra mitt liv och på grund av detta så avråder jag från att diskutera missbruk med någon som man är i beroendeställning till.
Därför att information är makt. Jag är inte intresserad av att någon har tillgång till information som kan användas till att få mig omhändertagen, få mina barn omhändertagna, få mitt körkort och mina vapenlicenser indragna, tvinga mig att lämna urinprov, få mig sparkad från jobbet (igen), m.m.

Ok, jag köper det, du vill inte på något sätt dej i en situation där du i framtiden kan få konsekvenser för ditt missbruk, det är fullt förståeligt.

Citat:
Är detta verkligen så svårt att förstå eller gör du dig till?Du använder dig av ful retorik mot mig. Jag har redan skrivit om ett antal saker som en person kan göra för att bli nykter, men du bara avfärdar dem med argumentet att de inte fungerar på dig och kräver därefter nya svar. Det är som att jag står i en labyrint samtidigt som du sitter ovanför och ser vägen ut. Du tvingar mig att gå enligt din väg och till slut så hittar jag utgången där farbror Bill står och flinar. Jag går inte på dina fintar och de håller inte.

Du gör ju exakt samma sak mot mej när du helt avfärdar behandlingshem, AA/NA, 12 stegsmodeller med mera, vad är skillnaden?

Jag förstår att du testat 12 stegsmodellen och till skillnad mot mej har du gjort stegarbete och läst AA boken men det fungerade inte på dej. Samma sak har det varit för mej med mediciner och KBT, det fungerade inte på mej.

Citat:
Den hjälplöshet som du beskriver låter inte självupplevd. Den låter snarare repeterad och inlärd under ett stort antal möten och under långa studier av farbror Bills böcker. Jag har själv suttit öga mot öga med och lyssnat på människor som låter som du gör. Jag minns särskilt en man som var förbannad på kommunens öppenvård eftersom att de inte ville att han skulle missionera där.
Nu är det du som är ful och försöker påskina att jag läst AA boken men det har jag inte och det vet du, du vill också påskina att jag snor andras berättelser men man ska inte döma andra efter sej själv, sådan är jag inte. Jag må vara mycket men jag stjäl inte andras berättelser eller livsöden.

Den är i högsta grad självupplevd, det må låta otroligt i dina öron att jag skulle må så himla dåligt och riskera att tappa jobb, familj, bostad med mera när jag växte upp i ett hem med en gravt alkoholiserad far som söp ihjäl sej. Tro mej, jag har klandrat mej själv så många gånger att jag gått i min fars fotspår när jag en gång för länge sedan sa till mej själv att jag aldrig, aldrig aldrig skulle bli alkoholist.

Vad har den där mannen som gick på din lilla kommuns öppenvård med mej att göra?

Citat:
Allt utom programmet är fel för er, men ni tenderar att upprepa samma fraser och argument och blir därför väldigt lätta att identifiera efter en tid.På vilket sätt är det orealistiskt att ha önskemål?

För mej och många andra så var önskemålen riktade till att jag skulle lära mej att dricka normalt eller få fortsätta att dricka lite då och då men det vet ju både du och jag att för en riktig kronalkis så går inte det, det är total avhållsamhet som gäller för de flesta alkoholister som exempelvis jag.

Vad jag vill komma till är att det är fult av dej att förkasta vissa behandlingsformer och "varna för dom" när du "rekommenderar" andra former såsom medicinering och exempelvis psykoterapi. Det är inget fel i adekvat medicinering och psykoterapi men för många med mej så fungerar det inte, kanske kortsiktigt men ofta går det åt helvete igen. Samma är det för många som testar behandlingshem eller AA, det är nog (ingen vet med säkerhet) samma procentsats för vunnen nykterhet i båda fallen, ca 10-20%.

Varken du eller jag är behandlare, läkare, terapeuter, vi är alkoholister och har lååååång erfarenhet av misär, fyllor, konsekvenser men det är också allt. Jag tycker man ska ha ett öppet sinne och prova den hjälp som erbjuds för alternativet är inte roligt.
Senast redigerad av Pappa66 2016-02-16 kl. 22:33.
Citera
2023-03-04, 23:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag har under en tid försökt debattera tolvsteg och missbruksvård här i drogrebabilitering. När människor i en svår situation har kommit in hit för råd och stöd har jag manat dem till försiktighet samtidigt som de som jag uppfattar som tolvstegare mer eller mindre hämningslöst har manat dem till att kapitulera, inte bara inför sig själva, utan även inför samhället, arbetsgivare och tolvstegsindustrin.

Tolvstegarna här i drogrehabilitering har inte sällan blivit väldigt provcerade av att jag har varnat potentiella rekryter för att ge upp hela sin integritet och deras argument har inte sällan bestått av rena personangrepp där andemeningen är att jag knarkar, vill döda andra människor, ljuger och följdaktligen bör hålla käften. Inte sällan så har mina varningar och påståenden bemötts med rena lögner, till exempel så har tolvstegare på fullt allvar hävdat att en missbrukare inte riskerar att bli av med körkortet om han eller hon bara söker vård frivilligt samt att myndigheter inte har tillgång till människors sjukjournaler. Trots att de har motbevisats av lagtexter, vittnesmål och myndighetsbeslut så vägrar de ge med sig och erkänna att det jag säger stämmer. Enstaka tolvstegare har hävdat att jag har rätt i teorin, men att det jag varnar för aldrig inträffar i praktiken.

Inte sällan har tolvstegarna försökt att flytta debatten från tolvsteg till mig som person. De har gång på gång försökt få mig att avslöja vem jag är så att de kan ta kontakt med en eventuell grupp som jag har gått till. Tolvstegsindustrin är smutsig och tjänar abnorma pengar på att människor försätts i en situation där de med hot om uppsägning, förlorat körkort, förlorad vårdnad, m.m. tvingas delta i deras program. Jag har med egna ögon bevittnat hur tolvstegare har anmält avhoppare till socialtjänsten.

Jag skall göra något som jag aldrig har gjort förut. Jag brukar normalt sett vara väldigt restriktiv med detaljer som kan outa mig, men nu gör jag ett undantag. Jag har nämligen personlig erfarenhet av att bli anmäld till myndigheter och hotad med tolvsteg.

I samband att jag fyllde 30 år så genomgick jag en läkarundersökning där jag lämnade ett blodprov utan att tänka på konsekvenserna. Provet visade förhöjt CDT och naiv som jag var så erkännde jag att det berodde på hög alkoholkonsumtion. Detta visade sig vara mitt livs största misstag och var början till en ström av anmälningar och hot. Bland annat anmäldes jag till socialtjänsten och utöver detta så tog personalavdelningen på det företag som jag arbetade på kontakt med tolvstegsindustrin. Så mycket för den tystnadsplikten. Detta var 2008 och tystnadsplikten är ännu mer urholkad idag!

Jag ville inte förlora min anställning och tvingades därför av personalavdelningen att delta i en slags primärbehandling (tolvsteg) i väntan på plats på behandlingshem. I denna primärbehandling så ingick bland annat obligatoriska AA-möten. Redan under de första behandlingstillfällena och under det första AA-mötet så skar det sig på grund av den uppenbara lögnen att AA inte är en religös organisation. Jag ifrågasatte sinnesrobönen och stegen och det tog inte lång tid innan jag blev utsprakad från tolvstegsindustrin på grund av vad de kallade för bristande motivation. På mycket för det öppna sinnelaget.

Efter att jag hade gett farbror Bill och hans industri fingret så skulle jag givetvis straffas och min arbetsgivare hotade med uppsägning. Tolvstegsindustrin hade nämligen övertygat personalavdelningen om att jag skulle återfalla och bli en stor kostnad för mitt företag och att jag därför borde sparkas. Jag valde att förekomma dem genom att säga upp mig själv. Som tur var så var min närmsta chef vänligt sinnad och gav mig bra referenser som jag senare hade stor nytta av.

Den lärdom jag drog av detta vad att aldrig någonsin vara ärlig med eller låta någon dokumentera något om missbruk. Du ångrar aldrig det du inte har sagt! Jag fick även lärdomen att tolvstegsindustrin är en religiös sammanslutning som utnyttjar Sveriges alkohol och narkotikapolitik till att tjäna pengar på människor samt att straffa de som inte accepterar deras lögner och religiösa dogmer. Det tog mig flera år att med hjälp av journalförstöring rensa ut all gammal skit som företagsläkare och andra hade antecknat om mig och om jag bara kan få en enda person att undvika samma resa så är det värt det. Om jag bara kan få en enda person att inte må dåligt över att han eller hon upplever sig ha gjort ett otillräckligt steg fyra så är även det värt det.

Även om jag inte hoppas på för mycket så kanske ni tolvstegare här i drogrehabilitering nu förstår varför jag har ett visst mått av agg mot myndigheter, sjukvård och framför allt tolvstegsindustrin. Det är endast genom att fler människor vågar ge dessa fingret som det kan ske en förändring till det bättre! Jag uppmanar alla som går in i detta forum att tänka både en och två gånger innan ni avslöjar något om er situation för sjukvården, företagshälsan, socialtjänsten eller någon annan.
Du skulle gått på AA istället för på tolvstegsbehandling.
Citera
2023-03-05, 11:39
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du skulle gått på AA istället för på tolvstegsbehandling.
XA och tolvstegsbehandling har ett symbiostiskt förhållande till varandra, och eftersom att den ena inte man existera utan den andra så går det inte att skilja dessa åt. De är båda en del av tolvstegsindustrin. Jag har inte vid ett enda tillfälle ångrat att jag gav farbror Bill och hans sekt fingret. Jag har varit nykter (som i total avhållsamhet från alkohol och andra droger, inte tolvstegsnykter) i ca sex och ett halvt år nu, men trots det så skulle jag hellre supa ihjäl mig än att buga mig för programmet. I mitt liv så är det jag som bestämmer. Jag är varken maktlös eller oförmögen att hantera mitt liv, snarare tvärtom.
Citera
2023-03-05, 15:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
XA och tolvstegsbehandling har ett symbiostiskt förhållande till varandra, och eftersom att den ena inte man existera utan den andra så går det inte att skilja dessa åt. De är båda en del av tolvstegsindustrin. Jag har inte vid ett enda tillfälle ångrat att jag gav farbror Bill och hans sekt fingret. Jag har varit nykter (som i total avhållsamhet från alkohol och andra droger, inte tolvstegsnykter) i ca sex och ett halvt år nu, men trots det så skulle jag hellre supa ihjäl mig än att buga mig för programmet. I mitt liv så är det jag som bestämmer. Jag är varken maktlös eller oförmögen att hantera mitt liv, snarare tvärtom.
AA kan fungera utan tolvstegsbehandlingar.
Det finns massvis av medlemmar som inte gått någon tolvstegsbehandling men som går på AA.
Jag är en av dem.
Och har inget behov att ge Bill fingret, det låter ju märkligt att uttruycka sig så.
Har inget behov av att uttala mig så nedvärderande heller om de alternativ som fungerar för andra.
-------------------
Jag ser annars AA som en sista utväg för de långt gångna alkoholister där inget annat funkar till slut.
Men det var ju bra att höra att du har så lång nykterhet av egen kraft - verkligen bra gjort.
Du slår mig med ett halvår drygt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in