• 1
  • 2
2016-02-07, 02:13
Medlem
Varför har det blivit fult att vara rik i dagens Sverige?

Det räcker bara med att kolla på USA, där gillar folk rika människor, dom uppskattar folk som når framgång i form av pengar.

I Sverige så pratar NÄSTAN alla illa om rika människor, ingen blir glad om han har köpt en ferrari/ny lägenhet/ny tv/ny soffa eller liknande OM inte personen i fråga är kändis... Men om det är en helt "vanlig" person så uppstår detta.

Har det alltid varit så i Sverige? Isf vad beror det på? Om man kollar tillbaka 50-150 år i Sverige, var det lika fult då?
Citera
2016-02-07, 02:17
Medlem
TheGamers avatar
Om det någonsin har varit stort med pengar, stora bilar och hus i Sverige, så är det nu. Och det är tråkigt att se, för pengar var under en lång period sekundärt i Sverige och folket var lyckligare - idag är jakten på pengar, för att konsumera i överflöd, enorm och folk sätter hela sina liv i pant för saken skull.
Citera
2016-02-07, 02:37
Medlem
Tycker inte det är fult att vara rik, och känner inte många normalt sinnade som anser det heller. Argt vänsterfolk som fortfarande tjatar om klassfrågor finns förstås, men jag upplever dem som betydligt färre än för bara några år sedan.

Mitt problem med rikedom är inte rikedomen i sig eller vem som besitter den, utan att värdena i samhället i Sverige förändrats till att pengar är det mest eftersträvansvärda på jorden.

Konsumtion är vår nya statsreligion som tog platsen kristendomen tryckts tillbaka från.

Bankerna är våra nya kyrkor, övertid är vår nya aftonbön och ekonomiskt framgångsrika är våra nya präster.

Lyckan förväntas finnas i konsumtionen, som är idag vad kristendomen var på 1800-talet.

Du skola konsumera och eftersträva materiell rikedom, om du så skall sälja din själ till SMS-låneföretagen för att uppnå detta saliga tillstånd.

Att tro på det monetära systemet vet jag inte om det är så mycket bättre än att tro på bibeln.
Citera
2016-02-07, 02:42
Medlem
Burkbubbas avatar
Har inte märkt av detta. Sen blir jag själv ganska intresserad av rika människor, oftast finns det en intressant historia bakom personen.

Att vinna på lotto räknar jag inte som en intressant historia. Men jag beundrar och ser upp till folk som från grunden lyckats ta sig till någon form av topp, och tjänat mycket pengar på vägen. Det är inga människor att spotta på, det är människor vi ska hylla. (Så länge dom gjort det lagligt)
Citera
2016-02-07, 03:15
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadpixel
Tycker inte det är fult att vara rik, och känner inte många normalt sinnade som anser det heller. Argt vänsterfolk som fortfarande tjatar om klassfrågor finns förstås, men jag upplever dem som betydligt färre än för bara några år sedan.

Mitt problem med rikedom är inte rikedomen i sig eller vem som besitter den, utan att värdena i samhället i Sverige förändrats till att pengar är det mest eftersträvansvärda på jorden.

Konsumtion är vår nya statsreligion som tog platsen kristendomen tryckts tillbaka från.

Bankerna är våra nya kyrkor, övertid är vår nya aftonbön och ekonomiskt framgångsrika är våra nya präster.

Lyckan förväntas finnas i konsumtionen, som är idag vad kristendomen var på 1800-talet.

Du skola konsumera och eftersträva materiell rikedom, om du så skall sälja din själ till SMS-låneföretagen för att uppnå detta saliga tillstånd.

Att tro på det monetära systemet vet jag inte om det är så mycket bättre än att tro på bibeln.
Håller med här. Det är som om vi styrs av vår avundsjuka. Det har dock inte blivit "fult" att vara rik, det har snarare blivit något att sträva efter, vilket i sig inte är särskilt sjukt. Människan har länge strävat efter frihet och i dagens samhälle är rikedom det samma som frihet. Detta är det fula.

Med reservation för stavfel och otydlighet då jag är alkoholpåverkad.
Citera
2016-02-07, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Det räcker bara med att kolla på USA, där gillar folk rika människor, dom uppskattar folk som når framgång i form av pengar.

Vill inte hålla med där. Det beror mycket på vilka du frågor. Det skiljer sig mycket mellan de olika kulturerna och de finns en hel del olika. De vi ser från Sverige är ett väldigt snävt urval.

Citat:
Har det alltid varit så i Sverige? Isf vad beror det på? Om man kollar tillbaka 50-150 år i Sverige, var det lika fult då?

Nej, det var ganska lugnt under 80-90 talet, och har ökat nu på sistone. Det var också mer förakt under 30-40 talet att döma av dåtidens litteratur kring proletärer och borgare.

Jag tror att det har att göra med mängden fattiga människor. De sticker i ögonen på de som själva kämpar ekonomiskt eller har släktingar, vänner, bekanta som lever fattigt.

Om en grupp har en ensam fattig är det inte så mycket, men är de två-tre stycken kan de börja ventilera sina känslor med varandra, och därifrån kan eventuellt hat/förakt också sprida sig.
Citera
2016-02-07, 07:43
Medlem
MLEs avatar
Citat:

I Sverige så pratar NÄSTAN alla illa om rika människor, ingen blir glad om han har köpt en ferrari/ny lägenhet/ny tv/ny soffa eller liknande OM inte personen i fråga är kändis... Men om det är en helt "vanlig" person så uppstår detta.

I grunden i Sverige så finns det väl någon slags tro på en rättvis fördelning av resurserna. Det är den grundläggande moralen som råder. Och den har väl en lång tradition. Men samtidigt så finns det här vikingablodet! Vi tar det vi vill ha! Däremellan så uppstår en konflikt, som gör kanske att avundsjuka sprids som en slags smitta. Vikingarnas karaktär ska man inte blanda ihop med andra ursprungsfolk. Vikingarna var ju rika och hatade för sin grymhet framförallt, jorden runt.
Citera
2016-02-07, 09:22
Medlem
cacas avatar
Är bara den vanliga avundsjukan hos de som inte har pengar, de är de som pratar skit om de som är rika. Inget annat än avund!

Har själv hört sånt skitsnack riktat mot mig när jag handla på ICA, två gubbar som tissla om hur fan kan den jäveln tjäna så mycket? Såg i taxeringskalendern blablabla...

Gör något åt din egen situation istället för gnälla på andra!
Citera
2016-02-07, 10:14
Medlem
dwgs avatar
För alla är avundsjuka.
Citera
2016-02-07, 10:21
Bannlyst
För att majoriteten i Sverige är utbildade till skilland från USA där man tror att pengar är allt.

99% av kvinnorna i usa är golddiggers. Var glada för att ni får bo i Sverige och sluta snacka skit om tjejerna i Sverige hade ni varit i USA hade ni aldrig nånsin haft fått ligga eller förhållande om ni var inte rika.
Citera
2016-02-07, 10:53
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Jag har heller aldrig upplevt detta och ser upp till människor som skapat sin egen rikedom. Människor som kämpat från grunden och som nått till toppen är inspirerande för mig och jag gläds gärna med dem. Jag har däremot svårt för människor som besitter rikedom de ärvt sedan generationer. Men det är inte för att de är rika utan för att de många gånger inte har någon som helst verklighetsuppfattning vad gäller samhället eller livet i övrigt. Har man alltid kunnat köpa allt och aldrig saknat något så är det svårt att sätta sig in i andra människors situation. Det är oftast dessa människor som skriker högt om alla människors lika värde och att vi minsann ska hjälpa alla jordens människor. Själva berörs de såklart inte av några av de medföljande konsekvenserna.

Sedan är det i Sverige väldigt många människor som tror sig besitta en rikedom men som i själva verket lever på lån och krediter. Dessa människor har jag inte mycket till övers för. Gillar över lag inte människor som enbart ser värde i materiella ting.
Citera
2016-02-07, 11:14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Generaliserande skitprat. Skillnaderna mellan rika och andra har inte varit så stor på länge i Sverige och i världen. Man måste väl fö vara bra korkad om man blir glad när någon rik person köper en Ferrari till medan man själv får det allt sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in