2016-02-06, 14:24
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Jo. Det är klart, det angår alla. Men sen om vi ska diskutera översättning måste vi ta till oss historien och bakgrunden till ordet. Vad jag har förstått är ordet gammalt, det kommer från grekiska och betyder "främling". Ordet i sig signalerar alltså utanförskap, så jag har lätt att förstå att man hellre använder ett inhemskt ord, istället för ett som blivit tillskrivet en.

Nu tror jag få människor tänker på ordets ursprung eftersom varken svenskar eller romer normalt talar gammalgrekiska. Jag accepterar att vi tar in alternativet "rom" i svenska språket för dem som känner att det är bättre. Men jag förstår inte varför man ska bannlysa "zigenare" och ge det värre klang än det någonsin haft. Varför inte arbeta för att båda orden blir värdeneutrala och används parallellt. Då undviker man att äldre litteratur missuppfattas.
Citera
2016-02-06, 14:33
Medlem
Cannibal Hippies avatar
Har alltid ansett att ordet zigenare har en bättre klang. Z förknippar iallafall jag med en ganska speciell kultur. Ordet rom förknippar jag enbart med tiggare som sitter med en pappmugg.
Ett jävla trams att Z-ordet ska vara tabu och *trumvirvel* kränkande.

Edit: dom flesta zigenare, utgår jag ifrån iallafall, skiter nog fullständigt i vilket ord dom kallas.
Senast redigerad av Cannibal Hippie 2016-02-06 kl. 14:35.
Citera
2016-02-06, 17:42
Medlem
sommarlovs avatar
Att använda ordet zigenare är inte samma sak som att kalla sig för, identifiera sig som zigenare.

De får kalla sig vad de vill, och vi får kalla dom för vad vi alltid har kallat dom.

Hur skulle det kunna förändra något, att plocka bort eller ersätta vissa ord?
Citera
2016-02-06, 17:51
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Att använda ordet zigenare är inte samma sak som att kalla sig för, identifiera sig som zigenare.

De får kalla sig vad de vill, och vi får kalla dom för vad vi alltid har kallat dom.

Hur skulle det kunna förändra något, att plocka bort eller ersätta vissa ord?

Ja, bara för att några uppfattar ordet som förnedrande medan andra uppfattar det värdeneutralt ser jag inte någon anledning att bannlysa det. Tvärtom! För mig är det löjeväckande att zigenare döps om till z-ordet. Det är som det vore ern hädelse att säga det och påminner om Jehova-scenen i Life of Brian.
Citera
2016-02-07, 12:15
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nu tror jag få människor tänker på ordets ursprung eftersom varken svenskar eller romer normalt talar gammalgrekiska. Jag accepterar att vi tar in alternativet "rom" i svenska språket för dem som känner att det är bättre.
Ja, det är sant. Men man kommer inte ifrån att det är ett ord som tillskrivits gruppen *, istället för ett ord som är inhemskt. Visst har det använts, som du kallar det, värdeneutralt, men det tyngs ner av en historia av utanförskap gentemot majoritetsbefolkningen.

Edit: * = Jag ville förtydliga det genom att ge det en etymologisk bakgrund.
Citat:
Men jag förstår inte varför man ska bannlysa "zigenare" och ge det värre klang än det någonsin haft. Varför inte arbeta för att båda orden blir värdeneutrala och används parallellt. Då undviker man att äldre litteratur missuppfattas.
Ordet verkar gå åt samma håll som "lapp", jag vet inte om någon som fortfarande kallar samer för lappar. Jag tycker det är en naturlig utveckling om vi ska gå ifrån diskriminering, negligering (och förtryck) av minoritetsgrupper, att Sverige faktiskt lyssnar på dessa och tar till sig hur de benämner sig själva.

Men för att återgå vad den här tråden handlar om: jag tycker man ska anpassa historien efter samtiden. Det är ju kontraproduktivt om vi ska förstå den, oavsett vad ligger för värdering i orden.
Senast redigerad av BierFurAlle 2016-02-07 kl. 12:19. Anledning: Förtydligande kring och förklaring till tidigare inlägg
Citera
2016-02-08, 08:43
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ja, det är sant. Men man kommer inte ifrån att det är ett ord som tillskrivits gruppen *, istället för ett ord som är inhemskt. Visst har det använts, som du kallar det, värdeneutralt, men det tyngs ner av en historia av utanförskap gentemot majoritetsbefolkningen.

Edit: * = Jag ville förtydliga det genom att ge det en etymologisk bakgrund.

Ordet verkar gå åt samma håll som "lapp", jag vet inte om någon som fortfarande kallar samer för lappar. Jag tycker det är en naturlig utveckling om vi ska gå ifrån diskriminering, negligering (och förtryck) av minoritetsgrupper, att Sverige faktiskt lyssnar på dessa och tar till sig hur de benämner sig själva.

Men för att återgå vad den här tråden handlar om: jag tycker man ska anpassa historien efter samtiden. Det är ju kontraproduktivt om vi ska förstå den, oavsett vad ligger för värdering i orden.

Katarina Taikon skapade en ökad medvetenhet på 60-70-talet och framställde sig själv och andra zigenare som starka människor med egen kultur och egen vilja. Därmed förändrades även klangen hos ordet "zigenare" och många svenska zigenare är i dag stolta att vara just zigenare:

http://www.ur.se/Produkter/180930-UR...ngoalla-Millon

https://youtu.be/_LPD7GhWILQ?t=183

Efter Katarina Taikons död så har gruppen alltmer klassats som menlösa och försvarslösa offer och deras namn svartlistats som tyngt av rasism och kolonialt tänkande. Är detta verkligen en bra utveckling?

Jag tycker det är väldigt kontraproduktivt att medvetet svärta ner ett vedertaget namn för en minoritetsbefolkning på detta sätt:

1. All litteratur som handlat om zigenarnas situation och deras kultur - även progressiv litteratur som stridit för zigenarnas sak - uppfattas som i bästa fall naiv, i värsta fall rasistisk.

2. De zigenare som, liksom Singoalla Millon och Katarina Taikon, stridit för att bli accepterade i Sverige som just zigenare, riskerar bli betraktade som naiva "husblattar" som inte förstår att de blir kränkta

3. Det uppstår irritation hos majoritetsbefolkningen när Språknämnden och Svenska Akademin bestämmer att ett ord är kränkande och därmed dödsdömer det från att användas i media. Det är stor risk att denna irritation riktas mot minoriteten man vill skydda.
Senast redigerad av DickeFix 2016-02-08 kl. 08:46.
Citera
2016-02-08, 11:55
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Men för att återgå vad den här tråden handlar om: jag tycker man * ska anpassa historien efter samtiden. Det är ju kontraproduktivt om vi ska förstå den, oavsett vad ligger för värdering i orden.

* = INTE. Herregud, så fel. Så kan det gå när inte haspen är på.
Citera
2016-02-08, 14:22
Medlem
Det viktigaste här är väl ändå hur representativa Katarina och Singoalla är? Finns det inget motstånd bland dem som kallas zigenare mot att bli kallade det så finns det ingen anledning att inte kalla dem det. Men om motståndet är starkt så spelar det egentligen ingen roll om detta motstånd skulle komma från missförstånd om ordets betydelse, det är då upp till dem som inte tar illa upp av att kallas zigenare att försöka förklara för dem som tar illa upp av det att de inte borde göra det - det är inte upp till dem som förolämpar att förklara för den förolämpade att de har fel.

Det är omöjligt att inte dra paralleller till ordet neger. Det finns gott om svarta svenskar som fortfarande kallar sig negrer och aldrig skulle få för sig att bli förolämpade av att bli kalla det (man kan däremot självklart säga neger på ett nedvärderande sätt, men då är det hur och inte vad man säger som är förolämpande). Jag vill hävda att den svarta svensk som blev förolämpad av att bli kallad neger på 80-talet inte förstod att ordet var neutralt på svenska, men att den vita svensk som vill fortsätta kalla svarta för negrer inte förstår att ordet fått en negativ betydelse.

Jag tror att om ett ord används för att beskriva en del av populationen så är det de som ingår i den gruppen som bör ta kampen, både för och emot. Att revidera boken är en skymf, och visar på bristande respekt för individen. Om någon vill identifiera sig själv och de sina som zigenare så är det inte upp till en förläggare som aldrig kallats zigenare i hela sitt liv att avgöra huruvida det är okej.
Citera
2016-02-08, 16:04
Medlem
BierFurAlles avatar
Här har vi ett nyktert resonemang, anser jag: http://www.svd.se/nar-zigenare-blev-romer

Citat:
3. Det uppstår irritation hos majoritetsbefolkningen när Språknämnden och Svenska Akademin bestämmer att ett ord är kränkande och därmed dödsdömer det från att användas i media. Det är stor risk att denna irritation riktas mot minoriteten man vill skydda.
Men jag har lite svårt att förstå det resonemanget. I minoritetsfrågor ska man väl inte gå majoritetens ärenden, eller ge efter för om vissa människor beter sig kränkande. Tvärtom skulle jag vilja säga.
Senast redigerad av BierFurAlle 2016-02-08 kl. 16:06. Anledning: Ändringar gjordes för överskådlighetens skull
Citera
2016-02-08, 22:19
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Här har vi ett nyktert resonemang, anser jag: http://www.svd.se/nar-zigenare-blev-romer

Men jag har lite svårt att förstå det resonemanget. I minoritetsfrågor ska man väl inte gå majoritetens ärenden, eller ge efter för om vissa människor beter sig kränkande. Tvärtom skulle jag vilja säga.

Nej, man ska undvika att kränka någon om det är möjligt. Men det känns som ett påhopp när en liten minoritet av en minoritet predikar för en majoritet vad deras folk ska heta i översättning. När det gäller svartlistningen av "zigenare" och bytet till ordet ”rom” var den främsta orsaken att nyinvandrade efter Balkankriget inte gillade ordet zigenarkonsulent eftersom eftersom ordet ”ţiganii” på Balkan upplevdes pejorativt. Därför beslöt Språkrådet (som då hette Svenska språknämnden) att myndigheter som arbetade med integration på nationell nivå skulle använda ordet ”rom” istället.

Anna Vogel, ”Laddade ord: Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan.”, Språk & Stil, ISSN 1101-1165, Vol. NF 24, 72-100 s.
http://su.diva-portal.org/smash/get/...FULLTEXT01.pdf

Detta gjordes utan inhemsk debatt och utan att förankra beslutet hos svenska zigenare. Jag finner det stötande att man på grund av språkförbistring hos en nyanländ minoritet av en minoritet så lätt svartlistar ett vedertaget namn.

Jag tycker att man kunde införa ordet rom utan att officiellt förklara ordet zigenare som rasistiskt. SvD-artikeln berör just problemet som det blir när man ändrar ords betydelse. Det rimliga är att betrakta zigenare som en (äldre) variant av rom, där sammanhanget får avgöra. Det är totalt onödigt och kontraproduktivt att officiellt stämpla "zigenare" som rasistiskt. De som ändå tycker så får väl säga "rom" om de vill.

När det gäller svarta så var i slutet av 60-talet ca hälften emot att ta bort ordet "Negro", det ord som Martin Luther King kämpat under, för att byta till "Afro-American"

”An equally large, but not so vocal, group says the word ”Negro” is as accurate and as euphonious as the words ”black” and ”Afro-American.” This group is scornful of the premises of the advocates of change. A Negro by any other name, they say, would be as black and as beautiful–and as segregated. The times, they add, are too crucial for Negroes to dissipate their energy in fratricidal strife over names…Negro advocates charged indignantly that ”the whole black issue was raised by a handful of intellectuals, none of whom are black, except for their beards.”

Till och med så sent som 2000 var det ett aktivt motstånd bland äldre negrer mot att bli kallad Black eller African American:

”The category “Black, African Am., or Negro” was used in Census 2000, based on research in the late 1990’s that showed there was an older cohort of African-Americans who self-identified as “Negro.” Surprisingly, about 56,000 persons took the time to write in under the “some other race” category the word “Negro.” Above half of them were less than 45 years of age in 2000.”
Senast redigerad av DickeFix 2016-02-08 kl. 22:38.
Citera
2016-02-11, 18:02
Bannlyst
Jag undrar vad de gjort med den superpopulära flickserien Katitzi från 70 eller 80 tal. Den föreslogs ofta till tjejer av skolbibliotikarier och har filmats dessutom!

Antar att både tv serien och boken är censurerade eller bannade eftersom ordet zigenare används tusentals gånger.
Citera
2016-02-11, 18:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Zigenare, och judar med för den delen, har speciella ord som betyder "ingen av de våra".
Detta, om något, är en enorm diskrimering, men det talas det väldigt tyst om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in