Citat:
Ursprungligen postat av
BierFurAlle
Här har vi ett nyktert resonemang, anser jag:
http://www.svd.se/nar-zigenare-blev-romer
Men jag har lite svårt att förstå det resonemanget. I minoritetsfrågor ska man väl inte gå majoritetens ärenden, eller ge efter för om vissa människor beter sig kränkande. Tvärtom skulle jag vilja säga.
Nej, man ska undvika att kränka någon om det är möjligt. Men det känns som ett påhopp när en liten minoritet av en minoritet predikar för en majoritet vad deras folk ska heta i översättning. När det gäller svartlistningen av "zigenare" och bytet till ordet ”rom” var den främsta orsaken att nyinvandrade efter Balkankriget inte gillade ordet zigenarkonsulent eftersom eftersom ordet ”ţiganii” på Balkan upplevdes pejorativt. Därför beslöt Språkrådet (som då hette Svenska språknämnden) att myndigheter som arbetade med integration på nationell nivå skulle använda ordet ”rom” istället.
Anna Vogel, ”Laddade ord: Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan.”, Språk & Stil, ISSN 1101-1165, Vol. NF 24, 72-100 s.
http://su.diva-portal.org/smash/get/...FULLTEXT01.pdf
Detta gjordes utan inhemsk debatt och utan att förankra beslutet hos svenska zigenare. Jag finner det stötande att man på grund av språkförbistring hos en nyanländ minoritet av en minoritet så lätt svartlistar ett vedertaget namn.
Jag tycker att man kunde införa ordet rom utan att officiellt förklara ordet zigenare som rasistiskt. SvD-artikeln berör just problemet som det blir när man ändrar ords betydelse. Det rimliga är att betrakta zigenare som en (äldre) variant av rom, där sammanhanget får avgöra. Det är totalt onödigt och kontraproduktivt att officiellt stämpla "zigenare" som rasistiskt. De som ändå tycker så får väl säga "rom" om de vill.
När det gäller svarta så var i slutet av 60-talet ca hälften emot att ta bort ordet "Negro", det ord som Martin Luther King kämpat under, för att byta till "Afro-American"
”An equally large, but not so vocal, group says the word ”Negro” is as accurate and as euphonious as the words ”black” and ”Afro-American.” This group is scornful of the premises of the advocates of change. A Negro by any other name, they say, would be as black and as beautiful–and as segregated. The times, they add, are too crucial for Negroes to dissipate their energy in fratricidal strife over names…Negro advocates charged indignantly that ”the whole black issue was raised by a handful of intellectuals, none of whom are black, except for their beards.”
Till och med så sent som 2000 var det ett aktivt motstånd bland äldre negrer mot att bli kallad Black eller African American:
”The category “Black, African Am., or Negro” was used in Census 2000, based on research in the late 1990’s that showed there was an older cohort of African-Americans who self-identified as “Negro.” Surprisingly, about 56,000 persons took the time to write in under the “some other race” category the word “Negro.” Above half of them were less than 45 years of age in 2000.”