Citat:
Ursprungligen postat av
livetskokbok
Hej! Det är så att jag har blivit headhuntad till en riktigt grym tjänst. Nu har jag gått på flera intervjuer och har nu till slut blivit erbjuden rena drömtjänstem. Grejen är den att detta är en mycket acancerad ledande arbetsroll med extrem mycket ansvar med och en lön i 50000 kronorsklassen, vilket skulle betyda en rejäl uppgång. Dock vill jag inte bli provanställd. Jag är mellan 25-35 år gammal och detta är mitt andra jobb efter examen, jag har dock jobbat i 10 år innan jag började plugga.
På mitt nuvarande jobb har jag gjort bra ifrån mig och kunnat presentera flera lyckade resultat för den eventuellt nya arbetsgivaren, men jag förstår om dom skulle vilja tillämpa provanställnng då jag är ganska ny i branchen.
Detta vill inte jag. Jag gillar inte tanken att lämna en trygg anställning för en osäker. Jag funderar lite på vad jag skulle kunna presentera för legitim anledning för att komma undan detta.
Jag skulle tex kunna säga till rekryteraren att jag och min sambo är på gång att köpa en bostad men att efter att jag hört efter med banken fått höra att det kan bli problematiskt att få lånen beviljade om jag är pribanställd.
Hur ni några tips på vad jag skulle kunna säga för anlednngar och hur jag skulle lägga fram det på ett sätt som inte får mig att låta som en klåpare.
Tacksam för förslag och tips!
Hej!
Framtida argument fungerar sällan vid anställningar, du är inte ensam om att vilja ha en högre lön vilket verkar vara moroten för dig i detta fallet. Så ta inte upp ditt tänkta kommande bostadsköp som argument. Dagens privatekonomi är det som kan användas som en grund för att där ifrån lägga sin nya marginal.
Jag förstår inte hur du blivit headhuntad, det är oklart om det är av externt företag eller inom företaget du är på idag.
Om det är inom företaget du befinner dig idag så borde de kunna se vad du presterat och då borde provanställningen lättare gå att påverka.
Men om du blivit tillfrågad intresse från extern arbetsgivare så ser jag inte det varken konstigt eller ovanligt att de vill använda sig av provanställning. Du säger dig vara grön och du blir erbjuden en position som du inte varit i tidigare och ledande, detta är ju direkt avgörande.
Själv skulle jag inte erbjuda någon tillsvidare utan provanställning som inte varit i en ledande arbetsroll tidigare, dels för att jag inte vet hur individen presterar samt just dynamiken i gruppen och hur personen fungerar i organisationens dynamik.
Resultat och prestation är en viktig del, men som ledare är det mycket annat tänk som måste räknas in.
Jag tycker du skall vara nöjd och se det som personlig utveckling. Är det tjänsten du verkligen vill ha så lägg lönenivån på en lägre nivå och försök förhandla bort provanställningen, sedan kan du kanske bli omplacerad i företaget om det skulle vara så att du inte presterar i din nya roll. Men detta är inte alltid till fördel då det kan skapa negativa spänningar vid omplaceringar.
Se möjligheterna till ny arbetsroll, hus kommer alltid finnas kvar!