Citat:
Ursprungligen postat av
Batongdansen
Läser man vad som står i vk om varför X:et släpptes så står det inte att han friats från våldtäktsmisstankarna. Åklagaren säger "Utredningen gällande våldtäkt är klar, där har jag hämtat in den bevisning som jag kunnat säkra och jag bedömer att den inte räcker för en fällande dom". Antagligen finns det bevis för att han har våldtagit kvinnan men det räcker inte för att åtala X:et för grov våldtäkt utan bara för våldtäkt av normalgraden. Denna våldtäkt ska ha skett för länge sedan, min gissning är att den skedde för 10-15 år sedan. Då har preskriptionstiden löpt ut för våldtäkt av normalgraden (10 år) men ej för grov våldtäkt (15 år).
Natten i arresten verkade göra honom gott för dagen efter han släpptes var han mirakulöst helt botat från sin flygrädsla

och berättade på facebook att han satt på ett plan och var på resa. En bild av honom i flygstol bifogades som bevis för att han nu åkte flygplan för första gången på 15 år. X:et påstår att han åkt på "semester" men de flesta tolkade det som att han är på flykt och det spekuleras om att han åkt till något land som inte har avtal om utlämning med Sverige. Ena dagen hävdade han i tidningen att anklagelserna var dumheter men andra dagen smiter han från Umeå med svansen mellan benen. Gissningsvis är han alldeles för skyldig till anklagelserna för att våga sig tillbaka till stan igen.
Från mycket säkra källor har jag fått uppgifter om vad han anklagas för. Han har misshandlat sin tidigare sambo och hotat att döda sin exfru genom att slå ihjäl henne med en spade och han har också planerat att anlita invandrare för att söka upp henne och våldta henne.
I den del som kan kontrolleras så håller du dig inte riktigt till sanningen.
Du hävdar att det står i vk att han inte friats från våldtäktsmisstankarna. Det kan hända att det står så, jag har inte papperstidningen, men i folkbladet.nu, som vk.se länkar till, står att åklagaren säger följande om våldtäktsanklagelsen "Jag har därför beslutat mig för att lägga ner utredningen och fria honom i den delen".
Diskussionen om allvarlighetsgrad och preskriptionstid låter långsökt. Om det handlade om detta skulle åklagaren sannolikt uppgett att brottet var preskriberat. I folkbladet.nu står även att "Den allvarligaste brottsmisstanken gäller våldtäkt mot den ena kvinnan under en period för några år sedan". Några låter inte som 10-15 i mina öron.
Som jag förstår det är det antingen så att bevisen inte är tillräckliga mot MXL eller så kan det ifrågasättas om ett brott över huvud taget är begånget. Bevisläget är sällan gott efter några år vid den här brottstypen.
http://www.folkbladet.nu/1560230/for...-slappts?mobil
http://www.folkbladet.nu/1560103/for...valdtakt?mobil
Ditt påstående om att "det spekuleras" om att han flytt till ett land utan utlämningsavtal med Sverige är egentligen lite för fantasifullt för att kommenterats. Det är inte Joakim Posener vi snackar om. MXL är misstänkt för misshandel och olaga hot. Jag vill inte förringa brottstypen, men hallå, vem flyr landet för det - och lägger ut fotot på Facebook.