2016-02-04, 23:25
Medlem
Hur borstar man tänderna på en hund som vägrar öppna munnen åt mig. Har en valp på 7mån o aldrig borstat tänder och jag läser att det e obligatoriskt då uppfattar jag det som ett måste. Men lite tips hur ni gör med era hundar som bråkar emot borstning av tänder hade inte skadat

Jag ger "denta sticks" istället
Citera
2016-02-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Hur borstar man tänderna på en hund som vägrar öppna munnen åt mig. Har en valp på 7mån o aldrig borstat tänder och jag läser att det e obligatoriskt då uppfattar jag det som ett måste. Men lite tips hur ni gör med era hundar som bråkar emot borstning av tänder hade inte skadat

Jag ger "denta sticks" istället
Har en hund som är 11 år. Har aldrig borstat tänderna på honom. Perfekta tänder enligt veterinären. Lite tandsten som han tog bort bara.

Varierad kost är svaret. Han lever inte på torrfoder
Citera
2016-02-04, 23:47
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag har också en hund som vägrade. Är ni två ägare eller kan du åtminstone få med en kompis på tåget? Det är svårt att både tygla hunden och borsta.

Vi gjorde så här: Den ena håller hunden. Den andra sköter tandborsten. Försökte först med en sådan där "fingerkondom"(som vi kallar det) i tandborstmaterial som man trär över pekfingret men hunden bet så jävla hårt att det inte gick att stå ut för mig som var tandborstaren.

Körde sedan med tandborste samt kycklingtandkräm (....) varje dag. Han får en kycklinginlindad tuggpinne efter varje tillfälle och vi visar honom den innan. Går säkert med vilket godis som helst, men vår hund är ärligt talat bortskämd...

Det blev lättare och lättare och idag räcker det att vi sätter oss med honom så ger han i stort sett upp. Man måste helt enkelt visa att man är starkare och att han inte kommer undan. Vi är så klart inte våldsamma med hunden utan håller honom stadigt oavsett vad han försöker. Varje tandborstning avslutas först då han gett sig och inte kämpar emot. Om han fortfarande kämpar då man avbryter så lär han sig att han har fog för det.

Nu kör vi bara var tredje dag och det går fortfarande över förväntan. Hunden ger sig till sist.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2016-02-05 kl. 00:08.
Citera
2016-02-05, 01:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
Påhittat trams
Haha.. På sätt och vis håller jag med. Men hundar kan få ont i tänderna, och veterinärbesök är dyrt.
Själv löste jag problemet med min schäfer (som också vägrade) att ge honom gräddlikör. (Bailey's).
Varje fredag fick han några cl. gräddlikör, och därefter var det inga problem med att borsta vovvens tänder! Jag använde inte någon dyr specialutrustning, utan vanliga barntandborstar och tandkräm för människor. Hunden började faktiskt se fram emot tandborstningarna tillslut! (Han kanske blev alkis?)
Hursomhelst blev han 15 år, och dog med perfekta tänder.
Citera
2016-02-05, 11:48
Medlem
Parnborrs avatar
http://www.coolstuff.se/Bacontandkram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in