2005-11-14, 12:53
Medlem
Som sagt. Atomur. Hur ser dem ut? Hur mycket kostar dem? Tyligen så har telia två stycken som sitter kopplade till Fröken-Ur.

Finns det någon möjlighet för en privatperson att äga en sådan?
Skrytfaktorn torde vara rätt cool
Citera
2005-11-14, 13:00
Bannlyst
Atomur heter det fr det frsta, och nej, du kan nog inte kpa en sn... Pris? Jag vet inte, ngra miljoner?

Lite mer information angende frken ur hittar du p:
http://www.sp.se/metrology/timefreq/sv/Froken_Ur.htm
Citera
2005-11-14, 13:19
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeder

Finns det någon möjlighet för en privatperson att äga en sådan?
Skrytfaktorn torde vara rätt cool
Kolla med Peter Löthberg (InternetGuru). Han smugglade in ett från dåvarande
Sovjet när ingen i Sverige ville erbjuda honom "Svensk Normaltid" till Internet.
Citera
2006-03-25, 10:17
Medlem
lucaslaguns avatar
Lnar denna gamla trden. En klocka som stlls in efter ett atomur, hur gr det till? r det radiovgor, via satelit eller vad?
Citera
2006-03-25, 11:31
Medlem
Det r en liten bit av ngon cesiumisotop som snderfaller ett visst antal gnger p en sekund. Man har rknat ut hur mnga gnger det r s rknar klockan gngerna s fr man en exakt sekund.
Citera
2006-03-25, 12:31
Medlem
lucaslaguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Det r en liten bit av ngon cesiumisotop som snderfaller ett visst antal gnger p en sekund. Man har rknat ut hur mnga gnger det r s rknar klockan gngerna s fr man en exakt sekund.

Tror du missfrstod mig. Min vckarklocka stller in sig genom nt atomur i Berlin eller var det nu r. Hur fr min klocka informationen frn klockan i Berlin?
Citera
2006-03-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucaslagun
Tror du missfrstod mig. Min vckarklocka stller in sig genom nt atomur i Berlin eller var det nu r. Hur fr min klocka informationen frn klockan i Berlin?

Mitt inlgg var egentligen riktat till trdstartaren. Fr han undrade vl hur atomuren fungerade? Men jo din klocka fr radiovgor frn tyskland. Jag hade en och den fick ifrn Frankfurt. Och inte frn satelit utan frn radiotorn. Tror jag.

Edit: Oj sg inte att trden var s gammal.
Citera
2006-03-25, 15:42
Medlem
Sk Atomur bygger p att en viss resonansfrekvens i atomer r mycket exakt. Det handlar allts om att stadkomma en frekvensnormal som r mycket exakt, och bde lng- och korttidsstabil. Rubidiumoscillator r den billigare, Cesium den dyrare och bttre. I huvuddrag; en liten mngd mycket ren metall r innesluten i en vacuumkammare, vrms upp till frngning och exciteras med ett elektromagnetiskt flt. Metallngan kommer d att svara med resonans vid en viss frekvens, en RF-signal kan tappas ut och frstrkas. Hela systemet PLL-lses, och frekvensen delas ner till lmplig grad, ofta till 10 Mhz. Vtemaser r ett annat stt som ger vldigt bra korttidsstabilitet.

http://www.atomic-clock.galleon.eu.c...omic-clock.htm

Visst kan man kpa en rubidiumreferens, kostar ngra tusen begagnad. Den ger 10 Mhz ut, sedan fr man dela ner, och synkronisera en klocka.
Tidsreferensen r allts bara en taktgivare i systemet.
Men, mycket billigare r att med en speciell mottagare extrahera 10 Mhz-signal ur GPS-satelliternas signaler, som hller cesiumprecision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in