2016-02-04, 21:39
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Wow. Stryker Italien som möjligt bostadsland. Min man hade satt mig i fängelse för länge sedan för detta om han hade kunnat.

Jag kan inget om Italiens lagar: Finns det ens en möjlighet att hon kan få något straff till följd av åtalet eller är detta något som ens kan tas upp för att rättssystemet inte "täppt till" ett hål i lagen?

Förlåt för off topic men, haha, du är en skeptisk flodhäst!?

On topic så säger väl detta lite om EU rent allmänt tycker jag, jag menar vad fan?
Citera
2016-02-04, 22:31
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Avtalsbrott från kvinnan sida, helt korrekt agerat av mannen. Hon hade säkert lovat guld och gröna skogar men när det kom till kritan så fanns inte talangerna där. Hoppas mannen får upprättelse i domstol.

Så e de, mannen sliter å släpar o kommer hem m degen. O hon?? Bara struntar i dealen, hon ska åka dit hårt, bedragerska m lättjan som bästa vän!
Citera
2016-02-04, 23:13
Medlem
purpurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Åfyfan, min flickvän skulle bli både steglad och kokt med de måttstockarna.

Är italienarna så otroliga morsgrisar att de måste bli daltade med hela livet?
Om det bara är han som jobbar så är det väl en sak, men ändå.

Ja faktiskt, men inte bara italienarna, generellt gäller det hela södra Europa. Finns ingen som mamma eller hennes mat.
Citera
2016-02-04, 23:19
Bannlyst
Kvinnan i fråga måste vara en korkad feminist. Dom är lata och dumma och vill ha allt serverat.
Citera
2016-02-04, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Så enligt italiensk lag är det alltså kvinnors skyldighet att sköta hemmet???
Om denne "man" under flera år har varit missnöjd med hustruns städning kunde han ju ha provat att städa själv någon gång...
Om denna kvinna blir straffad bör Italien uteslutas ur EU med omedelbar verkan.
Så du vill att Italien belönas?
Citera
2016-02-05, 01:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Måste handla om dålig uppfostran av kvinnans föräldrar. Synd om mannen som då inte fick gå från en mamma till en annan. Traumatiskt men finns säkert någon italienska som kan bli mamma åt honom nu när denna misslyckade ena åker in i buren.
Citera
2016-02-05, 02:30
Medlem
lighten-ups avatar
Utan att ha läst nästan nåt alls om det som står i trådstarten så kan man iallafall konstatera att Italien är ett land med taskig kvinnosyn, som bl.a. innebär kassa TV-program med en hel del sexism och nakenhet kring kvinnor.

Om nu en kvinna skulle bli fängslad för att ha inte tagit sin roll som hemmafru ordentligt (eller hur nu en passande raljerande beskrivning av saken skulle låta) så är det ju ändå inte förvånande att det i just Italien, enligt mig
Citera
2016-02-05, 07:49
Medlem
Lol, Italien alltså.. Det måste vara ganska pinsamt att var ett såpass utvecklat land och ändå ha detta bubbla upp till ytan. Frankrike kanske ska gå tillbaka till sina lag som dom använde sig av för 200 år sen där manlig impotens är straffbar, så Italien inte känner sig ensam?
Senast redigerad av maxlindg 2016-02-05 kl. 07:51.
Citera
2016-02-05, 08:14
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpurite
Ja faktiskt, men inte bara italienarna, generellt gäller det hela södra Europa. Finns ingen som mamma eller hennes mat.
För att inte tala om hela Latinamerika. När vi ändå är igång och generaliserar menar jag. Men jag måste säga att jag blev förvånad att det faktiskt går att få ett sånt här fall prövat i domstol i Italien. Riktigt vidrigt.
Citera
2016-02-05, 08:32
Medlem
Mikeyjamess avatar
Låter som en flummig 1800-talslag som egentligen är inaktiv men aldrig avskaffats vilket mannen tagit i akt
Citera
2016-02-05, 08:44
Medlem
bushtuckers avatar
Jag ser då endast fördelar med en sådan här lag.
Skulle vara utmärkt om den också fanns i Sverige och tillämpades fullt ut.
Det kanske skulle innebära att ex Mona Sahlin fick vara hemma på dagarna och serva sin "Bosse" med öl och välbredda dubbelmackor,.. Margot Wallström skulle vara tvungen att hålla sig hemma och städa i sina olika lägenheter och Rossana Dinamarca kanske skulle tvingas till en matlagningskurs i svensk husmanskost.
Finns ingenting negativt i något av ovanstående anser jag.
Citera
2016-02-05, 09:21
Medlem
BaraBiffens avatar
Hade jag varit en Italienare och bott i Italien med min fru, där hon var hemmafru och jag arbetade så hade jag också blivit arg om hon inte skötte hemmet. Hade nog krävt att hon också skaffade ett jobb isåfall och att vi delade på hemmasysslorna. Kan förstå mannens frustration samtidigt som jag inte tycker det ska vara straffbart rent juridiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in