• 1
  • 2
2016-02-05, 11:22
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelTorment
Gamlingarna:

Jag har inte sett rörlig bild utanför Internetmedier sedan 2012. Kul ändå att det fortfarande existerar och har en funktion för vissa.
Sedan 2009 för min del... :-) Märkligt att det fortfarande drar miljoner tittare.
Citera
2016-02-05, 17:51
Medlem
dullabos avatar
Sverige är fruktansvärt framgångsrika när det kommer till musik, det är inte något du kan förneka utan det är ett faktum. Då pratar jag inte i Melodifestivalen. Melodifestivalen är frukstansvärd och kollar inte 1 min av skiten. Men att säga att Sverige inte är en stor musik-nation är falskt.

Det är B-artisterna som deltar i melodifestivalen.
Citera
2016-02-05, 19:23
Medlem
Jag kan köpa det gamla konceptet, som var EN kväll. Minns att det var rätt kul när man var liten, för exakt ALLA tittade, och så kunde man diskutera låtarna i skolan, och tidningarna hade färdigtryckta löpsedlar där det stog "FEL LÅT VANN"...

Men det var som sagt en kväll, och stora tävlingen var också vid ett tillfälle.

Nu är det väl 5 tävlingar, med i huvudsak skitlåtar och stora tävlingen är ju en massa delmoment den också. Allt för att mjölka ut så mycket reklampengar så möjligt.

Själv går jag ut i garaget och skruvar med mina hojar, spelar hårdrock och dricker grogg, det är stående denna tiden på året.
Citera
2016-02-05, 19:25
Medlem
Känns som att hittills i år har det varit väldigt lite snack om Melodifestivalen. Har sett någon reklamskylt utanför lokala Konsum och sett rubriken på DN där det var någonting med Anna Book. Men vem vet, det kanske blir mer uppmärksammat imorgon?
Citera
2016-02-05, 22:33
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awerty
Känns som att hittills i år har det varit väldigt lite snack om Melodifestivalen. Har sett någon reklamskylt utanför lokala Konsum och sett rubriken på DN där det var någonting med Anna Book. Men vem vet, det kanske blir mer uppmärksammat imorgon?

Då har du inte lyssnat på radio. Där har det ältats. Har fått byta kanal mer än en gång. Nästan så jag hellre håller för öronen än får fullständigt irrelevant information om detta spektakel.
Citera
2016-02-05, 22:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irengodhet
Jag har en rätt seriös teori om detta: På 70- och 80-talen var Melodifestivalen en familjesamlande högtid. På den tiden fanns två TV-kanaler varav minst en alltid sände nåt kulturellt konstigt politiskt.

Den nationella samhörigheten var stor och man såg detta som en riktig tävling, där Sverige skulle försöka vinna - varför den svenska uttagningen var viktig. På den tiden var den inte bögig eller ens politisk (inte vad jag kunde se i alla fall), utan enbart motsvarande ett riktigt familjeMYS.
Det man även bör ha i åtanke var ju hur vänsterpressen allt mer motarbetade melodifestivalen, skällde den för att vara "kommersiell" osv. Man lyckades även från vänsterhåll få tävlingen inställd 1976.

Men sen upptäckte man bögarnas fascination för tävlingen & media valde då istället att bejaka det hela & skriver kilometervis om festivalen, vilket bidrar till publikintresset. Möjligheten för postmarxistiskt bögvurmande vann helt enkelt över kritiken för "kommersialism".
Citera
2016-02-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe
Det är fascinerande - hur en programserie/musiktävling - med så otroligt mycket värdelös musik, kan bli så populär.

Sverige brukar lyftas fram internationellt som en nation med många framgångsrika musiktalanger. Men de som vet bättre och har förmågan att både tänka och lyssna lite kritiskt, förstår att Sverige givetvis inte har fler musiktalanger än andra länder. Sverige har snarare en skara affärstalanger som har nischat in sig på musikmarknaden och vidare lyckats göra succé i den industrin, vilket inte har särskilt mycket med musiktalang att göra.

Melodifestivalen är också en kommersialisering av musik, men när den är som absolut sämst. Christer Björkman (Musik-Stalin) väljer ut de bidrag han tycker passar i tävlingen, svenskarna sitter av någon jävla anledning som klistrade framför sina TV-apparater och röstar sina favoriter vidare, och så skickas vinnaren till ESC-finalen.

De flesta låtarna saknar dessutom melodislingor som sätter sig på folks hjärnor. Folk glömmer låtarna direkt, och så upprepas skiten år efter år...

Men varför sitter svenskarna - till skillnad från andra nationer som medverkar i ESC - klistrade framför TV:en?

Handlar det om att vi saknar bra uteliv i Sverige? Eller är det tradition att följa Melodifestivalen precis som Kalle Anka på julafton? Eller kan det t.o.m. vara så att svenskar faktiskt saknar kritiskt lyssnande och bara glatt lyssnar på vad fan som helst?

Vad fan är det frågan om?

Kan du ge mig 10 namn från Norden förutan Sverige som slagit kommersiellt i alla genrer och minst ett ikoniskt band som fått en Hollywood film med sin musik i.
Citera
2016-02-06, 09:39
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
och minst ett ikoniskt band som fått en Hollywood film med sin musik i.
Burzum var ju med i Gummo fast ingen "blockbuster" kanske :-D

För att göra melodifestivalen bra krävs att publikens röst slopas och typ fredrik strage och co får sitta i juryn.

Ingen kvotering utan bästa låtarna kommer med.

De släpper lite på mallen, svårt se skillnad vilket år man tittar på.

Lägger ner alla presentationsfilmer med ansträngd humor.

Tror det kommer en makeover snart de borde nog vara ganska trötta själva :-D

Sen är det ju bara ett underhållningsprogram för hjärndöda precis som allsång, så ska det låta, sportnytt osv.. Så ta med en nypa salt och lyssna på DH Pamoash istället
Citera
2016-02-06, 10:54
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Burzum var ju med i Gummo fast ingen "blockbuster" kanske :-D

För att göra melodifestivalen bra krävs att publikens röst slopas och typ fredrik strage och co får sitta i juryn.

Ingen kvotering utan bästa låtarna kommer med.

De släpper lite på mallen, svårt se skillnad vilket år man tittar på.

Lägger ner alla presentationsfilmer med ansträngd humor.

Tror det kommer en makeover snart de borde nog vara ganska trötta själva :-D

Sen är det ju bara ett underhållningsprogram för hjärndöda precis som allsång, så ska det låta, sportnytt osv.. Så ta med en nypa salt och lyssna på DH Pamoash istället

Fredrik Strage, skojar du? Sen när är hans åsikt om musik värd ett vitten? Den talanglösa fjanten har fått sina 15 minuter och borde respektfullt stiga åt sidan.
Citera
2016-02-06, 22:10
Medlem
johanjosefssons avatar
Det är politiskt. Kan man hålla oss tittare i schack och glömma massinvandringens för ett par timmars glassig underhållning, som dessutom blir det nästföljande samtalsämnet på jobbet dagen efter, är det mycket värt för politikerna. Speciellt under vinterhalvåret när vi nordbor har lågt dopamin och filosoferar över vad det är för skitland vi egentligen bor i. En politisk distrahering som fungerar utmärkt. Samma sak med alla dessa sportturneringar, skitsamma att vi går under som folk, Italien vann ju guld i Fotboll...
Citera
2016-02-06, 22:29
Medlem
ReiseReises avatar
Verkar som att den generella konsensus kring spekulationerna här är att vi kan glömma bort för ett ögonblick hur ruttet vår vardag och samhälle har blivit.
Citera
2016-02-07, 13:26
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Fredrik Strage, skojar du? Sen när är hans åsikt om musik värd ett vitten? Den talanglösa fjanten har fått sina 15 minuter och borde respektfullt stiga åt sidan.
Strage gillar Henrik Möllers filmer då har man jäävligt bra smak.

https://youtu.be/CaHi88pb_9I

Min möller favvo är bajsätarna!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här