2016-02-04, 18:06
Medlem
Marwolaeths avatar
Har ett gäng europeiska mynt från både min far, hans bror och deras mammas kombinerade myntsamling som jag skulle vilja ha värderade. Jag vill då alltså INTE ha metallvärdet utan vad de skulle vara värda i en samlares ögon.
Kan tänka mig att en del knappt ens är värda metallen men tänkte att det kan vara kul att veta.
Har googlat runt och hittar nästan bara metallvärdet.
Några mynt är jätte oxiderade så det är svårt att se vad det står och några verkar sakna årtal överhuvudtaget. Borde jag putsa dem?
Saker inom ".." är bara en kort beskrivning av vad som är på myntet.

Komplett lista under "Spoiler"
Citera
2016-02-04, 18:14
Medlem
kraftfoders avatar
Tyvärr så har mynten ringa värde. De svenska silvermynten har silvervärde, och beroende på skick möjligen samlarvärde. Övriga mynt saknar värde, om de inte skulle vara felpräglingar. Jag bedömer utifrån din lista som enda information att värdet ligger under 100:-.
Spara mynten i "kul-att ha-lådan".
Citera
2016-02-04, 18:20
Medlem
psflaxs avatar
NEJ, du ska inte polera eller putsa dom.
Citera
2016-02-04, 18:27
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyvärr så har mynten ringa värde. De svenska silvermynten har silvervärde, och beroende på skick möjligen samlarvärde. Övriga mynt saknar värde, om de inte skulle vara felpräglingar. Jag bedömer utifrån din lista som enda information att värdet ligger under 100:-.
Spara mynten i "kul-att ha-lådan".

Av vad jag har sett så har ev. Gustaf V myntet från 1910 lite samlarvärde men resten är alltså inget värde på?
Citera
2016-02-04, 18:28
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
NEJ, du ska inte polera eller putsa dom.

Varför inte?
Citera
2016-02-04, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Putsmedel innehåller slipmedel. Slipmedel orsakar små små repor på myntet. Ingenting ögat ser normalt, men en mynthandlare/ -samlare använder lupp. Enkronan från 1910 kan vara värd en del pengar, men det beror som sagt på skicket. De övriga mynten (utländska) kan du putsa så mycket du vill, för dessa har inget värde att "putsa bort". Det är oerhört svårt att värdera dina mynt online enbart efter en textlista. Mitt råd är att du går in till en mynthandlare med mynten och frågar. Men hoppas inte på för mycket.

Vill du absolut *rengöra* mynten så kan du använda en lösning på 24% ättika, vatten och en droppe YES. (Hälften vatten, hälften ättika). Låt mynten ligga i över natten, skölj av och torka torrt med en mjuk diskhandduk.
Citera
2016-02-04, 19:59
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Putsmedel innehåller slipmedel. Slipmedel orsakar små små repor på myntet. Ingenting ögat ser normalt, men en mynthandlare/ -samlare använder lupp. Enkronan från 1910 kan vara värd en del pengar, men det beror som sagt på skicket. De övriga mynten (utländska) kan du putsa så mycket du vill, för dessa har inget värde att "putsa bort". Det är oerhört svårt att värdera dina mynt online enbart efter en textlista. Mitt råd är att du går in till en mynthandlare med mynten och frågar. Men hoppas inte på för mycket.

Vill du absolut *rengöra* mynten så kan du använda en lösning på 24% ättika, vatten och en droppe YES. (Hälften vatten, hälften ättika). Låt mynten ligga i över natten, skölj av och torka torrt med en mjuk diskhandduk.

Alla mynten är slitna förutom de grekiska som ser nästan nya ut (enligt mig) men några är så oxiderade att man knappt ser några detaljer alls. En är så dålig att det bara är en myntformad metallbit i princip. Finns det något annat man kan använda om man inte har ättika?
Citera
2016-02-04, 20:17
Medlem
kraftfoders avatar
Ättika finns i vilken mataffär som helst. Kostar cirka 10:- flaskan.
Men som sagt, din lilla myntsamling har inget större ekonomiskt värde. Är även de svenska mynten slitna så är det metallvärdet som gäller, tyvärr. Ha mynten i "roligt-att-ha-lådan" istället. (Eller ge till något barn du är släkt med som julklapp etc. Billigt och bra, ungar brukar bli glada för sådant)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in