• 1
  • 2
2016-02-04, 17:06
Medlem
Tjenare. Lyckats f med frgorna frn nationella provet. Tnkte kan dela med mig om ni ska ha det inom kort s kan ni frbereda och veta vad ni exakt ska lra er.
Finns 3 olika uppgifter att vlja mellan.

Frga 1: "De gamla sagorna r fyllda med blod, vld och andra otrevligheter som i nyare versioner har tagits bort. Man kan frvnas ver dessa obehagliga inslag i sagorna. Vad sger de om sagans roll i gamla tider?"
Presentera frgestllningen. Beskriv utifrn texthftet ngra inslag i sagorna som kan verka obehagliga och som har frsvunnit i senare versioner. Dra slutsatser om vad dessa obehagliga inslag sger om sagans roll i gamla tider. Slutsatserna ska vara baserade p din beskrivning.

Uppgift 2: Sagan om rdluvan och vargen har funnits lnge och n idag kommer nya version av den. de olika versionerna skiljer sig t, till exempel nr det gller slutet. Varfr slutar sagan olika i olika versioner?

Uppgift 3: Rdluvan och vargen, tusen och en natt och Snvit kommer stndigt i nya versioner. ven andra gamla sagor lever vidare och fortstter att intressera mnniskor. Varfr r gamla sagor fortfarande populra idag?

Hade varit intressant att f hra era tankar kring detta/ Om nn orkar skriva vad ni tnker s man kan f lite inspiration till provet, lnga svar uppskattas otroligt! O hoppas jag kan hjlpa ngon stackare som ska gra nationella inom kort!
Citera
2016-02-04, 17:10
Medlem
Rem-s avatar
rets kommande prov menar du? Hur fick du tag i det?
Edit: du menar muntliga delen, eller hur?
Senast redigerad av Rem- 2016-02-04 kl. 17:26.
Citera
2016-02-04, 17:10
Medlem
Gunner23s avatar
Du borde kanske inte dela provet hr frra nationella provet som lcktes s var alla elever tvungna att gra om provet, kan hnda att skolverket fr reda p att vissa elever har provet
Citera
2016-02-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
rets kommande prov menar du? Hur fick du tag i det?
Edit: du menar muntliga delen, eller hur?

Provet i r. Skriftliga delen kanske jag skulle tillagt.
Citera
2016-02-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunner23
Du borde kanske inte dela provet hr frra nationella provet som lcktes s var alla elever tvungna att gra om provet, kan hnda att skolverket fr reda p att vissa elever har provet

Alla elever i hela landet? Stmmer nog inte, inte hrt om det p vran skola iallafall. Tror knappast man fr gra om provet, isfall r det nog strre sannolikhet att de ndrar provet/proven.
Citera
2016-02-04, 18:36
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defmob
Provet i r. Skriftliga delen kanske jag skulle tillagt.
Hur fick du reda p det? Skriver inte alla provet samtidigt?
Citera
2016-02-04, 18:45
Medlem
Rem-s avatar
Frresten, skriftliga brukar vl vara en rapport man ska skriva? Inga frgor.
Citera
2016-02-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Frresten, skriftliga brukar vl vara en rapport man ska skriva? Inga frgor.

rets skriftliga hr till ett lshfte. Dr man fr frgor och besvara utifrn det man lst. Men man kan ven ha egna sikter/ kunskap om frgestllningen.
Citera
2016-02-04, 20:20
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Alla elever i hela landet? Stmmer nog inte, inte hrt om det p vran skola iallafall. Tror knappast man fr gra om provet, isfall r det nog strre sannolikhet att de ndrar provet/proven.

Matte 3 (tror jag det var) lckte frra ret och alla skolor var tvungna att gra ett nytt prov om jag inte missminner mig.
Citera
2016-02-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Matte 3 (tror jag det var) lckte frra ret och alla skolor var tvungna att gra ett nytt prov om jag inte missminner mig.
Stmmer inte, var bara ett begrnsat antal skolor som gjorde det.
Citera
2016-02-04, 20:51
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Stmmer inte, var bara ett begrnsat antal skolor som gjorde det.

Det var matte 2 och skolorna fick sjlva vlja om eleverna behvde skriva ett till prov
Citera
2016-02-05, 00:23
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
rets skriftliga hr till ett lshfte. Dr man fr frgor och besvara utifrn det man lst. Men man kan ven ha egna sikter/ kunskap om frgestllningen.
Att du vgrar skriva hur du fick tag i det sger ganska mycket...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in