• 1
  • 2
2016-02-03, 19:30
Medlem
Dras skatt om man ger pengar till välgörenhetsorg., stiftelser etc?
Citera
2016-02-03, 19:55
Medlem
Beror på hur mycket du vill ge, till vilka och hur ofta.

Mer info tack.
Citera
2016-02-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Beror på hur mycket du vill ge, till vilka och hur ofta.

Mer info tack.
t ex 10.000kr till insamlingsstiftelse
Citera
2016-02-03, 20:10
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelsten1
Dras skatt om man ger pengar till välgörenhetsorg., stiftelser etc?

Du skänker skattade pengar. Mottagaren får alltså hela summan du skänker.

Under alliansens tid så fick man göra avdrag på deklarationen för vissa gåvor. Vilket gjorde att du skänkte bruttokronor istället för nettokronor. Så vitt jag vet är det borttaget sen vi bytte regering.
Citera
2016-02-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Under alliansens tid så fick man göra avdrag på deklarationen för vissa gåvor. Vilket gjorde att du skänkte bruttokronor istället för nettokronor. Så vitt jag vet är det borttaget sen vi bytte regering.
Vad betyder detta med enklare ord?
Citera
2016-02-03, 21:14
Medlem
Citat:

Att skattereduktion på välgörenhetsgåvor inte längre är möjligt efter 1 januari 2016.
Därmed betalar du skatt på din gåva.
Citera
2016-02-03, 21:43
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Det dras ingen skatt på de pengar du betalar till en välgörenhetsorganisation. Du ger dem 1000 kr och de får 1000 kr.

Du har däremot betalat inkomstskatt på den tusenlapp du skänker.

Jag förstår inte riktigt om du undrar över ifall organisationen får mindre pengar än du skänker pga skatt eller om du undrar om det går att ge gåvor med pengar som inte inkomstbeskattas för dig.
Citera
2016-02-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Att skattereduktion på välgörenhetsgåvor inte längre är möjligt efter 1 januari 2016.
Därmed betalar du skatt på din gåva.
Hur mycket %?
Citera
2016-02-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det dras ingen skatt på de pengar du betalar till en välgörenhetsorganisation. Du ger dem 1000 kr och de får 1000 kr.

Du har däremot betalat inkomstskatt på den tusenlapp du skänker.

Jag förstår inte riktigt om du undrar över ifall organisationen får mindre pengar än du skänker pga skatt eller om du undrar om det går att ge gåvor med pengar som inte inkomstbeskattas för dig.
Men gäller inte det för i år då? Jag undrar ifall org får 100% av det jag ger eller om det "försvinner" något på vägen?
Citera
2016-02-03, 22:53
Medlem
Citat:
Men gäller inte det för i år då? Jag undrar ifall org får 100% av det jag ger eller om det "försvinner" något på vägen?
De får 100%.
Skattereduktionen som nämndes var alltså att du fick tillbaka lite av staten som tyckte att du inte skulle behöva betala skatt på pengar du gav till välgörenhet. Alltså fick du tillbaka lite från staten efter att du bevisat att de verkligen gick till välgörenhet.
Citera
2016-02-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
De får 100%.
Skattereduktionen som nämndes var alltså att du fick tillbaka lite av staten som tyckte att du inte skulle behöva betala skatt på pengar du gav till välgörenhet. Alltså fick du tillbaka lite från staten efter att du bevisat att de verkligen gick till välgörenhet.
Betyder det att om man ger 10.000kr får org 10.000kr + att man får tillbaka lite pengar?
Citera
2016-02-03, 23:14
Medlem
Citat:
Betyder det att om man ger 10.000kr får org 10.000kr + att man får tillbaka lite pengar?
Organisationen får 10 000 ja. Du får inget tillbaka längre eftersom skattereduktionen upphört. Den finns inte längre efter 1 januari 2016.
Hade du gett bort 10000 innan första januari hade du fått mindre skatt på 4000 av de 10. 4000 var övre gräns på skattereduktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in