Citat:
Ursprungligen postat av
matelart
Flera har noterat att Runar uppvisar en viss brist på intellektuell förmåga i förhören som hållits under hans olika rättegångar, inte minst den senaste. Dels märks det på att han vid flera tillfällen inte verkar förstå åklagarens frågor, men också att han säger emot sig själv utan att han själv märker det.
Runar började avtjäna sitt fängelsestraff den 17 november 2021 och släpptes den 3 februari 2023. Den 24 och 26 juni 2023 sätter Wiw Pennerud in totalt 72.000 kronor på Runars bankkonto. Notera dessa datum.
I inledningen av sitt förhör i tingsrättsförhandlingen säger Runar följande:
"Det som var positivt i början där strax efter att jag muckade för det här skattebrottet, det var det att en utav de personerna som jag hade investerat pengar för att han skulle daytrada för mig, han hörde av sig och sa att ”Hej Runar, jag ville bara höra av mig och bara säga att jag skulle gärna vilja börja återbetala och börja och göra rätt för mig”, vilket jag sa: ”Det låter fantastiskt, det är behövligt och tacksamt att mina pengar kommer tillbaka.” Och då så fråga han dels om mitt kontonummer var han kunde sätta in pengar nånstans, och sen så var jag också då självfallet otroligt lättad över att det plötsligt som kom in liksom eh det som för mig var en förhoppning då att jag skulle få tillbaks de här 275.000 plus avkastning."
Senare under förhöret får han frågor kring den påstådda återbetalningen av lånet till Fredrik. Här visar Runar dels att han inte förstår åklagarens frågor, dels att han ljög när han tidigare sa att återbetalningen påbörjades först efter att han släppts ur fängelset:
Åklagaren: Hur mycket har Fredrik betalat tillbaks sammanlagt?
Runar: Allt har inte kommit tillbaka. Det är fortfarande ett betydande belopp som jag inte har fått tillbaka.
Å: Hur mycket har han betalat tillbaks?
R: Det är ungefär ett par hundra… 200-ish nånting. Jag har inte de vare sig uppgifterna vare sig med mig eller den minnesbilden.
[…]
Å: Så det återstår 75 000? Han har betalt tillbaks det mesta?
R: Ja.
Å: Vad, förutom det här som du påstår är de där 72.000 kronorna, har du nån bevisning, nåt kontoutdrag som avser de övriga överföringarna, återbetalningarna?
R: Vilka återbetalningar?
Å: Ja, du säger ju att han har betalat tillbaks ungefär 200.000, det saknas 128.000 ungefär. Var finns de nånstans?
R: Eh, dom har ju gått till privat… alltså privat förbrukning.
Å: Jo, men ser vi dom överföringarna från Fredrik till dig, dom återbetalningarna nånstans, belägg för det?
R: Nej… nej, alltså, dom dom alltså dom har jag inte fått tillbaks från Fredrik ännu. Han… det är fortfarande betydande summor som inte är kvar.
Å: Det börjar närma sig lunch, jag kanske missuppfattar… […] Ungefär 200.000 kronor har han betalat tillbaks, är vi överens där?
R: Precis.
Å: Du påstår att de här 72.000 kronorna är en del av det?
R: Ja.
Å: De övriga 128.000 kronorna, var syns dom, när betalas dom?
R: Nej, men som jag sa, det är privat konsumtion, och dom har jag fått tillbaka kontant.
Å: Kontant? Varför fick du inte det här kontant då om du tycker om kontanthantering?
R: För att dom har… dom har kommit tidigare, alltså inn… innan jag blev frihetsberövad.
Först påstår Runar att återbetalningen av de 275.000 skulle inledas EFTER att han muckade, men senare säger han att det mesta hade återbetalats redan INNAN han blev frihetsberövad.
Han ljuger om allt. Men tack för ett snyggt inlägg.
Min personliga favorit är tystnaden som uppstår efter att Runkar kaxigt hävt ur sig att han sålde av en del ägodelar efter den uppslitande skilsmässan, för att frigöra pengar till ett nytt boende för sig och sina barn... Vilket ju alla vet aldrig hände. Skilsmässan inträffade dessutom ett par år tidigare, så han borde ha haft tid på sig att städa ur Jessicas villa innan dess kan man tycka. Runkar berättar att han då sålde av några tavlor. Åklagaren undrar vilka verk det kan ha varit (eftersom de var värda så mycket. Runkar är pressad och häver ur sig att de främst rörde sig om norska och svenska konstnärer. Vilka då? undrar åklagaren, men Runkar vet inte ens vad konstnärerna heter. Han försöker rädda situationen genom att hävda att han har en bekant som "kan konst" och hjälpt honom med investeringarna. Det är då som åklagare tycker det är märkligt att Runkar har varit tvungen att åka till Australien och Asien för att köpa svensk och norsk konst. Runkar blir tyst en lång stund. En underbar tystnad. Sedan säger åklagaren att Runkar i polisförhör tidigare påpekat just att det handlade om konst som han köpt under sina resor i Australien och Asien. Runkar har såklart inget bra svar på det utan börjar svamla om någon staty istället.
För att sammanfatta. Runkar har aldrig sålt några tavlor eftersom han inte ägt några (möjligen att han hade något medan han var gift med Carola?). Eftersom han inte sålt några tavlor har han heller inte haft några pengar att "låna ut" till bekantingen Fredrik, som inte heller finns. Det ska till en fantastisk lögn för att klara sig ur den historien. Något hans advokat borde ha berättat för honom, kan man tycka.
Wiv Pennerud är om möjligt en halare ål än Runkar. Hon är helt iskall och minns ingenting. Faktum är att hon har så dåligt minne att hon borde läggas in. Hon kommer inte ens ihåg om hon har en bil som hon möjligen ska ha sålt, eller inte. Det är solklart att hon är skyldig.
Jag uppfattade aldrig namnet på Runkars påstådda kompis (som han eventuellt åt lunch med i Järfälla?). Men Runkar försöker sy ihop honom med Wiv. Att det var han som ville låta Runkar swisha 20.000 kronor till Wiv då han själv saknade bank-id. Bara där börjar man ju undra hur det står till. Men det gör Runkar och det är tydligen då som kompisen kommer på att han ska ringa denne Fredrik och be honom skicka Runkars pengar. Runkar vet att han kan lita på den här kompisen eftersom han 20 år tidigare satt honom i kontakt med en annan daytrader, i Uppsala, Gunnar Zetterberg.
Gunnar Zetterberg (googla gärna) var säkert en gammal kompis till Runkar. De är typ i samma ålder och verkar vara psykopater bägge två. Gunnar är också dömd för bedrägeri. Han var liksom Runkar medlem i Livets ord och har där lurat sina vänner i församlingen att investera i någon slags valutakurs-pyramidaktigt bedrägeri. Kort sagt, man gav Gunnar så mycket pengar som möjligt och sedan tog han pengarna och drog. Runkar säger att han hade gett Gunnar tre miljoner att investera. Så han borde inte vara nöjd. Faktum är att han borde vara så pass missnöjd att han aldrig mer ville ha att göra med den här kompisen i Järfälla. Eller väntar Runkar fortfarande på avkastning från den affären?
Lena är tillbaka! Efter att ha varit nere i några dagar är hon nu tillbaka. Och hon är arg. Här är jag, skriver hon iförd morgonrock och tre fingrar, "AI-Lena" kallar hon sig. Och så kallar hon oss för Flashbackslem. Hon tar en selfie. Nästa bild har hon en annan telefon och olika nagellack på sig. Då väntar hon på att Runkar ska komma och sköta om henne. För ett år sedan. Liksom för att bekräfta att hon och han varit ett par i ett år nu. Tänk att Runkar inte bara kan erkänna och säga "det var ett skämt" eller vad som helst. Han kommer ju aldrig kunna ta sig ur den här situationen. Ska bli intressant att se vad hans nästa drag blir.