Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Det var väl givet att rubbade Runar skulle få svårt att anpassa sig till ett liv på anstalt.... förlåt, den lilla lantgården. Han arbetsvägrar och har redan dragit på sig flera varningar. Och vad gör idioten? Jo han hotar en kriminalvårdare med att hänga ut denne i media och på sin blogg för att han inte får byta cell. Kanske vore det välbehövligt om Runar får lära sig att det inte är någon lekstuga han kommit till utan att det är ett straff för hans kriminella handlingar och att konsekvensen kan bli ett anstaltsbyte och eventuellt uppskjuten villkorlig frigivning
Enligt Runar ska han vara "i fara" och därför behöver byta cell. Det skulle vara kul att veta hur väl Runar smälter in bland övriga intagna? Någon som tror att vi kommer att få höra mer om Runars vistelse på anstalten? Jag tror det

Det finns två saker som särskiljer en psykopat.
1. De ständiga konflikterna som vi nu ser exempel på med fångvården och
2. Det stora risktagandet skjuta rådjur genom fönstret, lögner och bedrägerier.
På andra sidan atlanten använder man ett 50 punktsprogram för att fastställa psykopati. Bland dessa 50 punkter finns tex. "sängvätare 1 poäng". Jag menar att det är ett fullständigt idiotiskt sätt bestämma specifika diagnoser på då sängvätning kan indikera en uppsjö av psykiska diagnoser och främst ADHD (om man inte vaknar när man är kissenödig måste man prata om uppmärksamhets-brister.)
Vi hade tidigare sådana här punkter för att diagnosera asperger, tex "nedsatt finmotorik 1 poäng" (vilket var idioti för det kan lika gärna indikera tex ADHD), men detta sätt att ställa diagnoser har nu övergetts.
Min poäng är att man måste fokusera på vad som särskiljer en individ. Man skall inte få en autism diagnos för att man har svårt att knyta skorna, utan för att man har svårt för intuition och empati. Och tittar man efter de två egenskaper som särskiljer en psykopat
konflikterna och
risktagandet så klockar Runar in till 100% på en riktig psykopat.
Tyvärr har populärkulturen skapat en bild av att psykopater är seriemördare.