2016-02-03, 17:50
Medlem
flashgrenades avatar
Mår växterna bra av allt extraljus de får även om man har extrabelysningen tänd oregelbundna tider? Eller förstör man deras dygnsrytm/årstidsinstinkt om man inte använder sig av timer?
Citera
2016-02-03, 20:04
Medlem
Menar du att du har extra belysningen tänd när det borde vara mörkt?
Vad är det för typ utav växter du har?
Citera
2016-02-03, 20:31
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Menar du att du har extra belysningen tänd när det borde vara mörkt?
Vad är det för typ utav växter du har?

Ja det är det är det jag undrar.

Grejen är att jag har köpt en LED lampa som ger ett extremt jobbigt ljus och vill därför helst inte ha på den när jag är i samma rum som den.

Det är lite olika växter jag tänkt driva upp. Tomater, chili, cannabis etc. Men det borde väl finnas någon generell regel?
Citera
2016-02-03, 21:32
Medlem
Angerods avatar
Den generella regeln är nog att följa dygnsrytmen hyfsat. Fast det beror nog mest på att man då jobbar tillsammans med dagsljuset. Växter vill ju ha mörkt också så om det inte är i ett mörkt rum kan du nog inte enbart ha extrabelysning på natten. Kan du inte skärma av på något sätt?
Citera
2016-02-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Ja det är det är det jag undrar.

Grejen är att jag har köpt en LED lampa som ger ett extremt jobbigt ljus och vill därför helst inte ha på den när jag är i samma rum som den.

Det är lite olika växter jag tänkt driva upp. Tomater, chili, cannabis etc. Men det borde väl finnas någon generell regel?
Cannabis får du INTE ha på lyset andra timmar. Den ska först veggas i 18h och sedan blommas i 12h, det är väldigt viktigt att du inte strular med det. Fast har du den helt öppet så du störs utav lyset?
Edit: När du veggar ska du väl ha en veg lampa (blå) och under blom en blom lampa (röd)?
Citera
2016-02-05, 00:59
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Cannabis får du INTE ha på lyset andra timmar. Den ska först veggas i 18h och sedan blommas i 12h, det är väldigt viktigt att du inte strular med det. Fast har du den helt öppet så du störs utav lyset?
Edit: När du veggar ska du väl ha en veg lampa (blå) och under blom en blom lampa (röd)?
Och är det Cannabis så kan så lite som månljuset förstöra allt så det måste verkligen vara mörkt då man odlar Cannabis, men ska du odla annat (beroende på vad) så tror jag inte det är lika viktigt om du inte byter ljus/mörker timmar flera gånger i veckan då växten aldrig kommer veta när det är natt och dag.

Är vad jag tror.

Du får försöka se till att lampan tänds då du sover/kliver upp så den släcks tidigare på kvällen.
Citera
2016-02-05, 14:38
Medlem
Perpetovs avatar
Jag har odlat i hydrokultur i 15 år och använder lysrör, företrädesvis kallvita. Ljuset beror på vad du ska odla, vissa växter går i blom om de får långa dagar (dåligt för t ex spenat där man vill ha bladen eller om det är en växt som ska bli stor innan den sätter blom). För mycket bladgrönt som t ex basilika spelar det ingen roll, den är väldigt okänslig.
Kolla vad som gäller för de växter du vill ha. Och som någon skrev, skärma av ljuset om det stör. Bäst är att ha ljuset på timer, blir enklast (jag kör normalt 12h på/12h av men drar ner om jag ska åka bort och drar upp om jag behöver mera mat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in