2016-02-03, 21:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrimpflavor
Klart som fan att det inte är romer. Svenskar eller thailändare. 90% säker.

Då misstänker jag att du har 90% fel, skoldelen visar att det är någon annan folkgrupp
Citera
2016-02-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det är det som vi inte vet ännu. Jag tyckte att tidningens formulering antydde att man vägrat skolplikt redan innan.
Men visst, det är bättre att skippa rom/zigenardiskussionen i denna tråd innan vi fått mer info.

Mitt stalltips är: En svensk gubbe som bor och är etablerad i Thailand, har thailändsk fru och tre barn, antingen hennes barn eller deras gemensamma. Gubbens affärer går mindre bra, eller också är han bara sugen på att tillförskansa sig ett tillskott lite mer lättförtjänta pengar samtidigt som besöker släkten i Sverige. Han återvänder till Sverige, tar med sig frugan och barnen som redan fått uppehållstillstånd vid den svenska ambassaden på Bangkok. De folkbokför sig och får beslut om att de ska få barnbidrag och retroaktivt föräldrapenning på sitt konto varje månad, varpå de genast återvänder till Thailand.
Citera
2016-02-03, 21:41
Medlem
Politice-Rectams avatar
Zigenare har inte rätt till socialbidrag, så de kan det inte vara.
Citera
2016-02-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam

Att få socialbidrag när man bor utomlands kan väl inte vara möjligt?
Jag har fått uppfattningen att det söks månadsvis, personligen?

Föräldrapenning (ej retroaktiv) däremot, kan man väl ha utomlands?
Tycker man hör talas om familjer som åker iväg under längre perioder när de är föräldralediga.
Föräldrapenningen är ju dock begränsad, och inget som man kan leva på permanent.
Citera
2016-02-03, 22:32
Medlem
PicCoLini30s avatar
Citat:
En malmöfamilj flyttade våren 2013 till Thailand – men de svenska bidragspengarna fortsatte att ticka in på deras konton. Mamman misstänks för grovt bidragsbrott på 448 424 kronor – pappan på 347 728 kronor.

Tipset om att trebarnsfamiljen flyttat utomlands kom från Malmö stad. Det äldsta barnet, som har skolplikt, har aldrig varit inskriven i skola. Skolan ringde hem till familjen i mars i fjol. Den som svarade uppgav då att familjen flyttat till Thailand.

Under de senaste två åren har Försäkringskassan betalat ut barnbidrag, föräldrapenning och flerbarnstillägg. Den som bor utomlands omfattas inte av svensk socialförsäkring. Vistelser under ett år räknas i normalfallet som om man fortfarande är bosatt i Sverige, men den som bosätter sig utomlands mer permanent har inte rätt till bidrag.

Under sin utredning har Försäkringskassan begärt ut datum för kontakter med sjukvården, fått kontoutdrag från banken och intervjuat hyresvärden. I somras fattades beslutet att familjen inte omfattas av svensk socialförsäkring eftersom de bedöms vara bosatta utomlands sedan maj 2013. Detta då senaste närvarodag i förskolan var i april 2013.

Familjen har kvar sin c/o-adress i västra Malmö.

Pappan i familjen säger till tidningen att de har varit på flera och långa resor till Thailand, men att de inte hade bosatt sig där vid den tidpunkt som Försäkringskassan påstår. Han uppger att familjen numera har bosatt sig i Thailand och inte har för avsikt att flytta tillbaka till Sverige.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/flyt...ka-barnbidrag/
http://www.sydsvenskan.se/sverige/al...ldrapenningen/
http://www.hd.se/nyheter/sverige/201...ldrapenningen/

Så, vad ska vi diskutera förutom etnicitet?
Men jag är lite nyfiken på hur pass vanligt det är att bidragsfamiljer permanent flyttar till semesterparadis. Uppenbarligen är det svårare om man har barn.

Nog borde ha myndigheterna ha vaknat lite tidigare i detta fall.

Har vi en sovande stat, som vill bli förnedrad så finns alla chanser i världen... Längtar tills den dagen SD regerar då ska vi ta tag i problemen och lösa dom. Dom som har blåst oss, kommer få smaka på rättvisa.
Senast redigerad av PicCoLini30 2016-02-03 kl. 22:48.
Citera
2016-02-03, 23:03
Medlem
jardins avatar
Behöver man inte lämna "levnadsintyg" (en gang om aret) nar det gäller bidrag? Det behövs för den allmänna pensionen om man är bosatt utomlands.
Citera
2016-02-03, 23:08
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
4-5, i såna fall (2013).
Men det går att tolka artikeln som att man vill påtala att familjen har struntat i skolan:
Va..?
Citera
2016-02-03, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam

I vissa kommuner har de det. Men känns mer som araber som vet hur man utnyttjar systemen korrekt.
Citera
2016-02-03, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Behöver man inte lämna "levnadsintyg" (en gang om aret) nar det gäller bidrag? Det behövs för den allmänna pensionen om man är bosatt utomlands.

Nej, det gäller inte alls. Har aldrig lämnat ett sådant under mina 8 år utomlands.
Citera
2016-02-04, 01:46
Medlem
Hur kan man vara berättigad till så mycket bidrag från FK?
På 2½ år har de fått 796 152 kr. Räknat på 30 mån blir det skattefritt 26 538 kr/mån.
Vilka bidrag kan ge så mycket till en trebarnsfamilj?
Gissar också på svensk äldre man och en thai brud.
Citera
2016-02-04, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
På 2½ år har de fått 796 152 kr. Räknat på 30 mån blir det skattefritt 26 538 kr/mån.

Jag tvivlar på att det finns etniska svenskar som är berättigade till så mycket bidragspengar.
Citera
2016-02-04, 05:01
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Nog borde ha myndigheterna ha vaknat lite tidigare i detta fall.

Jag har erfarenhet av att man kan vara lite hjälpsam till diverse myndigheter och ringa skatteverket och anonymt anmäla bidragsfusk om man se det ske, så vaknar myndigheter tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson

Det undrar jag med, och tippar på att du har rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in