2016-02-03, 13:14
Medlem
När man går mot nya tider och då man känner för att ta bort det man skrev för länge sedan. Varför får man då inte ta bort sitt inlägg?

Jag har kontaktat moderatorer och administratorer och fått svaret att jag inte bryter mot några regler och därför kan de inte ta bort inlägget.

Men detta duger inte som argument. Jag tycker jag har ensamrätt att göra vad jag vill med mina inlägg. Om jag vill ta bort ett inlägg så ska jag få göra det. Det skall inte någon minderårig moderator/administrator kunna hindra mig från att göra.

Varför är Flashback uppbyggt av dessa konstiga regler som är skilt ifrån sunt förnuft?
2016-02-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenUr
När man går mot nya tider och då man känner för att ta bort det man skrev för länge sedan. Varför får man då inte ta bort sitt inlägg?

Jag har kontaktat moderatorer och administratorer och fått svaret att jag inte bryter mot några regler och därför kan de inte ta bort inlägget.

Men detta duger inte som argument. Jag tycker jag har ensamrätt att göra vad jag vill med mina inlägg. Om jag vill ta bort ett inlägg så ska jag få göra det. Det skall inte någon minderårig moderator/administrator kunna hindra mig från att göra.

Varför är Flashback uppbyggt av dessa konstiga regler som är skilt ifrån sunt förnuft?

Du har väl godkänt användarvillkoren från början, där står det tydligt och klart vad som gäller.
2016-02-03, 13:42
Bannlyst
Fördelar med att Flashback skulle låta oss ta bort är

Man skulle kunna ångra fylleinlägg då man på ett onyanserat sätt varit burdus.
Media skulle äntligen få lite vatten på sin kvarn om klimatet på nätet som man faktist då kan ändra och göra rätt för sig om man varit för elak.
Moderatorerna skulle inte behöva jobba så mycket.
I verkliga livet kan man be om förlåt eller ursäkt och gå vidare och glömma saken kan man inte här.
Serverkostnaderna skulle minska om folk raderade sina inlägg om man inte tår för det längre eller skrev slarvigt.
På många sidor har det börjat komma att kan man redigera eller ta bort bilder och text i efterhand.
Vi vill bort från övervakning/lagringssamhället.

Varför inte ha en röstning på flashback ja/Nej?
Dessutom skulle flashback vara tvungen att ta bort medlemmar som inte skrivit på 6 mån eller liknande.
som det är nu med över 1 miljon användare stämmer inte ca 70-100000 tusen är det.
Senast redigerad av chimon 2016-02-03 kl. 13:44.
2016-02-03, 13:52
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimon
I verkliga livet kan man be om förlåt eller ursäkt och gå vidare och glömma saken kan man inte här.
Det går väl visst? Det är bara att skriva förlåt.
2016-02-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har väl godkänt användarvillkoren från början, där står det tydligt och klart vad som gäller.
Tyvärr. Det är inte svaret till varför jag inte får ta bort mina egna inlägg.

Att någon annan part ska få bestämma vad jag vill göra med mina inlägg i ett forum som Flashback är för jäkligt.

Jag har förståelse att man tar bort inlägg eller stänger av medlemmar från forumet ifall det betett sig ovärdigt. Men detta är sjukt.
2016-02-03, 14:27
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Tyvärr. Det är inte svaret till varför jag inte får ta bort mina egna inlägg.

Att någon annan part ska få bestämma vad jag vill göra med mina inlägg i ett forum som Flashback är för jäkligt.

Jag har förståelse att man tar bort inlägg eller stänger av medlemmar från forumet ifall det betett sig ovärdigt. Men detta är sjukt.
En rätt bra grundregel är ju att inte skriva någonting om man inte vill att andra ska läsa det.

Forumet ser ju på det hela som att man som användare publicerar information. Du kan ju t ex jämföra det med att du skriver en insändare i en tidning eller ger ut en bok. Det är också svårt att dra tillbaka. Vissa saker kan liksom inte bli ogjorda. Att det är så på forumet här har ju t ex med att göra att alla användare interagerar med varandra, det är svar, citat, referenser och så vidare mellan miljontals inlägg. Skulle man då fritt kunna radera sina egna inlägg närhelst man har lust så blir det till slut en märklig soppa som inte hänger ihop.

Men - det kompletteras ju med att forumet garanterar att man har rätt att vara anonym, dvs om man inte själv någonstans outar vem man är så kommer man fortsätta vara anonym. Inte heller kan man få ut några användaruppgifter från forumet, oavsett om man är en annan privatperson, polis, påve eller gud. Det är ju också fullt tillåtet att ha ett annat konto än sitt vanliga om det är någonting man vill skriva som man vet med sig kan vara känsligt.

Det handlar till stor del om att ta ett ansvar redan när man skriver inläggen och tänka till inför de konsekvenser det kan få och antingen låta bli att skriva det eller skydda sig på annat sätt inför konsekvenserna.
2016-02-03, 14:31
Medlem
Ditt inlägg på flashback är lika mycket ditt som dina bilder på facebook. Det jag försöker säga är att lägger du upp något på en hemsida så är det hemsidans inte ditt.

Jag tycker det är bra för det blir inte så mycket spam och larv i trådarna.
2016-02-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
En rätt bra grundregel är ju att inte skriva någonting om man inte vill att andra ska läsa det.

Forumet ser ju på det hela som att man som användare publicerar information. Du kan ju t ex jämföra det med att du skriver en insändare i en tidning eller ger ut en bok. Det är också svårt att dra tillbaka. Vissa saker kan liksom inte bli ogjorda. Att det är så på forumet här har ju t ex med att göra att alla användare interagerar med varandra, det är svar, citat, referenser och så vidare mellan miljontals inlägg. Skulle man då fritt kunna radera sina egna inlägg närhelst man har lust så blir det till slut en märklig soppa som inte hänger ihop.

Men - det kompletteras ju med att forumet garanterar att man har rätt att vara anonym, dvs om man inte själv någonstans outar vem man är så kommer man fortsätta vara anonym. Inte heller kan man få ut några användaruppgifter från forumet, oavsett om man är en annan privatperson, polis, påve eller gud. Det är ju också fullt tillåtet att ha ett annat konto än sitt vanliga om det är någonting man vill skriva som man vet med sig kan vara känsligt.

Det handlar till stor del om att ta ett ansvar redan när man skriver inläggen och tänka till inför de konsekvenser det kan få och antingen låta bli att skriva det eller skydda sig på annat sätt inför konsekvenserna.

Det är sant det du skriver och jag delar den åsikten. Men. Jag tror Flashback handlar mycket om attityder och vad administratorer/moderatorer och de som utformar Flashback tycker och tänker. Och det speglar även samhället i övrigt. Att se allt svart och vitt är så man vill ha det. Jag bad faktiskt väldigt snällt om de kunde vara bussiga att ta bort det som jag anser är mitt.
2016-02-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDaleDavid
Ditt inlägg på flashback är lika mycket ditt som dina bilder på facebook. Det jag försöker säga är att lägger du upp något på en hemsida så är det hemsidans inte ditt.

Jag tycker det är bra för det blir inte så mycket spam och larv i trådarna.

Spam och larv i trådarna?

Om jag vill ta bort en bild från Facebook. Ja, då kan jag göra det. Den liknelsen kan du glömma här.
2016-02-03, 15:02
Medlem
Tänk innan vad man gör. Du äger inte Flashback de ska va allmänt. Sluta larva
2016-02-03, 15:32
Bannlyst
Citat:
Spam och larv i trådarna?

Om jag vill ta bort en bild från Facebook. Ja, då kan jag göra det. Den liknelsen kan du glömma här.
Nej för någon kan ha kopierat bilden och sen så försvinner inte bilden hos Facebook server. Stå för vad du skriver...
2016-02-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vostalikas
Nej för någon kan ha kopierat bilden och sen så försvinner inte bilden hos Facebook server. Stå för vad du skriver...

Tja det är ju så det funkar på nätet. Men du kan ju ändå ta bort bilden eller texten du skrev. Att någon sedan har kopierat bilden eller texten kan man själv inte göra något åt.

Jag står för det jag skriver. Sedan tycker jag att upphovsrätten borde gälla för inlägg. Att man själv kan ändra/ta bort det man inte vill ha kvar.

Jag tror du också egentligen håller med mig. Att man inte lägger armarna i kors när man vill städa bort gamla inlägg.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in