2016-02-03, 23:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
SOU 2016:7
Frågeställningar kring jurisdiktion
Frågan om straffrättslig jurisdiktion har också framhållits som ett skäl till att BBS-lagen inte tillämpas. Bland annat har det framförts i våra kontakter med praktiker, att lagen inte blir tillämplig om servern som tjänat en aktuell elektronisk tjänst finns i ett annat land än Sverige. Såvitt vi kan bedöma finns det inga skäl att avgränsa svensk jurisdiktion på det sättet. I den mån den ansvarige för driften finns i Sverige – och de handlingar han eller hon borde ha vidtagit skulle ha vidtagits här i landet – torde det inte möta något hinder att pröva frågan inför svensk domstol. Om exempelvis
en person i Sverige driver en blogg och har möjlighet att kontrollera och avgöra vilka kommentarer som blir tillgängliga i ett kommentarsfält, torde det föreligga svensk domsrätt även om bloggen tillhandahålls via ett blogghotell på en utländsk server. I den mån den fysiska person som träffas av ansvaret – dvs. den som sköter driften och kan styra över innehållet – befinner sig i ett annat land torde det däremot kunna vara på det sättet att det saknas svensk jurisdiktion. Rättsläget kan dock klarläggas först när sådana olika frågeställningar prövas i praxis, enligt de generella bestämmelserna i 2 kap. BrB om tillämpligheten av svensk lag.

Så möjligen kan den som inte bor i Sverige slippa ansvar, även om läget är oklart. Sannolikt beror det också på vilka lagar som gäller i det andra landet. Det måste finnas dubbel straffbarhet för att någon ska kunna utlämnas till Sverige.

Att servrarnas eller bolagets hemvist inte har någon betydelse stämmer väl med det som framkommit i tidigare diskussioner här på Flashback.
Citera
2016-02-04, 00:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Sköts inte det där redan? i aktuella brott och kriminalfall så byts ju bokstäver ut med "*" på misstänkta personer för att inte göra dom sökbara i sökmotorer osv?

Tror knappast att det skulle räcka för att slippa ansvar under en skärpt BBS-lag om man skriver något kränkande om en kändis men byter ut vissa bokstäver.
Citera
2016-02-04, 00:02
Medlem
Såvitt jag förstår så har lagen ingen annan effekt än att man vidgar lite vad som är straffbart att inte ta bort efter anmälan.

Här gäller det tydligen personliga uppgifter.

Det kan ha en ganska negativ effekt på flashback när det gäller kriminalitet / brott, där man oftast ägnar sig åt att gräva fram fakta om händelsen, inkl inblandade personers personliga uppgifter.

Skvaller om kändisar och offentliga personer känns inte så viktigt ändå, vill man läsa sånt finns ju skvallertidningar.
Citera
2016-02-04, 00:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så möjligen kan den som inte bor i Sverige slippa ansvar, även om läget är oklart. Sannolikt beror det också på vilka lagar som gäller i det andra landet. Det måste finnas dubbel straffbarhet för att någon ska kunna utlämnas till Sverige.

Att servrarnas eller bolagets hemvist inte har någon betydelse stämmer väl med det som framkommit i tidigare diskussioner här på Flashback.

Så uppfattar jag det och det blir en självklarhet att man inte kan lagföra personer i andra länder. Även om dom nu kanske önskar detta. Det är lite Nord Korea över det här, och det ska först igenom i riksdagen och vissa delar i lagförslaget kanske inte går igenom.

Tex att det är olagligt att skriva "du borde gå och dö". Jag vet inte men det betyder att polisen som redan begärt miljarder för diverse kostnadsökningar ska ta hand om en massa kränkta människor som anmäler. Det ser rätt taffligt ut måste jag säga då det kommer drälla in 1000 tals anmälningar. Det finns ju påtryckningar från EU då som anser att Sverige är lite efter i utvecklingen angående hat på internet. Och sen finns det redan lagar som sköter det här man tagit upp.
Citera
2016-02-04, 00:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Så uppfattar jag det och det blir en självklarhet att man inte kan lagföra personer i andra länder. Även om dom nu kanske önskar detta. Det är lite Nord Korea över det här, och det ska först igenom i riksdagen och vissa delar i lagförslaget kanske inte går igenom.

Gottfrid Svartholm Warg trodde iofs att han var säker i Kambodja, men den svenska statens långa arm nådde honom där. Detta sagt, så kommer brott mot en skärpt svensk BBS-lag knappast att prioriteras i jakten på internationella brottslingar.

Citat:
Tex att det är olagligt att skriva "du borde gå och dö". Jag vet inte men det betyder att polisen som redan begärt miljarder för diverse kostnadsökningar ska ta hand om en massa kränkta människor som anmäler. Det ser rätt taffligt ut måste jag säga då det kommer drälla in 1000 tals anmälningar. Det finns ju påtryckningar från EU då som anser att Sverige är lite efter i utvecklingen angående hat på internet. Och sen finns det redan lagar som sköter det här man tagit upp.

Det räcker iofs att ett litet antal personer döms för att en lag ska få en avskräckande effekt. Kanske är det det man kalkylerar med.
Citera
2016-02-04, 00:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Gottfrid Svartholm Warg trodde iofs att han var säker i Kambodja, men den svenska statens långa arm nådde honom där. Detta sagt, så kommer brott mot en skärpt svensk BBS-lag knappast att prioriteras i jakten på internationella brottslingar.

Det räcker iofs att ett litet antal personer döms för att en lag ska få en avskräckande effekt. Kanske är det det man kalkylerar med.

Man kalkylerar och inskränker mer än nödvändigt anser jag. Det kan betyda att man får motsatt effekt istället vilket man kanske inte räknar med. Det som är svårt är att balansera mellan yttrandefrihet och respekten för privatlivet. Europadomstolen är mer populärt just nu då Sverige fällts några gånger. Dock så har man inte brytt sig nämnvärt då det gäller dubbelbestraffning men då handlar det ju om pengar oftast.
Citera
2016-02-04, 09:11
Medlem
Jumalautas avatar
På DNs ledarsida dras följande slutsats beträffande Flashback:
Citat:
Effektivitetsfrågan är också aktuell i det förslag som rör ansvar för ”elektroniska anslagstavlor”. Det är klokt att lägga ett ansvar hos aktörer som Facebook och Twitter för att ta bort meddelande som faller under bestämmelserna för olaga hot.

Men sajter av typen Flashback som genomsyras av fundamentalistisk syn på yttrandefrihet och har sin hemvist utanför Sverige lär man inte komma åt.
Flashback kommer antagligen att kunna fortsätta utgöra yttrandefrihetens sista bastion i Sverige. Frågan är bara varför sidan inte går hela vägen och slopar HMF-regeln.
Citera
2016-02-04, 09:23
Medlem
Uplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
Om detta nu skulle ske tror jag knappast någon på denna jord behöver vara orolig då polisen helt enkelt inte har tid och kommer lägga ner 100% av dessa brott.

Det beror väl på vilka direktiv polisen får angående prioriteringar.
Att beivra svenskars åsiktsbrott låter som taget ur Dan Eliassons våta dröm.
Vilka tror du det kommer att satsas mest på att lagföra, flyktingbarn som våldtar eller svenskar som ondgör sig över regimen på nätet?
Senast redigerad av Upland 2016-02-04 kl. 09:27.
Citera
2016-02-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är väl bara att lära sig formulera sig på ett lite mer kryptiskt språk.
Eller helt enkelt kidnappa språket.

Vore för jävla tragiskt om Staten ska tysta människor.

Och till och med hota Flashback eventuellt med vite för att tvingas förändra yttrandefriheten till ett styrt och äckligt före detta yttrandefrihet.
Då kan de också ändra det till yttrandebegränsning istället.

Jag kommer i alla fall att fightas för min rätt att säga vad jag vill och hur jag vill.

De får väl kasta mig i farbror rödstjärtades fängelse då.
Gratis mat.Gratis boende med mera.....

Våldtar vår käft dagligen....

Konsekvenser för Flashback blir då ett pk-styrt forum och eventuellt dets död.
Folket kommer att försvinna från Flashback och det förvandlas till pk-galningarnas fäste....

Kommer bli som i Kina https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Internet_Slang

River crab (河蟹; héxiè): Pun on héxié (和谐) meaning 'harmony'. Online Chinese term for Internet censorship commonly seen throughout forums and blogs.

Vi får helt enkelt börja ta gamla ord från fornnordiskan som ingen knappt känner igen.
Citera
2016-02-04, 11:01
Bannlyst
BBS - lag eller inte; jag skulle tippa att det sitter nån nisse i ett hörn på FRA och polisen respektive -- som håller koll på Flashback-medlemmar enligt följande modell:

(inklusive troligen kännedom om personernas namn, eller möjlighet att snabbt ta reda på det)

Polis / SÄPO:
  • Storanvändare av narkotikaforumet som erkänner brott med hög straffsats.
  • En och annan användare i sexforumet - de med intresse av låga åldrar.
  • De mest aktiva i Invandringsforumet - de som tenderar att uppmuntra till våld eller aktioner.

FRA
  • Allt som har med potentiell terrorism att göra. Radikala personer som talar om aktioner.
  • De mest radikala kommunisterna (av gammal vana) samt folk som förefaller vara seriösa nazister, eller någon form av extrem anarkist.
  • De största Rysslandsvännerna.

Den som faller i någon av ovanstående kategorier bör omgående skaffa VPN och kolla Flashbacks regler när det gäller att införskaffa nytt konto om ni tidigare kört utan VPN.

Man måste nog även räkna med att det finns en rätt rejäl chans att Flashbacks staff-team har infiltrerats, antingen på den tekniska sidan, eller bland Mods i de forumdelar som är intressanta för respektive myndighet. Vet ej exakt vilken info olika staff grupper har tillgång till, men tillgång till tex IP addresser finns absolut för teknisk staff, och troligen för Mods. Med IP address och en mullvad inom de stora svenska ISP företagen så kan användares identitet lätt klarläggas.

Tror inte att det sker rutinmässigt för alla, men det finns säkert runt 100-200 användare som är intressanta för SÄPO och FRA att idenfiera.

Identiteterna har ju i så fall inte blivit framtagna på lagligt sätt, så kan ej användas i domstol. Men när identiteten är klarlagd så går den ju att bekräfta lagligt på andra sätt, och är värdefull för utredare och analyster.
Citera
2016-02-04, 13:30
Medlem
Softis...s avatar
Givet att det blir en lagändring som påverkar det om skrivs här, och innebär att vissa sorters inlägg som tillåts i dag, blir olagliga framöver; skulle den även gälla retroaktivt för inlägg som är skrivna innan lagändring, men som då finns kvar på FB efter lagändring?
Citera
2016-02-04, 13:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Tror knappast att det skulle räcka för att slippa ansvar under en skärpt BBS-lag om man skriver något kränkande om en kändis men byter ut vissa bokstäver.
Fast kränkning/förolämpning faller väl inte under den nya versionen av BBS-lagen?

Och den nya lagen om kränkningar/förolämpningar gällde väl privatpersoner. Räknas kändisar in i den kategorin?

Svårt att sia hur detta kommer att fungera i praktiken, men jag har svårt att tro att uttalanden i stil med "Kändis xxx är en riktig skitstövel" kommer att ådra sig polisens intresse.

Däremot är det väl rimligt att tro att uttalanden i stil med "Kändis xxx borde skjutas/hängas/våldtas" inte är ok. Men sådana uttalanden är ju bara trams och bidrar inte direkt till någon diskussion.

Även uttalanden som "Kändis xxx har AIDS" kanske faller inom den nya lagen. Men det är väl inte så vanligt med sådana uttalanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in